JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Appropriasjonen

Kor godt fungerer J.S. Bachs tre gambesonatar på bratsj?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Foto: Norbert Prümen

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Foto: Norbert Prümen

2781
20191108
2781
20191108

CD

Johann Sebastian Bach:

Sonatas for Viola [da Gamba] and Harpsichord

Antoine Tamestit, bratsj;
Masato Suzuki, cembalo.
Harmonia Mundi 2019

Johann Sebastian Bach (1685–1750) skreiv få, men utsøkte stykke for viola da gamba, det barokke, celloliknande strykeinstrumentet med seks eller sju strenger me gjerne kallar «gambe». Kva gambestykke er mest kjende hjå Bach? I kyrkjemusikken er det vel ariane i dei to pasjonane, og i orkestermusikken den sjette «Brandenburgkonserten», der høvesvis to bratsjar og gambar spelar toppstemmene, noko som skaper ein liksom ravgul klangfarge. Men det er i kammermusikken me finn dei viktigaste verka, nemleg dei tre sonatane for gambe og cembalo obligato. Obligato tyder her at cembaloen ikkje improviserer akkordar med høgrehanda, slik det er vanleg i barokkmusikk (såkalla basso continuo), men spelar ei utskriven melodiline. Dette gjer stykka til triosonatar, sjølv om berre to instrument er med.

Klassikaren

Om nokon skulle stilla meg det gamle «kva ville du teke med deg på ei aude øy»-spørsmålet, med den vrien at eg fekk ta med meg tre Bach-CD-ar, ville nok ei innspeling av gambesonatane vore med, nærare bestemt den som gambisten Paolo Pandolfo gjorde med cembalisten Rinaldo Alessandrini på plateselskapet Harmonia Mundi i 1999.

Sonaten i g-moll, BWV 1029, har alltid vore min favoritt, for han stikk seg fram med uvanleg catchy musikalske tema, som blir utvikla og varierte på genialt vis. Formalt sett har Bach her skapt ein hybrid mellom den strenge tyske triosonaten og den livlege italienske concerto-forma, den som vekslar mellom ritornell (refreng) og virtuose solopassasjar.

Stradivarius

Gamben har fleire strenger enn celloen, som har fire, og kan difor operera i så høgt register at det nærmar seg lyden av ein bratsj. Og det er nettopp bratsj han nyttar, franske Antoine Tamestit, på sitt nye album med den røynde Bach-eksperten Masato Suzuki frå Japan.

Korleis fungerer desse sonatane når bratsjen overtek rolla til gamben? Overraskande bra, noko som har med den musikalske substansen å gjera. I triosonatane komponerte Bach nemleg abstrakte kontrapunktiske (kunstferdig fleirstemmige) strukturar der instrumentvalet blir underordna. Lydleg er der sjølvsagt skilnadar, men klangen er ikkje grunnforskjellig – den lett nasale gambetonen er meir elegant enn den rue og meir direkte bratsjen. Samanliknar me innspelingane, får me òg inntrykk av at bratsjen har eit litt trongare dynamisk spekter enn gamben. Når det gjeld evna til å forma melodien songleg, får han det bra til, Tamestit, som her nyttar ein kostesam Stradivarius-bratsj frå 1672.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Johann Sebastian Bach:

Sonatas for Viola [da Gamba] and Harpsichord

Antoine Tamestit, bratsj;
Masato Suzuki, cembalo.
Harmonia Mundi 2019

Johann Sebastian Bach (1685–1750) skreiv få, men utsøkte stykke for viola da gamba, det barokke, celloliknande strykeinstrumentet med seks eller sju strenger me gjerne kallar «gambe». Kva gambestykke er mest kjende hjå Bach? I kyrkjemusikken er det vel ariane i dei to pasjonane, og i orkestermusikken den sjette «Brandenburgkonserten», der høvesvis to bratsjar og gambar spelar toppstemmene, noko som skaper ein liksom ravgul klangfarge. Men det er i kammermusikken me finn dei viktigaste verka, nemleg dei tre sonatane for gambe og cembalo obligato. Obligato tyder her at cembaloen ikkje improviserer akkordar med høgrehanda, slik det er vanleg i barokkmusikk (såkalla basso continuo), men spelar ei utskriven melodiline. Dette gjer stykka til triosonatar, sjølv om berre to instrument er med.

Klassikaren

Om nokon skulle stilla meg det gamle «kva ville du teke med deg på ei aude øy»-spørsmålet, med den vrien at eg fekk ta med meg tre Bach-CD-ar, ville nok ei innspeling av gambesonatane vore med, nærare bestemt den som gambisten Paolo Pandolfo gjorde med cembalisten Rinaldo Alessandrini på plateselskapet Harmonia Mundi i 1999.

Sonaten i g-moll, BWV 1029, har alltid vore min favoritt, for han stikk seg fram med uvanleg catchy musikalske tema, som blir utvikla og varierte på genialt vis. Formalt sett har Bach her skapt ein hybrid mellom den strenge tyske triosonaten og den livlege italienske concerto-forma, den som vekslar mellom ritornell (refreng) og virtuose solopassasjar.

Stradivarius

Gamben har fleire strenger enn celloen, som har fire, og kan difor operera i så høgt register at det nærmar seg lyden av ein bratsj. Og det er nettopp bratsj han nyttar, franske Antoine Tamestit, på sitt nye album med den røynde Bach-eksperten Masato Suzuki frå Japan.

Korleis fungerer desse sonatane når bratsjen overtek rolla til gamben? Overraskande bra, noko som har med den musikalske substansen å gjera. I triosonatane komponerte Bach nemleg abstrakte kontrapunktiske (kunstferdig fleirstemmige) strukturar der instrumentvalet blir underordna. Lydleg er der sjølvsagt skilnadar, men klangen er ikkje grunnforskjellig – den lett nasale gambetonen er meir elegant enn den rue og meir direkte bratsjen. Samanliknar me innspelingane, får me òg inntrykk av at bratsjen har eit litt trongare dynamisk spekter enn gamben. Når det gjeld evna til å forma melodien songleg, får han det bra til, Tamestit, som her nyttar ein kostesam Stradivarius-bratsj frå 1672.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis