JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Komponistrøysta

Gottfried von der Goltz og Georg Philipp Telemann har same humor.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2688
20200110
2688
20200110

CD

Georg
Philipp
Telemann:

Frankfurt Sonatas

Gottfried von der Goltz,
barokkfiolin; m.fl.
Aparte 2019

«Den som vil sitja trygt livet ut, lyt slå seg ned i ein republikk», hevda den tyske barokkomponisten Georg Philipp Telemann (1681–1767), som 31 år gamal busette seg i Frankfurt am Main. Fram til då hadde han tenestegjort ved ymse hoff og levd feitt på det. Men hofftilsette levde alltid på regentens nåde og kunne når som helst få sparken. Difor var musikkdirektørstillinga i Frankfurt eit sikrare val – i eit Tyskland prega av absolutistisk småstateri, herska det eit slags demokrati i denne frie riksbyen, om enn eit temmeleg oligarkisk eitt.

Telemann hadde eit kremmartalent som den rike messebyen Frankfurt gav han rikeleg høve til å leva ut. Ved sida av å arrangera den aller fyrste kyrkjekonserten i musikkhistoria der det blei teke inngangspengar, var han ein pioner innan musikkforlagsbransjen – nærare 50 trykte verksamlingar gav Telemann ut på eige forlag.

Fyste verk

På albumet Frankfurt Sonatas er det Telemanns aller fyrste trykte opus me får høyra: Six Sonates á Violon seul, accompagné par le Clavessin frå 1715, som blir samvitsfullt tolka av den tysk-norske fiolinisten Gottfried von der Goltz. Med seg har han éin cembalist, éin cellist og éin luttspelar – sistnemnde er Thomas Boysen frå Oslo, ein av verdas dyktigaste på den barokke basslutten teorbe.

Dei seks sonatane er konvensjonelle i forma, med høvesvis fire satsar etter mønsteret langsam–snøgg–langsam–snøgg. Slik sett kunne stykka altså vore laga av ein «gjennomsnittsitalienar»; i barokken var slike fiolinsonatar i italiensk stil ei slags kompositorisk plikt-øving. Men det som gjer Telemanns sonatar så gode, har ikkje med forma å gjera, men med måten han vekslar mellom det vanlege og det spesielle på. Rett som det er kjem der nemleg uventa, humoristiske vendingar. Eit døme er «Guige»-satsen frå Sonate nr. 2 i D-dur, der fiolinen insisterer på å spela grunntonen D gjennom heile opningsdelen, uavhengig av kvar bassinstrumentas melodi tek vegen.

Ikkje overspelt

Telemann er ein skjemtfull komponist. Om utøvarane ikkje deler hans smak for humor, læt det difor gjerne både tvinga og trivielt. Men balansegangen er hårfin: Blir det lagt for mykje vekt på dei musikalske vitsane, kling det overspelt. Von der Goltz’ tolking har mange fine kvalitetar; intonasjonen er perfekt og fraseforminga naturleg. Men det er måten han får fram det genuine i Telemanns kompositoriske røyst på, som gjer CD-en spesielt god.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Georg
Philipp
Telemann:

Frankfurt Sonatas

Gottfried von der Goltz,
barokkfiolin; m.fl.
Aparte 2019

«Den som vil sitja trygt livet ut, lyt slå seg ned i ein republikk», hevda den tyske barokkomponisten Georg Philipp Telemann (1681–1767), som 31 år gamal busette seg i Frankfurt am Main. Fram til då hadde han tenestegjort ved ymse hoff og levd feitt på det. Men hofftilsette levde alltid på regentens nåde og kunne når som helst få sparken. Difor var musikkdirektørstillinga i Frankfurt eit sikrare val – i eit Tyskland prega av absolutistisk småstateri, herska det eit slags demokrati i denne frie riksbyen, om enn eit temmeleg oligarkisk eitt.

Telemann hadde eit kremmartalent som den rike messebyen Frankfurt gav han rikeleg høve til å leva ut. Ved sida av å arrangera den aller fyrste kyrkjekonserten i musikkhistoria der det blei teke inngangspengar, var han ein pioner innan musikkforlagsbransjen – nærare 50 trykte verksamlingar gav Telemann ut på eige forlag.

Fyste verk

På albumet Frankfurt Sonatas er det Telemanns aller fyrste trykte opus me får høyra: Six Sonates á Violon seul, accompagné par le Clavessin frå 1715, som blir samvitsfullt tolka av den tysk-norske fiolinisten Gottfried von der Goltz. Med seg har han éin cembalist, éin cellist og éin luttspelar – sistnemnde er Thomas Boysen frå Oslo, ein av verdas dyktigaste på den barokke basslutten teorbe.

Dei seks sonatane er konvensjonelle i forma, med høvesvis fire satsar etter mønsteret langsam–snøgg–langsam–snøgg. Slik sett kunne stykka altså vore laga av ein «gjennomsnittsitalienar»; i barokken var slike fiolinsonatar i italiensk stil ei slags kompositorisk plikt-øving. Men det som gjer Telemanns sonatar så gode, har ikkje med forma å gjera, men med måten han vekslar mellom det vanlege og det spesielle på. Rett som det er kjem der nemleg uventa, humoristiske vendingar. Eit døme er «Guige»-satsen frå Sonate nr. 2 i D-dur, der fiolinen insisterer på å spela grunntonen D gjennom heile opningsdelen, uavhengig av kvar bassinstrumentas melodi tek vegen.

Ikkje overspelt

Telemann er ein skjemtfull komponist. Om utøvarane ikkje deler hans smak for humor, læt det difor gjerne både tvinga og trivielt. Men balansegangen er hårfin: Blir det lagt for mykje vekt på dei musikalske vitsane, kling det overspelt. Von der Goltz’ tolking har mange fine kvalitetar; intonasjonen er perfekt og fraseforminga naturleg. Men det er måten han får fram det genuine i Telemanns kompositoriske røyst på, som gjer CD-en spesielt god.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis