JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Jazz på ein sommardag

Bert Sterns klassiske jazzfilm er vel verd
ein ny titt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anita O’Day var ein av mange musikarar som opptredde på jazzfestivalen i Newport i 1958.

Anita O’Day var ein av mange musikarar som opptredde på jazzfestivalen i Newport i 1958.

Foto frå filmen

Anita O’Day var ein av mange musikarar som opptredde på jazzfestivalen i Newport i 1958.

Anita O’Day var ein av mange musikarar som opptredde på jazzfestivalen i Newport i 1958.

Foto frå filmen

3144
20190719
3144
20190719

Film

Regi: Bert Stern

Jazz On A Summer’s Day

USA 1960/2018

Det flimrar i blå bølgjer i dei ikoniske opningsminutta av Jazz On A Summer’s Day, til tonane av Jimmy Giuffre Trios «The Train and the River» – eit poetisk anslag i filmen som dokumenterte jazzfestivalen i Newport på Rhode Island sommaren 1958, og som kom ut to år seinare.

For somme lesarar vil nok assosiasjonane kunne gå til norsk sørlandsidyll. Himmelen er blå, seglbåtane fyller hamna, og festivalmusikk fører folk saman i den lyse sommarkvelden. I fjor kom ei jubileumsutgåve av Jazz On A Summer’s Day, ei praktutgåve som av ulike grunnar ikkje har vore lett synleg i norske hyller, og midtsommars kan det passe med ei påminning om utgivinga.

Plater, film og bok

For det er litt av ein pakke du får om du skaffar deg denne utgåva: DVD, men også vinyl og CD-plater, og ei fin bok med omtalar av alle artistane og songane som fann vegen til Newport, ei fin kontekstualisering av bakgrunnen for både festivalen og filmen.

Ein etter ein kjem dei på scenen, og mellom høgdepunkta finn ein både Anita O’Day, Dinah Washington, Louis Armstrong og ei mektig avrunding ved Mahalia Jackson. Men Jazz On A Summer’s Day er mykje meir enn ein konsertfilm. Det er rom for fleire flotte sekvensar som tilfører prosjektet høgare dokumentarisk kvalitet. Poetisk filmfotografi famnar om det sanselege på ulike måtar, som når det glitrar i vatnet idet Sonny Stitt legg ut på ein solo. Viktig er det også at vi som publikum får lov til å observere publikum den gongen, slik Bert Stern fanga det med kameraet sitt med teft og tolmod.

Det er artig å sjå på kor ulike dei var, dei som fann vegen til ein slik festival, for alle kom dei for å sjå ulike artistar, eit poeng Stern har teke godt vare på i filmen sin. Her er dei hippe, dei introverte og småbarnsfamiliane, og til ein viss grad dreier det seg også om ein fleiretnisk samharmoni, både på og framføre scenen. Klokleg held vi oss heller ikkje til festivalområdet filmen gjennom, men får nokre fine, digresjonsavstikkarar til Newport og folkelivet som utfaldar seg rundt festivalen.

Vel mange båtar

Eit par skjer i sjøen er det, for å bruke det som bør vere ein høveleg metafor i ein slik samanheng. Thelonious Monk kjem på scenen og framfører «Blue Monk», men Stern verkar meir oppteken av å kople tonane til ein bokstavleg tala flytande montasje frå seglregattaen som vart arrangert under festivalen. Det vert vel mange båtar, og lite Monk, og i det heile trøytnar ein litt av kvite segl og blått hav utover i filmen.

Andre gonger er det nett dette blikket bort frå sjølve scenen som gjer denne filmen så rik. Det er stort å sjå Anita O’Day frasere – ei oppvisning i presisjon og eleganse! Men det er også artig å få sjå henne stå bak scenen og trippe og gjere seg klar, heilt uvitande om at ho vert fanga av Sterns kamera. Det er denne samanstillinga av musikk og menneskeliv som gjer Jazz On A Summer’s Day til ein klassikar, ein status som held seg trygt alle desse åra seinare.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Film

Regi: Bert Stern

Jazz On A Summer’s Day

USA 1960/2018

Det flimrar i blå bølgjer i dei ikoniske opningsminutta av Jazz On A Summer’s Day, til tonane av Jimmy Giuffre Trios «The Train and the River» – eit poetisk anslag i filmen som dokumenterte jazzfestivalen i Newport på Rhode Island sommaren 1958, og som kom ut to år seinare.

For somme lesarar vil nok assosiasjonane kunne gå til norsk sørlandsidyll. Himmelen er blå, seglbåtane fyller hamna, og festivalmusikk fører folk saman i den lyse sommarkvelden. I fjor kom ei jubileumsutgåve av Jazz On A Summer’s Day, ei praktutgåve som av ulike grunnar ikkje har vore lett synleg i norske hyller, og midtsommars kan det passe med ei påminning om utgivinga.

Plater, film og bok

For det er litt av ein pakke du får om du skaffar deg denne utgåva: DVD, men også vinyl og CD-plater, og ei fin bok med omtalar av alle artistane og songane som fann vegen til Newport, ei fin kontekstualisering av bakgrunnen for både festivalen og filmen.

Ein etter ein kjem dei på scenen, og mellom høgdepunkta finn ein både Anita O’Day, Dinah Washington, Louis Armstrong og ei mektig avrunding ved Mahalia Jackson. Men Jazz On A Summer’s Day er mykje meir enn ein konsertfilm. Det er rom for fleire flotte sekvensar som tilfører prosjektet høgare dokumentarisk kvalitet. Poetisk filmfotografi famnar om det sanselege på ulike måtar, som når det glitrar i vatnet idet Sonny Stitt legg ut på ein solo. Viktig er det også at vi som publikum får lov til å observere publikum den gongen, slik Bert Stern fanga det med kameraet sitt med teft og tolmod.

Det er artig å sjå på kor ulike dei var, dei som fann vegen til ein slik festival, for alle kom dei for å sjå ulike artistar, eit poeng Stern har teke godt vare på i filmen sin. Her er dei hippe, dei introverte og småbarnsfamiliane, og til ein viss grad dreier det seg også om ein fleiretnisk samharmoni, både på og framføre scenen. Klokleg held vi oss heller ikkje til festivalområdet filmen gjennom, men får nokre fine, digresjonsavstikkarar til Newport og folkelivet som utfaldar seg rundt festivalen.

Vel mange båtar

Eit par skjer i sjøen er det, for å bruke det som bør vere ein høveleg metafor i ein slik samanheng. Thelonious Monk kjem på scenen og framfører «Blue Monk», men Stern verkar meir oppteken av å kople tonane til ein bokstavleg tala flytande montasje frå seglregattaen som vart arrangert under festivalen. Det vert vel mange båtar, og lite Monk, og i det heile trøytnar ein litt av kvite segl og blått hav utover i filmen.

Andre gonger er det nett dette blikket bort frå sjølve scenen som gjer denne filmen så rik. Det er stort å sjå Anita O’Day frasere – ei oppvisning i presisjon og eleganse! Men det er også artig å få sjå henne stå bak scenen og trippe og gjere seg klar, heilt uvitande om at ho vert fanga av Sterns kamera. Det er denne samanstillinga av musikk og menneskeliv som gjer Jazz On A Summer’s Day til ein klassikar, ein status som held seg trygt alle desse åra seinare.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis