JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Det inste sjiktet

NeoBarock skarpar av dei ulike kompositoriske laga i Bachs triosonatar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det tyske barokkensemblet NeoBarock – her med tre fiolinar, ikkje to, som på plata.

Det tyske barokkensemblet NeoBarock – her med tre fiolinar, ikkje to, som på plata.

Foto: Peter C. Theis

Det tyske barokkensemblet NeoBarock – her med tre fiolinar, ikkje to, som på plata.

Det tyske barokkensemblet NeoBarock – her med tre fiolinar, ikkje to, som på plata.

Foto: Peter C. Theis

2878
20200228
2878
20200228

CD

Johann Sebastian Bach:

Metamorphose

NeoBarock. Ambitus 2019.

Stundom kan ein i gamle og verneverdige hus oppdaga små felt med ulike fargar på veggene. Her har fagfolk – antikvarar, restauratørar eller kva slike kallar seg – grannsamt skrapa av dei ulike laga med måling for å finna ut kva fargar romma har hatt i tidlegare tider. Inst finn ein den eldste fargen, den originale.

Dei som arbeider med Johann Sebastian Bachs (1685–1750) kammermusikk, og då særleg med triosonatane, kan arbeida på liknande vis. Denne komposisjonsforma, med to melodiinstrument (vanlegvis fiolinar) og basso continuo (ei besifra bassline, vanlegvis framført av cello og cembalo), var barokkens mest sofistikerte – idealet var å komponera slik at dei ulike stemmene verkar likeverdige i høve til kvarandre.

Fiolinoriginalen

I Bachs nekrolog frå 1754 står det at han komponerte «ei mengde instrumentale saker, av allslags art og for allslags instrument». Likevel er det ikkje overlevert ein einaste triosonate for fiolinar etter han. Somt må difor vera gått tapt – tap det tyske strykeensemblet NeoBarock med det interessante albumet Metamorphose ynskjer å bøta på.

Musikarane tek her utgangspunkt i triosonatar for andre instrument som dei meiner Bach opphavleg skreiv for fiolinar. I restaurasjonsprosessen har dei skrapa av dei ulike kompositoriske sjikta til stykke for cembalo og viola da gamba (eit celloliknande strykeinstrument), og verk for to tverrfløyter og basso continuo. Slik håpar dei å finna fram til det som kan ha vore fiolinoriginalen.

Argumenta

Korleis argumenterer musikarane så for at triosonatane opphavleg må ha vore for fiolinar? Viktig er det idiomatiske, altså passasjar som fungerer betre på fiolin enn på andre instrument, og vidare kva for toneomfang Bach nyttar i melodiane. For folk som ikkje spelar fiolin, er jo slikt vanskeleg å etterprøva. Men det klanglege resultatet overtyder. Eit døme er rekonstruksjonen av Triosonaten for gambe og obligat cembalo i g-moll, BWV 1029 (obligat tyder her at cembaloen speler to stemmer, ikkje berre bassen). I den rolege midtsatsen «Adagio» slyngjer dei likeverdige fiolinstemmene seg her saman slik at dei vakre dissonansane kjem ekstra godt fram. Eit anna døme er andresatsen «Allegro» i det som er overlevert som Triosonate for gambe og obligat cembalo i D-dur, BWV 1028. Dei parallelt førte melodilinene, som musikarane spelar med klokkerein intonasjon og uvanleg samkøyrd artikulasjon, er svært fiolintypiske.

Kling så NeoBarocks rekonstruksjonar betre enn dei overleverte versjonane? Nei, og det er dette som er så unikt ved Bachs musikk: Substansen i komposisjonane er så solid at dei fint kan framførast på mange ulike måtar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Metamorphose

NeoBarock. Ambitus 2019.

Stundom kan ein i gamle og verneverdige hus oppdaga små felt med ulike fargar på veggene. Her har fagfolk – antikvarar, restauratørar eller kva slike kallar seg – grannsamt skrapa av dei ulike laga med måling for å finna ut kva fargar romma har hatt i tidlegare tider. Inst finn ein den eldste fargen, den originale.

Dei som arbeider med Johann Sebastian Bachs (1685–1750) kammermusikk, og då særleg med triosonatane, kan arbeida på liknande vis. Denne komposisjonsforma, med to melodiinstrument (vanlegvis fiolinar) og basso continuo (ei besifra bassline, vanlegvis framført av cello og cembalo), var barokkens mest sofistikerte – idealet var å komponera slik at dei ulike stemmene verkar likeverdige i høve til kvarandre.

Fiolinoriginalen

I Bachs nekrolog frå 1754 står det at han komponerte «ei mengde instrumentale saker, av allslags art og for allslags instrument». Likevel er det ikkje overlevert ein einaste triosonate for fiolinar etter han. Somt må difor vera gått tapt – tap det tyske strykeensemblet NeoBarock med det interessante albumet Metamorphose ynskjer å bøta på.

Musikarane tek her utgangspunkt i triosonatar for andre instrument som dei meiner Bach opphavleg skreiv for fiolinar. I restaurasjonsprosessen har dei skrapa av dei ulike kompositoriske sjikta til stykke for cembalo og viola da gamba (eit celloliknande strykeinstrument), og verk for to tverrfløyter og basso continuo. Slik håpar dei å finna fram til det som kan ha vore fiolinoriginalen.

Argumenta

Korleis argumenterer musikarane så for at triosonatane opphavleg må ha vore for fiolinar? Viktig er det idiomatiske, altså passasjar som fungerer betre på fiolin enn på andre instrument, og vidare kva for toneomfang Bach nyttar i melodiane. For folk som ikkje spelar fiolin, er jo slikt vanskeleg å etterprøva. Men det klanglege resultatet overtyder. Eit døme er rekonstruksjonen av Triosonaten for gambe og obligat cembalo i g-moll, BWV 1029 (obligat tyder her at cembaloen speler to stemmer, ikkje berre bassen). I den rolege midtsatsen «Adagio» slyngjer dei likeverdige fiolinstemmene seg her saman slik at dei vakre dissonansane kjem ekstra godt fram. Eit anna døme er andresatsen «Allegro» i det som er overlevert som Triosonate for gambe og obligat cembalo i D-dur, BWV 1028. Dei parallelt førte melodilinene, som musikarane spelar med klokkerein intonasjon og uvanleg samkøyrd artikulasjon, er svært fiolintypiske.

Kling så NeoBarocks rekonstruksjonar betre enn dei overleverte versjonane? Nei, og det er dette som er så unikt ved Bachs musikk: Substansen i komposisjonane er så solid at dei fint kan framførast på mange ulike måtar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis