🎧 Verdsmusikk
Det er eksotisk dåm over Oslo-Filharmoniens nye Rimskij-Korsakov-album.
Russiske Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844–1908), måla av Valentin Serov i 1898.
Lytt til artikkelen:
CD
Nikolaj Rimskij-
Korsakov:
Orkestermusikk
Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasilij Petrenko. LAWO 2020
Russaren Nikolaj Rimskij-Korsakov kjende verkeleg til klangkvalitetane hjå dei ulike orkesterinstrumenta. Meir enn nokon annan kunne han den høge kunsten å instrumentera: Like virtuost som ein god impresjonistisk målar visste å nytta alle fargane på paletten sin, greidde han å måla med klangfargar i partitura sine.
Likevel manglar det aldri klåre melodiliner i verka hans, skolert som han var i barokk- og wienerklassisk stil. For slik ein klassisk skolert målar må kunna teikna for å gje motiva sine form, meistra Rimskij-Korsakov dei kontrapunktiske strukturane som dannar skjelettet i den klassiske kunstmusikken.
Spansk
Kva så med stilen i orkesterverka hans? På Oslo-Filharmoniens nye album, der den nyss avgåtte russiske sjefdirigenten Vasilij Petrenko står på podiet, møter me både den heimslege og den kosmopolitiske komponisten. For etter å ha utdanna seg til marineoffiser ved militærakademiet i St. Petersburg la han ut på ei fleire år lang jordomsegling. Denne gav han røynsler med og innsikt i framande kulturar på ein måte få andre komponistar hadde den gongen.
Til uttrykk kjem dette i det fyrste stykket på plata, den femdelte orkestersuiten Capriccio Espagnol, op. 34 (1887), som oslofilharmonikarane spelar friskt og humørfylt. Her er ikkje berre dei musikalske temaa henta frå spansk folkemusikk; i partituret er òg det føreskrive at orkesteret skal etterlikna klangen og spelestilen til spanske instrument. Tydelegast er dette i fjerdesatsen «Scena e canto gitano» («Scene og sigøynarsong»), der fiolin- og bratsjstemmene er merkte med «quasi guitara».
Orientalsk og russisk
Klangen av Orienten kjende komponisten til frå tida på Krim og i Konstantinopel. Røynslene derifrå kan ein merka i orkestersuiten Scheherazade, op. 35 (1888), som har namn etter den kvinnelege forteljaren i Tusen og en natt. Her finst fleire intime, nærast sensuelle parti, der små instrumentgrupper spelar kammermusikalsk – eg likar korleis dirigenten her tek uttykket heilt ned og gjev solistane fritt spelerom.
For det vesteuropeiske 1800-talspublikummet var nok den russiske musikken like eksotisk som den spanske og orientalske. Men for Rimskij-Korsakov var dette lyden av det kjende og nære, som han formulerer musikalsk i Russisk påskeouverture, op. 36 (1888), der hymner frå den russiskortodokse gudstenesta er med. Oslofilharmonikarane får fram det høgtidsstemte og vørdnadsfulle i verket, som kan tolkast som manifestet for Rimskij-Korsakovs tru på eit autentisk russisk musikkspråk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Nikolaj Rimskij-
Korsakov:
Orkestermusikk
Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasilij Petrenko. LAWO 2020
Russaren Nikolaj Rimskij-Korsakov kjende verkeleg til klangkvalitetane hjå dei ulike orkesterinstrumenta. Meir enn nokon annan kunne han den høge kunsten å instrumentera: Like virtuost som ein god impresjonistisk målar visste å nytta alle fargane på paletten sin, greidde han å måla med klangfargar i partitura sine.
Likevel manglar det aldri klåre melodiliner i verka hans, skolert som han var i barokk- og wienerklassisk stil. For slik ein klassisk skolert målar må kunna teikna for å gje motiva sine form, meistra Rimskij-Korsakov dei kontrapunktiske strukturane som dannar skjelettet i den klassiske kunstmusikken.
Spansk
Kva så med stilen i orkesterverka hans? På Oslo-Filharmoniens nye album, der den nyss avgåtte russiske sjefdirigenten Vasilij Petrenko står på podiet, møter me både den heimslege og den kosmopolitiske komponisten. For etter å ha utdanna seg til marineoffiser ved militærakademiet i St. Petersburg la han ut på ei fleire år lang jordomsegling. Denne gav han røynsler med og innsikt i framande kulturar på ein måte få andre komponistar hadde den gongen.
Til uttrykk kjem dette i det fyrste stykket på plata, den femdelte orkestersuiten Capriccio Espagnol, op. 34 (1887), som oslofilharmonikarane spelar friskt og humørfylt. Her er ikkje berre dei musikalske temaa henta frå spansk folkemusikk; i partituret er òg det føreskrive at orkesteret skal etterlikna klangen og spelestilen til spanske instrument. Tydelegast er dette i fjerdesatsen «Scena e canto gitano» («Scene og sigøynarsong»), der fiolin- og bratsjstemmene er merkte med «quasi guitara».
Orientalsk og russisk
Klangen av Orienten kjende komponisten til frå tida på Krim og i Konstantinopel. Røynslene derifrå kan ein merka i orkestersuiten Scheherazade, op. 35 (1888), som har namn etter den kvinnelege forteljaren i Tusen og en natt. Her finst fleire intime, nærast sensuelle parti, der små instrumentgrupper spelar kammermusikalsk – eg likar korleis dirigenten her tek uttykket heilt ned og gjev solistane fritt spelerom.
For det vesteuropeiske 1800-talspublikummet var nok den russiske musikken like eksotisk som den spanske og orientalske. Men for Rimskij-Korsakov var dette lyden av det kjende og nære, som han formulerer musikalsk i Russisk påskeouverture, op. 36 (1888), der hymner frå den russiskortodokse gudstenesta er med. Oslofilharmonikarane får fram det høgtidsstemte og vørdnadsfulle i verket, som kan tolkast som manifestet for Rimskij-Korsakovs tru på eit autentisk russisk musikkspråk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Terje Lie (t.v.) etter å ha vunne eit av sine mange NM-gull, saman med makkeren Nils Kåre Kvangraven.
Foto: Norsk bridgeforbund
Frå Bridgeverda: Berre det beste
Fekk ikkje plass til alt
– Det er ikkje vår oppgåve å drive med polemikk. Vi har levert eit fagleg arbeid, seier kommunikasjonsdirektør Ola Anders Skauby i Sokkeldirekoratet.
Hjortelusflugene er spesialiserte parasittar som føder levande ungar og lever heile det vaksne livet nede i pelsen til elg, hjort og rådyr.
Foto via Wikimedia Commons