Frå «Fandens polsdans»
til «Vår fader og Gud»
Samspelet mellom fele og trøorgel er velbalansert både i danseslåttar og stillferdige melodiar.
I Særsvip spelar Britt Elise Skram (t.v.) fele og John Inge Leira Bjøringsøy trøorgel. Anna Liv Skjelten Gjendem dansar.
Foto: Marianne Grønsberg
Folkemusikk
Særsvip:
Særsvip
Jensa
Dette er ei uvanleg plate fordi dei medverkande er ein trio der Britt Elise Skram spelar fele, John Inge Leira Bjøringsøy spelar trøorgel og Anna Liv Skjelten Gjendem dansar. Sistnemnde er ikkje høyrbar, og dette er heller ingen VHS eller DVD, men ei god gamaldags kompaktplate.
Finstemt
Det er gamalt nytt at store deler av folkemusikken er dansemusikk, og det er nyare nytt å laga sceniske framsyningar der musikarar og dansarar samarbeider. Men det fine med denne produksjonen er at musikken står seg godt på eigne bein, utan at lydarane kan sjå dansen som ein gong har vore der – og som atter kan bli der.
Men plata inneheld ikkje berre dansemusikk, som springarar og valsar, men òg salmetonar, bånsullar og kjøkemeisterviser. Og alt dette er framført på finstemt vis: Felespelet er mjukt og kontrollert, men utan å verta stivt. Og trøorgelspelet fungerer godt anten det er tilpassa dansetakten eller dei meir stillferdige melodiane.
Truverdig framført
Ei anna underleg side ved denne plata er at tekstane som er knytte til nokre av melodiane, er trykte i tekstheftet sjølv om dei ikkje vert sungne. Plata er såleis eit fint døme på at dansemusikk kan vera fin utan at dansinga er merkbar, og songane kan vera fine utan tekst. Eit mykje brukt kjenneteikn på «folkemusikk» er at han er knytt til andre funksjonar enn dei reint estetiske (slik ein har for vane å tenka om «kunstmusikken»). Slik sett er dette eit fint døme på korleis dei tradisjonelle melodiane – det me, litt enkelt, kallar folketonar – kan fungera både i samband med dans, i religiøse ritual og som sovemedisin, berre han vert truverdig framført. Og det vert han på denne plata, som er fri for virtuose og poserande innslag. Spelet er fjellstøtt, men ikkje brautande.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Særsvip:
Særsvip
Jensa
Dette er ei uvanleg plate fordi dei medverkande er ein trio der Britt Elise Skram spelar fele, John Inge Leira Bjøringsøy spelar trøorgel og Anna Liv Skjelten Gjendem dansar. Sistnemnde er ikkje høyrbar, og dette er heller ingen VHS eller DVD, men ei god gamaldags kompaktplate.
Finstemt
Det er gamalt nytt at store deler av folkemusikken er dansemusikk, og det er nyare nytt å laga sceniske framsyningar der musikarar og dansarar samarbeider. Men det fine med denne produksjonen er at musikken står seg godt på eigne bein, utan at lydarane kan sjå dansen som ein gong har vore der – og som atter kan bli der.
Men plata inneheld ikkje berre dansemusikk, som springarar og valsar, men òg salmetonar, bånsullar og kjøkemeisterviser. Og alt dette er framført på finstemt vis: Felespelet er mjukt og kontrollert, men utan å verta stivt. Og trøorgelspelet fungerer godt anten det er tilpassa dansetakten eller dei meir stillferdige melodiane.
Truverdig framført
Ei anna underleg side ved denne plata er at tekstane som er knytte til nokre av melodiane, er trykte i tekstheftet sjølv om dei ikkje vert sungne. Plata er såleis eit fint døme på at dansemusikk kan vera fin utan at dansinga er merkbar, og songane kan vera fine utan tekst. Eit mykje brukt kjenneteikn på «folkemusikk» er at han er knytt til andre funksjonar enn dei reint estetiske (slik ein har for vane å tenka om «kunstmusikken»). Slik sett er dette eit fint døme på korleis dei tradisjonelle melodiane – det me, litt enkelt, kallar folketonar – kan fungera både i samband med dans, i religiøse ritual og som sovemedisin, berre han vert truverdig framført. Og det vert han på denne plata, som er fri for virtuose og poserande innslag. Spelet er fjellstøtt, men ikkje brautande.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».
Foto: Ida Lødemel Tvedt
Krossveg i den georgiske draumen
TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
Foto: Hatem Khaled / NTB
Krasnik og eg
Dei som følger debatten, kan sjå to ulike haldningar til Israel og Palestina utfalde seg.