JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Grenselaust

Weser-Renaissance og Die Singphoniker framfører kosmopolitiske flamlendarar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hofforkesteret i München måla av Hans Mielich i manuskriptet til Orlando di Lassos Psalmi poenitentiales frå 1560-åra.

Hofforkesteret i München måla av Hans Mielich i manuskriptet til Orlando di Lassos Psalmi poenitentiales frå 1560-åra.

Hofforkesteret i München måla av Hans Mielich i manuskriptet til Orlando di Lassos Psalmi poenitentiales frå 1560-åra.

Hofforkesteret i München måla av Hans Mielich i manuskriptet til Orlando di Lassos Psalmi poenitentiales frå 1560-åra.

2504
20200417
2504
20200417

CD

Cipriano de Rore:

Missa «Vivat Felix Hercules Secundus»

Weser-Renaissance. CPO 2019

CD

Orlando di Lasso:

Bußpsalmen I–VII

Die Singphoniker. CPO 2019

«Internasjonal gotikk» kallar ein den seingotiske måleri- og skulpturstilen i Vest- og Sentral-Europa kring 1400, som uttrykkjer motiva naturalistisk, med rike fargar og folk i forseggjorde, ornamenterte tekstil.

Men òg i musikken oppstod det ein internasjonal stil i denne tida, «den flamske skulen», som i halvtanna hundreår kombinerte streng polyfoni med uttrykkssterk klang på raffinert vis. Flamske komponistar kledde musikarstillingar ved Europas fremste hoff og katedralar, og det er rein vokalmusikk av to seine representantar for skulen det tyske plateselskapet CPO no gjev oss på to nye album.

Formalt balansert

På den fyrste CD-en framfører Weser-Renaissance éi messe og motettar av Cipriano de Rore (1516–1565), flamlendaren som krona karrieren sin som kapellmeister ved Markuskyrkja i Venezia. Messa syner den tradisjonsbundne Rore, utan dei ekspressive tekstutleggingane som pregar dei verdslege madrigalane hans – dette er strengt polyfon og formalt balansert musikk som Weser-Renaissance framfører med stor, jamn klang.

Ein annan kosmopolitisk flamlendar var Orlando di Lasso (1532–1594), som etter oppveksten i Belgia mellom anna tente ved hoffet i Palermo og ved Laterankyrkja i Roma, før han blei hertug Albert V av Bayerns hoffkapellmeister i München. Det er ei samling frå denne siste tida, botssalmane Psalmi poenitentiales, vokalensemblet Die Singphoniker framfører på sitt dobbelalbum.

Multimedialt

Soga bak botssalmane er slik: I 1559 tinga hertugen ei handskrift som skulle sameina bilete, tekst og musikk. Utleggingane i form av målaren H. Mielichs miniatyrar (sjå biletet over), den lærde S. Quicchelbergs kommentarar og – ikkje minst – Lassos musikk gjer manuskriptet til eit multimedialt meisterverk.

På tradisjonelt liturgisk vis har Lasso gjeve kvart salmevers si eiga tonesetjing, med alt frå to til seks stemmer. «Naturalistisk» kan måten han toneset spesielle tekstavsnitt på, kallast, til dømes «dei som er utan forstand» i den andre salmen, der harmoniane sprikjer liksom tilfeldig. Slike parti framfører Die Singphoniker utan overdrive uttrykk. Noko anna hadde då òg blitt smør på flesk – musikken talar for seg sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Cipriano de Rore:

Missa «Vivat Felix Hercules Secundus»

Weser-Renaissance. CPO 2019

CD

Orlando di Lasso:

Bußpsalmen I–VII

Die Singphoniker. CPO 2019

«Internasjonal gotikk» kallar ein den seingotiske måleri- og skulpturstilen i Vest- og Sentral-Europa kring 1400, som uttrykkjer motiva naturalistisk, med rike fargar og folk i forseggjorde, ornamenterte tekstil.

Men òg i musikken oppstod det ein internasjonal stil i denne tida, «den flamske skulen», som i halvtanna hundreår kombinerte streng polyfoni med uttrykkssterk klang på raffinert vis. Flamske komponistar kledde musikarstillingar ved Europas fremste hoff og katedralar, og det er rein vokalmusikk av to seine representantar for skulen det tyske plateselskapet CPO no gjev oss på to nye album.

Formalt balansert

På den fyrste CD-en framfører Weser-Renaissance éi messe og motettar av Cipriano de Rore (1516–1565), flamlendaren som krona karrieren sin som kapellmeister ved Markuskyrkja i Venezia. Messa syner den tradisjonsbundne Rore, utan dei ekspressive tekstutleggingane som pregar dei verdslege madrigalane hans – dette er strengt polyfon og formalt balansert musikk som Weser-Renaissance framfører med stor, jamn klang.

Ein annan kosmopolitisk flamlendar var Orlando di Lasso (1532–1594), som etter oppveksten i Belgia mellom anna tente ved hoffet i Palermo og ved Laterankyrkja i Roma, før han blei hertug Albert V av Bayerns hoffkapellmeister i München. Det er ei samling frå denne siste tida, botssalmane Psalmi poenitentiales, vokalensemblet Die Singphoniker framfører på sitt dobbelalbum.

Multimedialt

Soga bak botssalmane er slik: I 1559 tinga hertugen ei handskrift som skulle sameina bilete, tekst og musikk. Utleggingane i form av målaren H. Mielichs miniatyrar (sjå biletet over), den lærde S. Quicchelbergs kommentarar og – ikkje minst – Lassos musikk gjer manuskriptet til eit multimedialt meisterverk.

På tradisjonelt liturgisk vis har Lasso gjeve kvart salmevers si eiga tonesetjing, med alt frå to til seks stemmer. «Naturalistisk» kan måten han toneset spesielle tekstavsnitt på, kallast, til dømes «dei som er utan forstand» i den andre salmen, der harmoniane sprikjer liksom tilfeldig. Slike parti framfører Die Singphoniker utan overdrive uttrykk. Noko anna hadde då òg blitt smør på flesk – musikken talar for seg sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis