JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kaviar og fiskebollar

Hjå Ole Bull ventar ein det uventa.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt frå måleriet «Livsfasane» (ca. 1835) av Caspar David Friedrich (1774–1840).

Utsnitt frå måleriet «Livsfasane» (ca. 1835) av Caspar David Friedrich (1774–1840).

Utsnitt frå måleriet «Livsfasane» (ca. 1835) av Caspar David Friedrich (1774–1840).

Utsnitt frå måleriet «Livsfasane» (ca. 1835) av Caspar David Friedrich (1774–1840).

2885
20200424
2885
20200424

CD

Ole Bull:

Stages of Life

Annar Follesø, fiolin; Wolfgang Plagge, klaver; Kringkastingsorkesteret; dir.: Eun Sun Kim. 2L 2020

Å setja seg ned med eit nytt Ole Bull-album er som å bli invitert til ein fleirrettars middag hjå ein eksentrisk herremann. Du veit aldri kva som blir servert eller i kva for rekkjefylgje einskildrettane kjem. Dessutan varierer det gastronomiske nivået på rettane: Russisk kaviar kan bli fylgd av Vesteraalens fiskeboller.

Stages of Life er eit slikt album. Under leiing av den koreanske dirigenten Eun Sun Kim spelar Kringkastingsorkesteret og den briljante fiolinisten Annar Follesø her fem gløymde Bull-verk som har det sams at dei er svært ueinsarta.

Livsfasar

Albumtittelen er henta frå målarstykket på framsida av CD-en, «Livsfasane» av den tyske romantikaren Caspar David Friedrich, som syner menneske og skip i kveldssol ved Austersjø-kysten. Menneska er i kvar sin periode i livet, noko seglskipa speglar att. Er det dei ulike livsfasane Bull var i då han laga stykka på plata, det her blir alludert til? Eller er det dei ulike fasane i «liva» til sjølve stykka? Som utprega improvisasjonsmusikar og utøvarkomponist endra han nemleg ofte komposisjonane sine frå gong til gong, alt etter framføringssituasjonen.

Det einaste me kan venta oss hjå Bull, er altså det uventa. Einskapen og utviklinga av dei kompositoriske ideane hans er annleis enn hjå store romantiske komponistar, til dømes den jamgamle R. Schumann. Bull hadde aldri hatt skikkeleg komposisjonsundervising, men røynsla som utøvar gjorde han god på det å byggja opp spenningar i musikken. Eit døme er Largo posato e Rondò capriccioso, som Bull spelte fyrste gong i Ständetheater i Praha, i operahuset der W.A. Mozart dryge seksti år føreåt hadde urframført sin Don Giovanni. Bull endra både verk og verknamn fleire gonger dei neste tiåra; i Christiania året etter heitte det Åndehilsen. Men på plata er det altså teke utgangspunkt i den opphavlege 1841-versjonen.

Tom og Jerry

Byrjinga er blytung, med sukkande motiv i treblåsarane over bankande d-moll-akkordar – ein ypparleg start på eit gravferdsstykke, altså. (Somme vil merka likskapen både med den dystre ouverturen til Mozarts nemnde opera og innleiinga til rekviemet hans, som begge også går i d-moll.) Men ingen veit kvar «Bullen» hoppar, for etter at solofiolinen har gripe opp sukkemotivet frå treblåsarane, bykser han fyrst over i eitt heseblesande Tom og Jerry-aktig parti, før han landar på noko cancanaktig, som kunne vore frå ein varietéscene i Paris.

Både solisten Follesø og orkesteret spelar med innleving og overskot på plata. Imponerande er også arbeidet pianisten og komponisten Wolfgang Plagge har gjort med å fullføra ufullstendige parti i partitura.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Ole Bull:

Stages of Life

Annar Follesø, fiolin; Wolfgang Plagge, klaver; Kringkastingsorkesteret; dir.: Eun Sun Kim. 2L 2020

Å setja seg ned med eit nytt Ole Bull-album er som å bli invitert til ein fleirrettars middag hjå ein eksentrisk herremann. Du veit aldri kva som blir servert eller i kva for rekkjefylgje einskildrettane kjem. Dessutan varierer det gastronomiske nivået på rettane: Russisk kaviar kan bli fylgd av Vesteraalens fiskeboller.

Stages of Life er eit slikt album. Under leiing av den koreanske dirigenten Eun Sun Kim spelar Kringkastingsorkesteret og den briljante fiolinisten Annar Follesø her fem gløymde Bull-verk som har det sams at dei er svært ueinsarta.

Livsfasar

Albumtittelen er henta frå målarstykket på framsida av CD-en, «Livsfasane» av den tyske romantikaren Caspar David Friedrich, som syner menneske og skip i kveldssol ved Austersjø-kysten. Menneska er i kvar sin periode i livet, noko seglskipa speglar att. Er det dei ulike livsfasane Bull var i då han laga stykka på plata, det her blir alludert til? Eller er det dei ulike fasane i «liva» til sjølve stykka? Som utprega improvisasjonsmusikar og utøvarkomponist endra han nemleg ofte komposisjonane sine frå gong til gong, alt etter framføringssituasjonen.

Det einaste me kan venta oss hjå Bull, er altså det uventa. Einskapen og utviklinga av dei kompositoriske ideane hans er annleis enn hjå store romantiske komponistar, til dømes den jamgamle R. Schumann. Bull hadde aldri hatt skikkeleg komposisjonsundervising, men røynsla som utøvar gjorde han god på det å byggja opp spenningar i musikken. Eit døme er Largo posato e Rondò capriccioso, som Bull spelte fyrste gong i Ständetheater i Praha, i operahuset der W.A. Mozart dryge seksti år føreåt hadde urframført sin Don Giovanni. Bull endra både verk og verknamn fleire gonger dei neste tiåra; i Christiania året etter heitte det Åndehilsen. Men på plata er det altså teke utgangspunkt i den opphavlege 1841-versjonen.

Tom og Jerry

Byrjinga er blytung, med sukkande motiv i treblåsarane over bankande d-moll-akkordar – ein ypparleg start på eit gravferdsstykke, altså. (Somme vil merka likskapen både med den dystre ouverturen til Mozarts nemnde opera og innleiinga til rekviemet hans, som begge også går i d-moll.) Men ingen veit kvar «Bullen» hoppar, for etter at solofiolinen har gripe opp sukkemotivet frå treblåsarane, bykser han fyrst over i eitt heseblesande Tom og Jerry-aktig parti, før han landar på noko cancanaktig, som kunne vore frå ein varietéscene i Paris.

Både solisten Follesø og orkesteret spelar med innleving og overskot på plata. Imponerande er også arbeidet pianisten og komponisten Wolfgang Plagge har gjort med å fullføra ufullstendige parti i partitura.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis