JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Den nye kunsten

Ensemble Gilles Binchois framfører Guillaume de Machauts epokegjerande mellomaldermesse med jamn og lett flyt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2664
20190426
2664
20190426

CD

Guil­laume de Machaut:

Messe de Nostre Dame

Ensemble Gilles Binchois; dir.: Dominique Vellard. Cantus 1999/Brilliant Classics 2011

Ars nova («den nye kunsten») kallar me komposisjonsskulen som oppstod i Frankrike i byrjinga av 1300-talet. Det nye ved han var at den polyfone (fleirstemmige) vokalmusikken for fyrste gong oppnådde ein teknisk kompleksitet og eit klangleg uttrykk av typen me i dag gjerne oppfattar som «vakker» musikk. Ikkje det at komposisjonsskulen føreåt, ars antiqua, («den gamle kunsten») frå 1200-talet, ikkje var vakker. Men han kling mykje meir arkaisk og ru, utan den melodiske flyten og den meir metta harmonikken ars nova-musikken har.

Verkomgrep

Dei nye uttrykksmåtane ars nova-stilen gav, heng saman med utviklinga av ein ny og meir grannsam måte å notera rytmane på. For gjennom den såkalla «mensuralnotasjonen» kunne tidsverdien og tonehøgda til notane fastslåast nøyaktig. Dette gav komponistane ein annan kontroll over musikken – notane var ikkje lenger berre ein peikepinn på kva som skulle syngast, men formidla mykje informasjon at me kan byrja å tala om «verk» skapte av «individuelle kunstnarar».

Denne nye individualiteten syner seg i verka til den franske musikaren, poeten og presten Guillaume de Machaut (1300–1377), som var den fremste ars nova-komponisten.

Lyrisk kontratenor

Ei legendarisk innspeling av Machauts Messe de Nostre Dame blei gjort av Ensemble Gilles Binchois i 1999. (Original-CD-en er vanskeleg å få tak i, men plateselskapet Brilliant Classics kom med ei billeg nyutgjeving i 2011.) Musikkhistorisk er dette mellomalderverket viktig: Så vidt me veit, er ho den fyrste polyfone tonesetjinga av alle dei faste messeledda i gudstenesta som er gjort av éin komponist. Likevel er det mykje me ikkje veit om stykket. Kva tid og i kva samanheng blei det til? Fekk komponisten nokon gong høyra det sjølv? Og korleis blei det framført i samtida?

Ein educated guess i høve sistnemnde gjev Ensemble Gilles Binchois på denne plata, som læt klangleg overtydande. Toppstemma i den firestemmige satsen blir sungen av den lyriske kontratenoren Andreas Scholl, som då innspelinga blei gjort, var på sitt beste, medan den stabile bassen Jacques Bona gjev solid harmonisk støtte til ensemblet. Saman får dei fint fram den jamne, lette flyten hjå Machaut, den som ikkje berre kom til å prega renessansens vokalpolyfoni dei neste to hundreåra, men vart eit ideal for kormusikken fram til vår tid.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Guil­laume de Machaut:

Messe de Nostre Dame

Ensemble Gilles Binchois; dir.: Dominique Vellard. Cantus 1999/Brilliant Classics 2011

Ars nova («den nye kunsten») kallar me komposisjonsskulen som oppstod i Frankrike i byrjinga av 1300-talet. Det nye ved han var at den polyfone (fleirstemmige) vokalmusikken for fyrste gong oppnådde ein teknisk kompleksitet og eit klangleg uttrykk av typen me i dag gjerne oppfattar som «vakker» musikk. Ikkje det at komposisjonsskulen føreåt, ars antiqua, («den gamle kunsten») frå 1200-talet, ikkje var vakker. Men han kling mykje meir arkaisk og ru, utan den melodiske flyten og den meir metta harmonikken ars nova-musikken har.

Verkomgrep

Dei nye uttrykksmåtane ars nova-stilen gav, heng saman med utviklinga av ein ny og meir grannsam måte å notera rytmane på. For gjennom den såkalla «mensuralnotasjonen» kunne tidsverdien og tonehøgda til notane fastslåast nøyaktig. Dette gav komponistane ein annan kontroll over musikken – notane var ikkje lenger berre ein peikepinn på kva som skulle syngast, men formidla mykje informasjon at me kan byrja å tala om «verk» skapte av «individuelle kunstnarar».

Denne nye individualiteten syner seg i verka til den franske musikaren, poeten og presten Guillaume de Machaut (1300–1377), som var den fremste ars nova-komponisten.

Lyrisk kontratenor

Ei legendarisk innspeling av Machauts Messe de Nostre Dame blei gjort av Ensemble Gilles Binchois i 1999. (Original-CD-en er vanskeleg å få tak i, men plateselskapet Brilliant Classics kom med ei billeg nyutgjeving i 2011.) Musikkhistorisk er dette mellomalderverket viktig: Så vidt me veit, er ho den fyrste polyfone tonesetjinga av alle dei faste messeledda i gudstenesta som er gjort av éin komponist. Likevel er det mykje me ikkje veit om stykket. Kva tid og i kva samanheng blei det til? Fekk komponisten nokon gong høyra det sjølv? Og korleis blei det framført i samtida?

Ein educated guess i høve sistnemnde gjev Ensemble Gilles Binchois på denne plata, som læt klangleg overtydande. Toppstemma i den firestemmige satsen blir sungen av den lyriske kontratenoren Andreas Scholl, som då innspelinga blei gjort, var på sitt beste, medan den stabile bassen Jacques Bona gjev solid harmonisk støtte til ensemblet. Saman får dei fint fram den jamne, lette flyten hjå Machaut, den som ikkje berre kom til å prega renessansens vokalpolyfoni dei neste to hundreåra, men vart eit ideal for kormusikken fram til vår tid.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis