I mange retningar
Folkemusikk som er inspirert av heavyrock, jazz og techno.
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen er inspirerte av nordnorsk folkemusikk.
Foto: Rune Johansen
Folkemusikk
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen:
En smuk aftensang
Contrasto
Når musikarar med klassisk bakgrunn vender seg mot folkemusikken, skjer det gjerne ved at dei spelar ulike komponistar sine arrangement av «folketonane». Og kjennarane av folkemusikk har vore ivrige med å påpeika at arrangert folkemusikk er noko anna en ekte folkemusikk.
Pianisten Nils Anders Mortensen står bak arrangementa på plata, og også han fører seg inn i ein tradisjon der folkemelodiane tener som råstoff for nye arrangement/komposisjonar.
Kontrollert
Men medan komponistar som omarbeider folkemusikk, gjerne har halde seg innan éin stil, til dømes «romantikk» eller «modernisme», sprikar Mortensens arrangement i mange retningar. Opningssporet «Havella» er ein temmeleg ordinær vals, «Det var seg den...» er utforma som ein heavyrockballade, «Penelopes klage» vert presentert som ein technolåt, og «Folketone fra Gratangen» kunne vore henta frå duoens store inspirasjonskjelde: Jan Johanson og Georg Riedels klassikar Jazz på svenska. Andersen og Sundquist har, ved sida av ein klassisk karriere, også sysla med jazz. Men her er det likevel den klassiske bakgrunnen som dominerer. Det merkar ein i eit veldig kontrollert spel, og mykje bruk av boge i høgt register på kontrabassen til Sundquist.
Godt utført
I det heile er dette godt utført – på godt og vondt. Spelet er prega av presisjon og overskot, men samstundes er det noko stivt over det. Bruken av stilistiske kontrastar og musikalsk humor er òg eit tviegga sverd: Av og til er det morosamt, men det signaliserer like mykje ironi og distanse.
Sjølv om dette prosjektet har nokre problematiske sider, representerer det likevel eit original og forfriskande tilskot til den arrangerte folkemusikken. Me har mange dyktige tradisjonelle utøvarar, og minst like mange som kombinerer folkemusikk med andre stilartar som rock, jazz og eksperimentell musikk. Men at klassisk skolerte musikarar arbeider på denne måten, er noko nytt.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensen:
En smuk aftensang
Contrasto
Når musikarar med klassisk bakgrunn vender seg mot folkemusikken, skjer det gjerne ved at dei spelar ulike komponistar sine arrangement av «folketonane». Og kjennarane av folkemusikk har vore ivrige med å påpeika at arrangert folkemusikk er noko anna en ekte folkemusikk.
Pianisten Nils Anders Mortensen står bak arrangementa på plata, og også han fører seg inn i ein tradisjon der folkemelodiane tener som råstoff for nye arrangement/komposisjonar.
Kontrollert
Men medan komponistar som omarbeider folkemusikk, gjerne har halde seg innan éin stil, til dømes «romantikk» eller «modernisme», sprikar Mortensens arrangement i mange retningar. Opningssporet «Havella» er ein temmeleg ordinær vals, «Det var seg den...» er utforma som ein heavyrockballade, «Penelopes klage» vert presentert som ein technolåt, og «Folketone fra Gratangen» kunne vore henta frå duoens store inspirasjonskjelde: Jan Johanson og Georg Riedels klassikar Jazz på svenska. Andersen og Sundquist har, ved sida av ein klassisk karriere, også sysla med jazz. Men her er det likevel den klassiske bakgrunnen som dominerer. Det merkar ein i eit veldig kontrollert spel, og mykje bruk av boge i høgt register på kontrabassen til Sundquist.
Godt utført
I det heile er dette godt utført – på godt og vondt. Spelet er prega av presisjon og overskot, men samstundes er det noko stivt over det. Bruken av stilistiske kontrastar og musikalsk humor er òg eit tviegga sverd: Av og til er det morosamt, men det signaliserer like mykje ironi og distanse.
Sjølv om dette prosjektet har nokre problematiske sider, representerer det likevel eit original og forfriskande tilskot til den arrangerte folkemusikken. Me har mange dyktige tradisjonelle utøvarar, og minst like mange som kombinerer folkemusikk med andre stilartar som rock, jazz og eksperimentell musikk. Men at klassisk skolerte musikarar arbeider på denne måten, er noko nytt.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.
Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons
Vald mot kvinner som våpen
Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.