JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kollegial type

Stundom fekk Jan Willem de Vriend fram det beste ved bergensfilharmonikarane.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den nederlandske fiolinisten og dirigenten Jan Willem de Vriend.

Den nederlandske fiolinisten og dirigenten Jan Willem de Vriend.

Foto: Marcel van den Broek

Den nederlandske fiolinisten og dirigenten Jan Willem de Vriend.

Den nederlandske fiolinisten og dirigenten Jan Willem de Vriend.

Foto: Marcel van den Broek

2866
20190927
2866
20190927

Konsert

Ludwig van Beet­hoven, Maja Ratkje:

Symfoni nr. 5 og nr. 6; Paragraf 112

Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Jan Willem de Vriend. Grieghallen, torsdag 19. september

Nederlandske Jan Willem de Vriend er ingen sjeldan gjest i Noreg. Han er Stavanger Symfoniorkesters artist in residence denne sesongen, og i mars neste år leier han Bergen Nasjonale Operas påkosta, fullsceniske produksjon av W.A. Mozarts La clemenza di Tito med Bergen Filharmoniske Orkester (BFO). Kor godt kjem han overeins med dette orkesteret? Beethoven-konserten i Grieghallen torsdag førre veke gav ein god peikepinn om kva bergensarane kan venta seg til våren.

Frå orkestergrava

Eg kjenner de Vriend frå plateinnspelingar med andre orkester, fyrst og fremst med det briljante Combattimento Consort Amsterdam, som han grunnla og spelte fiolin i frå 1982 fram til det blei nedlagt for fem år sidan. Sjølv om dette ensemblet nytta moderne instrument, fekk det godt fram den tidsriktige klangen, fraseringa og artikulasjonen i 1600- og 1700-talsmusikken.

De Vriend har altså røynsle med gamal musikk spelt på moderne instrument. Det merka me i måten han leidde BFO på. Som dirigent er han ikkje av den subjektive sorten som nyttar orkesteret som «sitt instrument». Han er meir den kollegiale typen, ein formidlar mellom partituret og orkestermusikarane – som fiolinist kjem han jo sjølv frå rekkjene deira.

Lagnadssymfonien

Å dempa den subjektive patosen når ein dirigerer Beethovens symfoniar, har eg elles sansen for: Dei er jo i seg sjølv så metta av sinnsrørslene til komponisten. Konserten byrja med «Lagnadssymfonien», Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67. Beethoven syner her korleis han med eit bitte lite motiv – det bankande, fire tonar lange «lagnadsmotivet» – greier å skapa vid, symfonisk heilskap. I den teknisk krevjande fyrstesatsen tok det litt tid før dirigent og orkester var heilt samstemde. Men frå og med repetisjonen av eksposisjonen (fyrstesatsens fyrste del) stemde samspelet; dei ulike laga i det fleirstemde blei tydelege, og ein veldig energi bygde seg opp.

Med sigersfanfaren i sistesatsen kom den endelege kraftutløysinga, eit parti som både med tanke på teknikk og uttrykk var det absolutte høgdepunktet denne kvelden. Slik sett kom dei litt i skuggen, dei solide tolkingane av Maja Ratkjes stutte Paragraf 112, ei instrumental tonesetjing av Grunnlovens «miljøparagraf», og Beethovens linne «Pastoralesymfoni», Symfoni nr. 6 i F-dur, op. 68. Hadde det ikkje vore lurare å la konserten byrja med desse to stykka? I alle høve: Kombinasjonen av de Vriend og BFO har eg tru på, særleg når dei har fått meir tid saman fram mot Mozart-premieren i Grieghallen i mars.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

Ludwig van Beet­hoven, Maja Ratkje:

Symfoni nr. 5 og nr. 6; Paragraf 112

Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Jan Willem de Vriend. Grieghallen, torsdag 19. september

Nederlandske Jan Willem de Vriend er ingen sjeldan gjest i Noreg. Han er Stavanger Symfoniorkesters artist in residence denne sesongen, og i mars neste år leier han Bergen Nasjonale Operas påkosta, fullsceniske produksjon av W.A. Mozarts La clemenza di Tito med Bergen Filharmoniske Orkester (BFO). Kor godt kjem han overeins med dette orkesteret? Beethoven-konserten i Grieghallen torsdag førre veke gav ein god peikepinn om kva bergensarane kan venta seg til våren.

Frå orkestergrava

Eg kjenner de Vriend frå plateinnspelingar med andre orkester, fyrst og fremst med det briljante Combattimento Consort Amsterdam, som han grunnla og spelte fiolin i frå 1982 fram til det blei nedlagt for fem år sidan. Sjølv om dette ensemblet nytta moderne instrument, fekk det godt fram den tidsriktige klangen, fraseringa og artikulasjonen i 1600- og 1700-talsmusikken.

De Vriend har altså røynsle med gamal musikk spelt på moderne instrument. Det merka me i måten han leidde BFO på. Som dirigent er han ikkje av den subjektive sorten som nyttar orkesteret som «sitt instrument». Han er meir den kollegiale typen, ein formidlar mellom partituret og orkestermusikarane – som fiolinist kjem han jo sjølv frå rekkjene deira.

Lagnadssymfonien

Å dempa den subjektive patosen når ein dirigerer Beethovens symfoniar, har eg elles sansen for: Dei er jo i seg sjølv så metta av sinnsrørslene til komponisten. Konserten byrja med «Lagnadssymfonien», Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67. Beethoven syner her korleis han med eit bitte lite motiv – det bankande, fire tonar lange «lagnadsmotivet» – greier å skapa vid, symfonisk heilskap. I den teknisk krevjande fyrstesatsen tok det litt tid før dirigent og orkester var heilt samstemde. Men frå og med repetisjonen av eksposisjonen (fyrstesatsens fyrste del) stemde samspelet; dei ulike laga i det fleirstemde blei tydelege, og ein veldig energi bygde seg opp.

Med sigersfanfaren i sistesatsen kom den endelege kraftutløysinga, eit parti som både med tanke på teknikk og uttrykk var det absolutte høgdepunktet denne kvelden. Slik sett kom dei litt i skuggen, dei solide tolkingane av Maja Ratkjes stutte Paragraf 112, ei instrumental tonesetjing av Grunnlovens «miljøparagraf», og Beethovens linne «Pastoralesymfoni», Symfoni nr. 6 i F-dur, op. 68. Hadde det ikkje vore lurare å la konserten byrja med desse to stykka? I alle høve: Kombinasjonen av de Vriend og BFO har eg tru på, særleg når dei har fått meir tid saman fram mot Mozart-premieren i Grieghallen i mars.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis