JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

«Ekte og utsøkt»

Wolfgang Rübsam spelar luttmusikken til Weiss på luttcembalo.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Berre Sylvius skal spela lutt.» Koparstikk av Bartolomeo Folin (Leipzig, 1776).

«Berre Sylvius skal spela lutt.» Koparstikk av Bartolomeo Folin (Leipzig, 1776).

«Berre Sylvius skal spela lutt.» Koparstikk av Bartolomeo Folin (Leipzig, 1776).

«Berre Sylvius skal spela lutt.» Koparstikk av Bartolomeo Folin (Leipzig, 1776).

2415
20210514
2415
20210514

CD

Silvius Leopold Weiss:

Sonatas

Wolfgang Rübsam, luttcembalo.
Brilliant Classics 2021.

«Dei er komponerte i den ekte og utsøkte stilen, omtrent som i klaververka til salig Joh. Seb. Bach.» Dette skreiv verdas fyrste Bach-biograf, J.N. Forkel, etter at han i 1782 hadde studert luttverka til Silvius Leopold Weiss (1687–1750).

Forkel er inne på noko her. Dei høgbarokke verka deira har nemleg noko av den same gjennomarbeidde teksturen, dei klåre ideane og den naturlege, ledige stemmeføringa. Vel å merka avgrensar Weiss’ stilistiske likskapar seg til Bachs suitar, altså rekkjene med stiliserte dansar, ikkje til Bachs polyfone sonatar. For sjølv om stykka på dette nye albumet er kalla «sonatar», er dei i røynda dansesuitar, gjerne med ein ouverture fremst i satsrekkja.

Kongeleg luttspelar

Det er belegg for at den to år eldre Bach møtte Weiss minst to gonger, kort tid før dei begge døydde med halvannan månads mellomrom i 1750. I den samanhengen var Weiss den av dei med høgast formell status. Han var nemleg kongeleg kammerluttspelar hjå kurfyrst August den sterke i Dresden, medan Bach «berre» var kantor og musikkdirektør i Leipzig. Som si tids mest kjende luttvirtuos var Weiss mellom dei høgast betalte hoffmusikarane.

Eit koparstikk eg kjøpte i eit antikvariat i Praha for nokre år sidan, vitnar om statusen hans. Under portrettet er nemleg eit dikt av den saksiske hoffpoeten von König sitert: «Es soll nur Sylvius die Laute spielen» – «Berre Sylvius skal spela lutt.»

Luttcembalo

Weiss skreiv nesten 100 «sonatar» av den typen tyske Wolfgang Rübsam spelar fire av på dette albumet. Interessant nok framfører ikkje Rübsam dei på lutt, men på eit såkalla «luttcembalo», eit klaverinstrument med tarmstrenger som – gjennom tangentar – blir plukka på av små plekter. Kor godt fungerer dette i dei idiomatiske luttverka til Weiss?

I mine øyro kling det meir som cembalo enn som lutt, for sjølv om tonen er varm og relativt svak, har ansatsen meir av det eksplosivt sprøe me kjenner frå cembaloen, enn av det luftig-perlande som karakteriserer lutten. Sjølve spelemåten til Rübsam likar eg godt, då særleg den uortodokse fleksibiliteten i fraseringa, som me kjenner att frå innspelingane hans av Bachs orgelverk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Silvius Leopold Weiss:

Sonatas

Wolfgang Rübsam, luttcembalo.
Brilliant Classics 2021.

«Dei er komponerte i den ekte og utsøkte stilen, omtrent som i klaververka til salig Joh. Seb. Bach.» Dette skreiv verdas fyrste Bach-biograf, J.N. Forkel, etter at han i 1782 hadde studert luttverka til Silvius Leopold Weiss (1687–1750).

Forkel er inne på noko her. Dei høgbarokke verka deira har nemleg noko av den same gjennomarbeidde teksturen, dei klåre ideane og den naturlege, ledige stemmeføringa. Vel å merka avgrensar Weiss’ stilistiske likskapar seg til Bachs suitar, altså rekkjene med stiliserte dansar, ikkje til Bachs polyfone sonatar. For sjølv om stykka på dette nye albumet er kalla «sonatar», er dei i røynda dansesuitar, gjerne med ein ouverture fremst i satsrekkja.

Kongeleg luttspelar

Det er belegg for at den to år eldre Bach møtte Weiss minst to gonger, kort tid før dei begge døydde med halvannan månads mellomrom i 1750. I den samanhengen var Weiss den av dei med høgast formell status. Han var nemleg kongeleg kammerluttspelar hjå kurfyrst August den sterke i Dresden, medan Bach «berre» var kantor og musikkdirektør i Leipzig. Som si tids mest kjende luttvirtuos var Weiss mellom dei høgast betalte hoffmusikarane.

Eit koparstikk eg kjøpte i eit antikvariat i Praha for nokre år sidan, vitnar om statusen hans. Under portrettet er nemleg eit dikt av den saksiske hoffpoeten von König sitert: «Es soll nur Sylvius die Laute spielen» – «Berre Sylvius skal spela lutt.»

Luttcembalo

Weiss skreiv nesten 100 «sonatar» av den typen tyske Wolfgang Rübsam spelar fire av på dette albumet. Interessant nok framfører ikkje Rübsam dei på lutt, men på eit såkalla «luttcembalo», eit klaverinstrument med tarmstrenger som – gjennom tangentar – blir plukka på av små plekter. Kor godt fungerer dette i dei idiomatiske luttverka til Weiss?

I mine øyro kling det meir som cembalo enn som lutt, for sjølv om tonen er varm og relativt svak, har ansatsen meir av det eksplosivt sprøe me kjenner frå cembaloen, enn av det luftig-perlande som karakteriserer lutten. Sjølve spelemåten til Rübsam likar eg godt, då særleg den uortodokse fleksibiliteten i fraseringa, som me kjenner att frå innspelingane hans av Bachs orgelverk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis