JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Julekonsertar

Korleis lét musikken til hyrdingane på Betlehemsmarka?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Altarbilete (polyptykon) av Giotto di Bondone (1267–1337) i nasjonalgalleriet i Bologna.

Altarbilete (polyptykon) av Giotto di Bondone (1267–1337) i nasjonalgalleriet i Bologna.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Altarbilete (polyptykon) av Giotto di Bondone (1267–1337) i nasjonalgalleriet i Bologna.

Altarbilete (polyptykon) av Giotto di Bondone (1267–1337) i nasjonalgalleriet i Bologna.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2899
20201211
2899
20201211

Lytt til artikkelen:

CD

Corelli, Torelli, Vivaldi, Manfredini, Locatelli:

Per la Notte di Natale

Concerto Copenhagen;
dir.: Lars Ulrik Mortensen. Naxos 2020

Juletida har alltid vore travel for musikarar. Særleg hektisk må ho ha vore for komponistane på 1600- og 1700-talet, då musikk var ferskvare, og borgarar og adelsmenn kvart år venta å høyra nyskriven julemusikk i kyrkjene og privatkapella sine. Framleis er musikken viktig for oss når det gjeld å koma i den rette julestemninga. Men kva er det som gjer eitt musikkstykke meir «julete» enn andre?

I vokalmusikk spelar songteksten ei viktig rolle, og når me høyrer julesongar i instrumentalversjonar, kjem me gjerne teksten i hug. Men rein instrumentalmusikk kan også vera «julete». I fire hundre år har komponistar brukt spesielle kompositoriske knep, med harmoniske og rytmiske vriar, for å gje lyttarane juleassosiasjonar. Dei som lyttar medvite til Concerto Copenhagens nye album med italienske julekonsertar frå barokken, vil kan hende kjenna att melodiar som liknar påfallande våre julesongar, som «Glade jul» og «Du grøne, glitrande tre».

Pastorale

Albumet byrjar med den mest kjende julekonserten, nemleg Arcangelo Corellis (1653–1713) concerto grosso med tilnamnet «Fatto per la Notte di Natale», altså «laga for julekvelden» eller «julenatta». Han blei ein klassikar, for hundre år etter at han blei komponert kring 1690, stod han framleis på engelske konsertprogram.

Det er sistesatsen som gjer konserten til julemusikk. Han ber satsnamnet «Largo pastorale ad libitum». Nøkkelordet her er «pastorale», som tyder hyrdedikt eller hyrdespel. Slike satsar med fredfull, landleg stemning, komponert med enkel harmonikk i voggande 6/8- eller 12/8-takt, blei i operaen brukt til å framkalla dåmen av det mytologisk-idylliske hyrdinglandskapet Arkadia. I kyrkjemusikalsk samanheng var det derimot musiserande hyrdingar på Betlehemsmarka som skulle minnast. Og rytmen og stemninga er den same som i dei to nemnde julesongane – det som verka den gong, verkar også i dag.

Ivrige hyrdingar

Concerto Copenhagen spelar satsen med fint og friskt tempo – ikkje for sakte, men med ukunstla sving av typen eg ser føre meg at gode fløyte- eller sekkepipespelande hyrdingar har. Fint gjer det danske barokkorkesteret òg Giuseppe Torellis (1658–1709) «Concerto in forma di Pastorale per il Santissimo Natale», der hyrdingane i sistesatsen «Vivace» («Livfullt») læt noko ivrigare enn hjå Corelli.

Og så er det Antonio Vivaldi (1678–1741), den mest kjende komponisten på plata. Hans fiolinkonsert «Il riposo per il S.S. [Santissimo] Natale» har ein eineståande mild klang. Vivaldi føreskriv nemleg at stykket skal spelast utan cembalo, og at strykarane skal dempast med sordin.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

CD

Corelli, Torelli, Vivaldi, Manfredini, Locatelli:

Per la Notte di Natale

Concerto Copenhagen;
dir.: Lars Ulrik Mortensen. Naxos 2020

Juletida har alltid vore travel for musikarar. Særleg hektisk må ho ha vore for komponistane på 1600- og 1700-talet, då musikk var ferskvare, og borgarar og adelsmenn kvart år venta å høyra nyskriven julemusikk i kyrkjene og privatkapella sine. Framleis er musikken viktig for oss når det gjeld å koma i den rette julestemninga. Men kva er det som gjer eitt musikkstykke meir «julete» enn andre?

I vokalmusikk spelar songteksten ei viktig rolle, og når me høyrer julesongar i instrumentalversjonar, kjem me gjerne teksten i hug. Men rein instrumentalmusikk kan også vera «julete». I fire hundre år har komponistar brukt spesielle kompositoriske knep, med harmoniske og rytmiske vriar, for å gje lyttarane juleassosiasjonar. Dei som lyttar medvite til Concerto Copenhagens nye album med italienske julekonsertar frå barokken, vil kan hende kjenna att melodiar som liknar påfallande våre julesongar, som «Glade jul» og «Du grøne, glitrande tre».

Pastorale

Albumet byrjar med den mest kjende julekonserten, nemleg Arcangelo Corellis (1653–1713) concerto grosso med tilnamnet «Fatto per la Notte di Natale», altså «laga for julekvelden» eller «julenatta». Han blei ein klassikar, for hundre år etter at han blei komponert kring 1690, stod han framleis på engelske konsertprogram.

Det er sistesatsen som gjer konserten til julemusikk. Han ber satsnamnet «Largo pastorale ad libitum». Nøkkelordet her er «pastorale», som tyder hyrdedikt eller hyrdespel. Slike satsar med fredfull, landleg stemning, komponert med enkel harmonikk i voggande 6/8- eller 12/8-takt, blei i operaen brukt til å framkalla dåmen av det mytologisk-idylliske hyrdinglandskapet Arkadia. I kyrkjemusikalsk samanheng var det derimot musiserande hyrdingar på Betlehemsmarka som skulle minnast. Og rytmen og stemninga er den same som i dei to nemnde julesongane – det som verka den gong, verkar også i dag.

Ivrige hyrdingar

Concerto Copenhagen spelar satsen med fint og friskt tempo – ikkje for sakte, men med ukunstla sving av typen eg ser føre meg at gode fløyte- eller sekkepipespelande hyrdingar har. Fint gjer det danske barokkorkesteret òg Giuseppe Torellis (1658–1709) «Concerto in forma di Pastorale per il Santissimo Natale», der hyrdingane i sistesatsen «Vivace» («Livfullt») læt noko ivrigare enn hjå Corelli.

Og så er det Antonio Vivaldi (1678–1741), den mest kjende komponisten på plata. Hans fiolinkonsert «Il riposo per il S.S. [Santissimo] Natale» har ein eineståande mild klang. Vivaldi føreskriv nemleg at stykket skal spelast utan cembalo, og at strykarane skal dempast med sordin.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen
Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis