Jazzfotografiet på trappa i Harlem
Praktbok feirar Art Kanes jazzfoto.
Det var fotografen som hadde ideen om å samle jazzmusikarane på ei trapp i Harlem.
Foto: Art Kane
Fotografi
Art Kane:
Harlem 1958 60th Anniversary Edition
World of Sound Gallery
Om du hadde spasert opp East 126th Street i Harlem i New York om morgonen 12. august 1958, er sjansane gode for at du hadde støytt på eit ruslande følgje som hadde gitt deg hakeslepp. For der kom Thelonious Monk gåande, og Dizzy Gillespie, Charles Mingus, Lester Young – og eit heilt koppel saman med dei.
Kvar var dei på veg? Eit kvartal ned, frå nummer 17 til 52, og for å komme dit måtte dei krysse Madison Avenue, 58 av dei viktigaste jazzmusikarane som budde i musikkbyen. For mange av dei måtte dagslyset i titida ein søndagsmorgon ha verka noko stramt, særleg for dei som hadde spelt langt inn i nattetimane, og kanskje halde det gåande litt til også.
Til slutt rusla dei tilbake ned kvartalet, for det var likevel der det var best å ta gruppebiletet fotograf Art Kane hadde tromma dei saman for å ta, på eit fortau og i ei trapp i Harlem. Det er son til Kane, Jonathan, som fortel om den vesle spaserturen i boka Art Kane: Harlem 1958.
Fleire bilete
Det ikoniske biletet er kjent for mange, men skaffar du deg denne praktboka, får du også eit innblikk i stemningane som rår i dei mange andre fotografia Kane tok, for her er alt i rullane i kameraet hans samla mellom to permar. Det er underleg å sjå alle desse gigantane i avslappa passiar: Mary Lou Williams, Coleman Hawkins, Sonny Rollins, Marion McPartland, og Count Basie – ja, lista er lang. Kane rulla saman dagens utgåve av New York Times, brukte avisa som megafon og fekk alle plassert slik dei skulle stå.
Det var Art Kanes eigen idé, eit gruppefoto til ei jazzutgåve av Esquire, over ei dobbelside, og slik vart det. Bladet kom ut den første dagen i 1959. Det alt myteomspunne fotoet er omgitt av glitrande anekdotisk materiale, noko som også vart tydeleg med dokumentarfilmen A Great Day in Harlem (Jean Bach, 1994), som baud på rikeleg med intervju og bakgrunnsstoff.
Foto i sentrum
Fotoet passar likevel betre i bokform. Ein kan sjå både godt og lenge på desse bileta, for her står fotografiet som medium i sentrum, og tenesta det har utført for musikken – ein spesialitet for det Italia-baserte forlaget Wall of Sound Editions. Benny Golson, som saman med Sonny Rollins er den einaste på biletet som framleis er i live, mimrar over eit par sider, og Quincy Jones har skrive eit høgstemt føreord. Jonathan Kane, som står bak boka, fortel om faren og prosjektet, og om nokre andre fotografi Art Kane også tok, mellom dei nokre slåande bilete av Aretha Franklin.
Eg kunne nok ha tenkt meg endå meir tekst, eit essay eller to, og litt meir informasjon om bileta hadde eg vel også tolt. Men eg hadde ei fin stund med Art Kane: Harlem 1958.
Og når Kane hadde fått sitt, og økta var over, kva skjedde då? Jau, då samla fleire i flokken seg på klubben Mintons, i nabolaget. Det hadde vore noko å vere fluge på veggen der, gitt!
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Fotografi
Art Kane:
Harlem 1958 60th Anniversary Edition
World of Sound Gallery
Om du hadde spasert opp East 126th Street i Harlem i New York om morgonen 12. august 1958, er sjansane gode for at du hadde støytt på eit ruslande følgje som hadde gitt deg hakeslepp. For der kom Thelonious Monk gåande, og Dizzy Gillespie, Charles Mingus, Lester Young – og eit heilt koppel saman med dei.
Kvar var dei på veg? Eit kvartal ned, frå nummer 17 til 52, og for å komme dit måtte dei krysse Madison Avenue, 58 av dei viktigaste jazzmusikarane som budde i musikkbyen. For mange av dei måtte dagslyset i titida ein søndagsmorgon ha verka noko stramt, særleg for dei som hadde spelt langt inn i nattetimane, og kanskje halde det gåande litt til også.
Til slutt rusla dei tilbake ned kvartalet, for det var likevel der det var best å ta gruppebiletet fotograf Art Kane hadde tromma dei saman for å ta, på eit fortau og i ei trapp i Harlem. Det er son til Kane, Jonathan, som fortel om den vesle spaserturen i boka Art Kane: Harlem 1958.
Fleire bilete
Det ikoniske biletet er kjent for mange, men skaffar du deg denne praktboka, får du også eit innblikk i stemningane som rår i dei mange andre fotografia Kane tok, for her er alt i rullane i kameraet hans samla mellom to permar. Det er underleg å sjå alle desse gigantane i avslappa passiar: Mary Lou Williams, Coleman Hawkins, Sonny Rollins, Marion McPartland, og Count Basie – ja, lista er lang. Kane rulla saman dagens utgåve av New York Times, brukte avisa som megafon og fekk alle plassert slik dei skulle stå.
Det var Art Kanes eigen idé, eit gruppefoto til ei jazzutgåve av Esquire, over ei dobbelside, og slik vart det. Bladet kom ut den første dagen i 1959. Det alt myteomspunne fotoet er omgitt av glitrande anekdotisk materiale, noko som også vart tydeleg med dokumentarfilmen A Great Day in Harlem (Jean Bach, 1994), som baud på rikeleg med intervju og bakgrunnsstoff.
Foto i sentrum
Fotoet passar likevel betre i bokform. Ein kan sjå både godt og lenge på desse bileta, for her står fotografiet som medium i sentrum, og tenesta det har utført for musikken – ein spesialitet for det Italia-baserte forlaget Wall of Sound Editions. Benny Golson, som saman med Sonny Rollins er den einaste på biletet som framleis er i live, mimrar over eit par sider, og Quincy Jones har skrive eit høgstemt føreord. Jonathan Kane, som står bak boka, fortel om faren og prosjektet, og om nokre andre fotografi Art Kane også tok, mellom dei nokre slåande bilete av Aretha Franklin.
Eg kunne nok ha tenkt meg endå meir tekst, eit essay eller to, og litt meir informasjon om bileta hadde eg vel også tolt. Men eg hadde ei fin stund med Art Kane: Harlem 1958.
Og når Kane hadde fått sitt, og økta var over, kva skjedde då? Jau, då samla fleire i flokken seg på klubben Mintons, i nabolaget. Det hadde vore noko å vere fluge på veggen der, gitt!
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.