I mange retningar
Folkemusikk som er inspirert av heavyrock, jazz og techno.
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen er inspirerte av nordnorsk folkemusikk.
Foto: Rune Johansen
Folkemusikk
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen:
En smuk aftensang
Contrasto
Når musikarar med klassisk bakgrunn vender seg mot folkemusikken, skjer det gjerne ved at dei spelar ulike komponistar sine arrangement av «folketonane». Og kjennarane av folkemusikk har vore ivrige med å påpeika at arrangert folkemusikk er noko anna en ekte folkemusikk.
Pianisten Nils Anders Mortensen står bak arrangementa på plata, og også han fører seg inn i ein tradisjon der folkemelodiane tener som råstoff for nye arrangement/komposisjonar.
Kontrollert
Men medan komponistar som omarbeider folkemusikk, gjerne har halde seg innan éin stil, til dømes «romantikk» eller «modernisme», sprikar Mortensens arrangement i mange retningar. Opningssporet «Havella» er ein temmeleg ordinær vals, «Det var seg den...» er utforma som ein heavyrockballade, «Penelopes klage» vert presentert som ein technolåt, og «Folketone fra Gratangen» kunne vore henta frå duoens store inspirasjonskjelde: Jan Johanson og Georg Riedels klassikar Jazz på svenska. Andersen og Sundquist har, ved sida av ein klassisk karriere, også sysla med jazz. Men her er det likevel den klassiske bakgrunnen som dominerer. Det merkar ein i eit veldig kontrollert spel, og mykje bruk av boge i høgt register på kontrabassen til Sundquist.
Godt utført
I det heile er dette godt utført – på godt og vondt. Spelet er prega av presisjon og overskot, men samstundes er det noko stivt over det. Bruken av stilistiske kontrastar og musikalsk humor er òg eit tviegga sverd: Av og til er det morosamt, men det signaliserer like mykje ironi og distanse.
Sjølv om dette prosjektet har nokre problematiske sider, representerer det likevel eit original og forfriskande tilskot til den arrangerte folkemusikken. Me har mange dyktige tradisjonelle utøvarar, og minst like mange som kombinerer folkemusikk med andre stilartar som rock, jazz og eksperimentell musikk. Men at klassisk skolerte musikarar arbeider på denne måten, er noko nytt.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen:
En smuk aftensang
Contrasto
Når musikarar med klassisk bakgrunn vender seg mot folkemusikken, skjer det gjerne ved at dei spelar ulike komponistar sine arrangement av «folketonane». Og kjennarane av folkemusikk har vore ivrige med å påpeika at arrangert folkemusikk er noko anna en ekte folkemusikk.
Pianisten Nils Anders Mortensen står bak arrangementa på plata, og også han fører seg inn i ein tradisjon der folkemelodiane tener som råstoff for nye arrangement/komposisjonar.
Kontrollert
Men medan komponistar som omarbeider folkemusikk, gjerne har halde seg innan éin stil, til dømes «romantikk» eller «modernisme», sprikar Mortensens arrangement i mange retningar. Opningssporet «Havella» er ein temmeleg ordinær vals, «Det var seg den...» er utforma som ein heavyrockballade, «Penelopes klage» vert presentert som ein technolåt, og «Folketone fra Gratangen» kunne vore henta frå duoens store inspirasjonskjelde: Jan Johanson og Georg Riedels klassikar Jazz på svenska. Andersen og Sundquist har, ved sida av ein klassisk karriere, også sysla med jazz. Men her er det likevel den klassiske bakgrunnen som dominerer. Det merkar ein i eit veldig kontrollert spel, og mykje bruk av boge i høgt register på kontrabassen til Sundquist.
Godt utført
I det heile er dette godt utført – på godt og vondt. Spelet er prega av presisjon og overskot, men samstundes er det noko stivt over det. Bruken av stilistiske kontrastar og musikalsk humor er òg eit tviegga sverd: Av og til er det morosamt, men det signaliserer like mykje ironi og distanse.
Sjølv om dette prosjektet har nokre problematiske sider, representerer det likevel eit original og forfriskande tilskot til den arrangerte folkemusikken. Me har mange dyktige tradisjonelle utøvarar, og minst like mange som kombinerer folkemusikk med andre stilartar som rock, jazz og eksperimentell musikk. Men at klassisk skolerte musikarar arbeider på denne måten, er noko nytt.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.
Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Mangel på personell kan bremse Forsvaret
Forsvaret er budsjettvinnar i år, men manglar fagfolk. – Vi er på grensa til ei krise, seier forbundsleiar Torbjørn Bongo.
Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.
Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune
Slaktar skular med sparekniv
Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.
Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.
Alle foto: Håvard Rem
Sekstiåttarkryptonitten
SAN ANTONIO: Unge ikkje-vestlege vert lett konservative.
Dei kjem frå tradisjonstru kulturar som ikkje dreg på vestleg skuld.
Teikning: May Linn Clement
Kommunale kvelartak
Den romslegare økonomien til folk flest vert eten opp av dei økonomiske problema til kommunane.
Dette er dei 97 gislane tekne av palestinarar 7. oktober 2023 som framleis er sakna.
Kjelde: «Hostages and Missing Families Forum»
I hendene på Hamas
For eitt år sidan bortførte terroristane meir enn 240 menneske frå Israel. Nokre er sette fri og kan fortelje om grufulle opplevingar. Andre har døydd i tunnelane til Hamas.