JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Entusiastiske essay

Bøkene til Peter Guralnick gjer lesaren til lyttar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Foto: Molly Corfman / AP / NTB

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Peter Guralnick poserer ved minnestaden over Sam Cooke i Rock and Roll Hall of Fame i Cleveland i Ohio.

Foto: Molly Corfman / AP / NTB

3186
20201127
3186
20201127

Musikkhistorie

Peter Guralnick:

Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing

Little Brown

Det er utruleg kva eit tøft blåsearrangement kan gjere for ein sørstatleg soulballade, tenkte eg her for litt sidan, idet «She Don’t Come Here Anymore», sistesporet på Lonnie Macks Glad I’m in the Band (1969), fekk fylle stoverommet.

Eg fekk lyst til å finne fram til alle slike arrangement den eminente Maxwell Davis (1916–1970) laga i løpet av livet, og det var ikkje få. Men korleis kom eg eigentleg på å finne vegen til nokre gamle plater av Mack (1941–2016), som ikkje akkurat fyller overskriftene om dagen?

Svaret er enkelt: Eg vart smitta av entusiasmen til bokaktuelle Peter Guralnick, som har vigd eit av kapitla i Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing til nett Lonnie Mack. Her girar han seg godt opp, tenkte eg i møtet med Guralnicks tekst, kva går det i med desse platene? Derfrå er vegen kort, ikkje minst fordi Guralnick også har delt ei Spotify-liste på nettsida si, peterguralnick.com.

Klassiske bøker

Eg har oppdaga ein del artistar og plater slik, og eg har litt av kvart å takke Guralnick, som fyller 77 år om eit par veker, for. Forfattaren står bak biografiar om Sam Cooke og Sam Philips og ikkje minst tobindsboka om Elvis Presley (som med sine vel 1300 sider har vore eit fleirårig prosjekt for denne lesaren).

Mesteparten av lyttinga Guralnick på sitt vis har inspirert meg til, har likevel særleg kome i kjølvatnet av små portrett i tre klassiske bøker: Feel Like Going Home: Portraits in Blues and Rock ‘N’ Roll (1971), Lost Highway: Journeys and Arrivals of American Musicians (1979) og Sweet Soul Music: Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom (1986).

Haustens bok følgjer i same spor, med kapittel om kjende namn som Tammy Wynette, Chuck Berry, Merle Haggard og Johnny Cash og i dag kanskje ikkje fullt så kjende namn, som Bill Monroe og Doc Pomus, og ikkje minst artistar Guralnick meiner fortener langt større merksemd enn dei har fått – mellom dei Lonnie Mack. Medan den kanoniserte Guralnick har sirkla rundt innspelingar som daterer tilbake i tid, har han i haustens bok også med meir samtidige artistar, som Elvis Costello.

Musikkformidlar

Kva gjer Guralnick til ein forfattar eg les med slik glede? Som meg sjølv fuskar han i faget, han er ingen musikolog, har inga formell utdanning innan musikken, og pretenderer heller ikkje å operere som kritikar, så mykje som formidlar. I den fine, sjølvbiografisk orienterte introduksjonen forklarer han det godt – målet hans er å få lesarar til å verdsetje songar og plater han sjølv set høgt.

Det er fleire grunnar til at han lukkast så godt med det. Som musikkskribent er Guralnick mindre sjølvsentrert enn fleire andre i gamet. Han skildrar musikk og menneske presist og levande. Som intervjuar kjem han tett på fordi han er ein god lyttar. Teften for å balansere det anekdotiske opp mot det kulturhistoriske, større biletet er eineståande. Det har alt vorte mykje lytting i kjølvatnet av Looking To Get Lost – og meir skal det bli.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Musikkhistorie

Peter Guralnick:

Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing

Little Brown

Det er utruleg kva eit tøft blåsearrangement kan gjere for ein sørstatleg soulballade, tenkte eg her for litt sidan, idet «She Don’t Come Here Anymore», sistesporet på Lonnie Macks Glad I’m in the Band (1969), fekk fylle stoverommet.

Eg fekk lyst til å finne fram til alle slike arrangement den eminente Maxwell Davis (1916–1970) laga i løpet av livet, og det var ikkje få. Men korleis kom eg eigentleg på å finne vegen til nokre gamle plater av Mack (1941–2016), som ikkje akkurat fyller overskriftene om dagen?

Svaret er enkelt: Eg vart smitta av entusiasmen til bokaktuelle Peter Guralnick, som har vigd eit av kapitla i Looking To Get Lost: Adventures in Music and Writing til nett Lonnie Mack. Her girar han seg godt opp, tenkte eg i møtet med Guralnicks tekst, kva går det i med desse platene? Derfrå er vegen kort, ikkje minst fordi Guralnick også har delt ei Spotify-liste på nettsida si, peterguralnick.com.

Klassiske bøker

Eg har oppdaga ein del artistar og plater slik, og eg har litt av kvart å takke Guralnick, som fyller 77 år om eit par veker, for. Forfattaren står bak biografiar om Sam Cooke og Sam Philips og ikkje minst tobindsboka om Elvis Presley (som med sine vel 1300 sider har vore eit fleirårig prosjekt for denne lesaren).

Mesteparten av lyttinga Guralnick på sitt vis har inspirert meg til, har likevel særleg kome i kjølvatnet av små portrett i tre klassiske bøker: Feel Like Going Home: Portraits in Blues and Rock ‘N’ Roll (1971), Lost Highway: Journeys and Arrivals of American Musicians (1979) og Sweet Soul Music: Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom (1986).

Haustens bok følgjer i same spor, med kapittel om kjende namn som Tammy Wynette, Chuck Berry, Merle Haggard og Johnny Cash og i dag kanskje ikkje fullt så kjende namn, som Bill Monroe og Doc Pomus, og ikkje minst artistar Guralnick meiner fortener langt større merksemd enn dei har fått – mellom dei Lonnie Mack. Medan den kanoniserte Guralnick har sirkla rundt innspelingar som daterer tilbake i tid, har han i haustens bok også med meir samtidige artistar, som Elvis Costello.

Musikkformidlar

Kva gjer Guralnick til ein forfattar eg les med slik glede? Som meg sjølv fuskar han i faget, han er ingen musikolog, har inga formell utdanning innan musikken, og pretenderer heller ikkje å operere som kritikar, så mykje som formidlar. I den fine, sjølvbiografisk orienterte introduksjonen forklarer han det godt – målet hans er å få lesarar til å verdsetje songar og plater han sjølv set høgt.

Det er fleire grunnar til at han lukkast så godt med det. Som musikkskribent er Guralnick mindre sjølvsentrert enn fleire andre i gamet. Han skildrar musikk og menneske presist og levande. Som intervjuar kjem han tett på fordi han er ein god lyttar. Teften for å balansere det anekdotiske opp mot det kulturhistoriske, større biletet er eineståande. Det har alt vorte mykje lytting i kjølvatnet av Looking To Get Lost – og meir skal det bli.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis