JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Einøygd melankolikar

Copenhagen Piano Quartet oppvurderer komponisten Kuhlau.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3048
20190531
3048
20190531

CD

Friedrich Kuhlau, Otto
Malling:

Klaverkvartettar

Copenhagen Piano Quartet. Dacapo 2019

Har du spelt piano eller tverrfløyte, har du kan hende vore borti Friedrich Kuhlau, som er mest kjend for teknisk overkommelege klaversonatinar og fløytekomposisjonar. Men han skreiv òg ambisiøs kammermusikk der pianisten får briljera, mellom dei tre klaverkvartettar, som dei unge musikarane i Copenhagen Piano Quartet dei siste åra har lyft fram i ljoset.

På det nyaste albumet deira får me to klaverkvartettar, den siste av danske Otto Malling (1848–1915), som gjennom bruken av hallingrytmar skaper ein distinkt nordisk tone. Men stykket eg her vil fokusera på, er Kuhlaus Klaverkvartett nr. 3 i g-moll, op. 108, som blei tinga av ein russisk storkjøpmann frå St. Petersburg i 1828. Copenhagen Piano Quartet bøter her på den utbreidde oppfatninga av Kuhlau som komponist for amatørar. For sjølv om ein merkar sterk påverknad frå Mozart og Beethoven, har kvartetten fine særdrag.

Gullalderkomponist

Kuhlau var den fremste musikaren i «den danske gullalderen», som danskane kallar fyrste helvta av 1800-talet. Han blei fødd i den tyske hansabyen Uelzen i Niedersachsen, der han var uheldig og sklei på isen. Flaska som han bar på, blei knust og stakk ut det høgre auga hans. For å unngå tvangsutskriving til Napoleons hær i 1810 flykta han til København, der Fredrik VI av Danmark-Noreg heidra han med tittelen «kongeleg kammermusikus».

Heilt til rette synest han likevel aldri å ha funne seg. Dansk lærte han seg aldri. Flaska skulle ikkje berre koma til å kosta han auga, men òg nervane, for med åra auka alkoholproblema hans. Året før han døydde, 45 år gamal, brann huset hans ned til grunnen, og med det forsvann notearkivet og slik mykje av livsverket. Som vestlending klarer eg ikkje å la vera å tenkja på lagnaden til Geirr Tveitt, som opplevde det same då heimegarden brann i 1970.

Rik sonatesatsform

Kuhlaus klaverkvartett (for fiolin, bratsj, cello og klaver) er eit ambisiøst verk på mest 40 minuttar. Fyrste- og sistesatsen er i den tredelte forma me kallar sonatesats: Fyrst er det ein eksposisjon med to kontrasterande musikalske tema, så ein gjennomføringsdel der det tematiske materialet blir omarbeidd, og til slutt ein reprise av eksposisjonen.

Særleg interessant er den rikhaldige fyrstesatsen «Allegro con molto fuoco», som ensemblet spelar med eggjande eldhug. Hovudtemaet er ein himmelstormande fanfare i unisono, der alle instrumenta spelar same melodi, før klaveret tek over med ein tunglyndt ornamentert mollmelodi. Det lyriske sidetemaet i dur har noko av elegansen Grieg førti år seinare synte i A-mollkonserten. Også her dominerer klaveret, som pianisten Neel Bramsnæs Teilmann verkeleg får til å syngja. Eg har ikkje noka innspeling å jamføra med. Men at kvartetten kan gjerast betre enn det Copenhagen Piano Quartet presterer på denne plata, tvilar eg på.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Friedrich Kuhlau, Otto
Malling:

Klaverkvartettar

Copenhagen Piano Quartet. Dacapo 2019

Har du spelt piano eller tverrfløyte, har du kan hende vore borti Friedrich Kuhlau, som er mest kjend for teknisk overkommelege klaversonatinar og fløytekomposisjonar. Men han skreiv òg ambisiøs kammermusikk der pianisten får briljera, mellom dei tre klaverkvartettar, som dei unge musikarane i Copenhagen Piano Quartet dei siste åra har lyft fram i ljoset.

På det nyaste albumet deira får me to klaverkvartettar, den siste av danske Otto Malling (1848–1915), som gjennom bruken av hallingrytmar skaper ein distinkt nordisk tone. Men stykket eg her vil fokusera på, er Kuhlaus Klaverkvartett nr. 3 i g-moll, op. 108, som blei tinga av ein russisk storkjøpmann frå St. Petersburg i 1828. Copenhagen Piano Quartet bøter her på den utbreidde oppfatninga av Kuhlau som komponist for amatørar. For sjølv om ein merkar sterk påverknad frå Mozart og Beethoven, har kvartetten fine særdrag.

Gullalderkomponist

Kuhlau var den fremste musikaren i «den danske gullalderen», som danskane kallar fyrste helvta av 1800-talet. Han blei fødd i den tyske hansabyen Uelzen i Niedersachsen, der han var uheldig og sklei på isen. Flaska som han bar på, blei knust og stakk ut det høgre auga hans. For å unngå tvangsutskriving til Napoleons hær i 1810 flykta han til København, der Fredrik VI av Danmark-Noreg heidra han med tittelen «kongeleg kammermusikus».

Heilt til rette synest han likevel aldri å ha funne seg. Dansk lærte han seg aldri. Flaska skulle ikkje berre koma til å kosta han auga, men òg nervane, for med åra auka alkoholproblema hans. Året før han døydde, 45 år gamal, brann huset hans ned til grunnen, og med det forsvann notearkivet og slik mykje av livsverket. Som vestlending klarer eg ikkje å la vera å tenkja på lagnaden til Geirr Tveitt, som opplevde det same då heimegarden brann i 1970.

Rik sonatesatsform

Kuhlaus klaverkvartett (for fiolin, bratsj, cello og klaver) er eit ambisiøst verk på mest 40 minuttar. Fyrste- og sistesatsen er i den tredelte forma me kallar sonatesats: Fyrst er det ein eksposisjon med to kontrasterande musikalske tema, så ein gjennomføringsdel der det tematiske materialet blir omarbeidd, og til slutt ein reprise av eksposisjonen.

Særleg interessant er den rikhaldige fyrstesatsen «Allegro con molto fuoco», som ensemblet spelar med eggjande eldhug. Hovudtemaet er ein himmelstormande fanfare i unisono, der alle instrumenta spelar same melodi, før klaveret tek over med ein tunglyndt ornamentert mollmelodi. Det lyriske sidetemaet i dur har noko av elegansen Grieg førti år seinare synte i A-mollkonserten. Også her dominerer klaveret, som pianisten Neel Bramsnæs Teilmann verkeleg får til å syngja. Eg har ikkje noka innspeling å jamføra med. Men at kvartetten kan gjerast betre enn det Copenhagen Piano Quartet presterer på denne plata, tvilar eg på.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis