JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Høgtidsam messe

Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart får fram viktige nyansar i verket som Beethoven kalla «mitt største».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2864
20190517
2864
20190517

CD

Ludwig van Beethoven:

Missa
solemnis

Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius.
Carus 2019

Sjølv om ho med nesten 70 minuttar lengd er altfor omfattande for gudstenesta, blir ho rekna som eit hovudverk i den katolske kyrkjemusikken, Ludwig van Beethovens Missa solemnis, op. 123, som blei urframført i St. Petersburg i 1824. I motsetnad til kva ein skulle tru, såg ikkje komponisten på «Korsymfonien» eller ein av dei andre symfoniane som sitt beste verk. I eit brev frå 1822 til eleven Ferdinand Ries skreiv han at «mitt største verk er ei stor messe», ei utsegn me finn i andre brev òg.

Spikka på detaljar

Ei «Missa solemnis» («høgtidsam messe») er ei tonesetjing av heile den katolske høgmessas femdelte ordinarium («Kyrie», «Gloria», «Credo», «Sanctus» og «Agnus Dei»), som er den same gjennom heile kyrkjeåret. Den nye innspelinga med Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart under leiing av Frieder Bernius får fram kor grannsamt komponisten gjekk til verks med å illustrera messeteksten musikalsk.

Beethoven rista ikkje geniale musikalske tema lytelaust ut or ermet, slik som til dømes Mozart greidde det. Me ser dette på dei mange overleverte noteskissene og det rotete partituret (sjå biletet), som dokumenterer korleis han igjen og igjen spikka på og filte til rette dei musikalske temaa og motiva. Eit dagboknotat stadfestar at han tidleg innsåg at han på førehand laut setja seg grundig inn den katolske messetradisjonen: «For å skriva ekte kyrkjemusikk gå gjennom alle kyrkjekoralane til munkane.»

Med sistnemnde meinte han dei gregorianske salmane, den einstemmige kyrkjemusikken som festa seg i vestkyrkja kring 800. Gregorianikken er unik av to grunnar: Ikkje berre var han den fyrste store musikkforma kristendomen fostra. Han er òg den eldste musikalske kunstforma i Vesten som framleis blir praktisert.

Arkaiserande

I Credo-delen av messa, på orda Et incarnatus est de Spiritu Sancto («Han er blitt kjøt ved Den heilage ande»), syng tenorane ein slik gregorianskliknande melodi med enkelt strykeakkompagnement. Og det er ikkje berre her Beethoven nyttar arkaiserande verkemiddel. For like etter set ei kvitrande fløyte inn og ornamenterer melodien på ein renessanseaktig måte.

Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart briljerer i detaljar som dette. Den dynamiske likevekta mellom strykarar og treblåsarar og mellom dei ulike stemmegruppene i koret er utmerkt. Særleg likar eg den distinkte artikulasjonen i fiolinane, der dei spelar mønster av gjentekne musikalske figurar, som midtvegs i «Credo»-delen, der dirigenten Bernius skapar ei kvass perpetuum mobile-kjensle som kontrasterer verknadsfullt med koret.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Ludwig van Beethoven:

Missa
solemnis

Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius.
Carus 2019

Sjølv om ho med nesten 70 minuttar lengd er altfor omfattande for gudstenesta, blir ho rekna som eit hovudverk i den katolske kyrkjemusikken, Ludwig van Beethovens Missa solemnis, op. 123, som blei urframført i St. Petersburg i 1824. I motsetnad til kva ein skulle tru, såg ikkje komponisten på «Korsymfonien» eller ein av dei andre symfoniane som sitt beste verk. I eit brev frå 1822 til eleven Ferdinand Ries skreiv han at «mitt største verk er ei stor messe», ei utsegn me finn i andre brev òg.

Spikka på detaljar

Ei «Missa solemnis» («høgtidsam messe») er ei tonesetjing av heile den katolske høgmessas femdelte ordinarium («Kyrie», «Gloria», «Credo», «Sanctus» og «Agnus Dei»), som er den same gjennom heile kyrkjeåret. Den nye innspelinga med Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart under leiing av Frieder Bernius får fram kor grannsamt komponisten gjekk til verks med å illustrera messeteksten musikalsk.

Beethoven rista ikkje geniale musikalske tema lytelaust ut or ermet, slik som til dømes Mozart greidde det. Me ser dette på dei mange overleverte noteskissene og det rotete partituret (sjå biletet), som dokumenterer korleis han igjen og igjen spikka på og filte til rette dei musikalske temaa og motiva. Eit dagboknotat stadfestar at han tidleg innsåg at han på førehand laut setja seg grundig inn den katolske messetradisjonen: «For å skriva ekte kyrkjemusikk gå gjennom alle kyrkjekoralane til munkane.»

Med sistnemnde meinte han dei gregorianske salmane, den einstemmige kyrkjemusikken som festa seg i vestkyrkja kring 800. Gregorianikken er unik av to grunnar: Ikkje berre var han den fyrste store musikkforma kristendomen fostra. Han er òg den eldste musikalske kunstforma i Vesten som framleis blir praktisert.

Arkaiserande

I Credo-delen av messa, på orda Et incarnatus est de Spiritu Sancto («Han er blitt kjøt ved Den heilage ande»), syng tenorane ein slik gregorianskliknande melodi med enkelt strykeakkompagnement. Og det er ikkje berre her Beethoven nyttar arkaiserande verkemiddel. For like etter set ei kvitrande fløyte inn og ornamenterer melodien på ein renessanseaktig måte.

Kammerchor und Hofkapelle Stuttgart briljerer i detaljar som dette. Den dynamiske likevekta mellom strykarar og treblåsarar og mellom dei ulike stemmegruppene i koret er utmerkt. Særleg likar eg den distinkte artikulasjonen i fiolinane, der dei spelar mønster av gjentekne musikalske figurar, som midtvegs i «Credo»-delen, der dirigenten Bernius skapar ei kvass perpetuum mobile-kjensle som kontrasterer verknadsfullt med koret.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Ingeborg Arvola har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.

Foto: Fartein Rudjord / Norla

BokMeldingar

Heitt begjær ved islagt hav

Ingeborg Arvola held fram med soga om kvensk liv på 1800-talet.

Hilde Vesaas
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis