🎧 Truger i skare
Nils Henrik Asheims korverk Muohta kling kaldt.
Det Norske Solistkor.
Foto: Lars Erlend Tubaas Øymo
Lytt til artikkelen:
CD
Lars Petter Hagen, Nils Henrik Asheim, Arne Nordheim:
Lament
Det Norske Solistkor;
Ensemble Allegria;
dir.: Grete Pedersen. BIS 2020
Tre sentrale norske komponistar, to levande og éin død, står på repertoaret på Solistkorets nye album, som har namn etter det fyrste verket på plata: Lars Petter Hagens (fødd 1975) Lament frå 2015. Stykket for kor, perkusjon og elektronikk byggjer på eit dikt den amerikanske poeten E.E. Cummings skreiv som seksåring. (Det må ha vore i år 1900.)
Diktet seier meg lite. Men det gjer ikkje så mykje, for orda blir kløyvde og trekte så langt ut i tid at dei kverv bort. Klangeffektane er derimot tiltalande og tidvis gripande, særleg dei vokale. I fyrstesatsen er den roleg bølgande lyden av Solistkorets perfekt intonerte songarar uhyggjeleg klår, og dei kvasse overtonane i andresatsen skjer som sirkelsager i hugen.
Tre språk
Lars Petter Hagens ekstremt horisontale skrivemåte i Lament, der bøyinga og tøyinga av den kompositoriske substansen stoggar forlaupet, er typisk for stilen hans. Slik sett spelar dei to andre komponistane på plata på fleire parameter. Det største verket er Arne Nordheims (1931–2010) Aurora for kor, fire solistar, to slagverkgrupper og elektronikk frå 1984. Her er teksten meir substansiell. Komponisten kombinerer nemleg den siste songen i Dantes Gudommelege komedie med Bibelens 139. salme, den som byrjar med orda «Herre, du ransakar meg og du veit – du veit om eg sit eller står, på lang avstand kjenner du mine tankar». Guds blikk ovanfrå i salmen blir slik kontrastert med komediediktarens blikk opp mot Gud og det guddommelege ljoset.
Tre språk er å høyra: Latin og hebraisk i salmen, og italiensk hjå Dante. Denne tette, substansielle komposisjonen syner Nordheim på sitt beste, med lyriske passasjar som blandar seg godt med «hardare» modernistiske parti.
18 ord for snø
Det mest særmerkte verket er nok Nils Henrik Asheims (fødd 1960) Muohta (2017) for åttestemmig kor og strykeorkester, her med dei dyktige strykarane i det norske Ensemble Allegria. Verktittelen, muohta, er hovudnemninga for snø på samisk, og dei 18 stutte satsane har namn etter like mange samiske ord som kvar på sin måte har noko med snø å gjera. Samanhengen blir skildra i omslagsheftet.
Spesielt fengande er sistesatsen «Njeadggahat», eit ord som er forklart som «[et] sted der vinden har dekket til med snø». Det er som me gjennom den lagvis delte besetninga høyrer dei ulike sjikta av luft, snø, lav, stein og jord – og det kling kaldt. Måten Asheim her nyttar strykarane på, med kvasse, pulserande akkordar, minner om lyden av truger gjennom sprø skaresnø. Om det er medvite eller ikkje, veit eg ikkje, men satsen får meg til å tenkja på den såkalla frostscena i tredje akt av Henry Purcells opera King Arthur frå 1691.
Muohta er eit vellukka verk, underfundig og skifterikt. Så blei det då òg utmerkt med Nordisk Råds Musikkpris i 2018.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Lars Petter Hagen, Nils Henrik Asheim, Arne Nordheim:
Lament
Det Norske Solistkor;
Ensemble Allegria;
dir.: Grete Pedersen. BIS 2020
Tre sentrale norske komponistar, to levande og éin død, står på repertoaret på Solistkorets nye album, som har namn etter det fyrste verket på plata: Lars Petter Hagens (fødd 1975) Lament frå 2015. Stykket for kor, perkusjon og elektronikk byggjer på eit dikt den amerikanske poeten E.E. Cummings skreiv som seksåring. (Det må ha vore i år 1900.)
Diktet seier meg lite. Men det gjer ikkje så mykje, for orda blir kløyvde og trekte så langt ut i tid at dei kverv bort. Klangeffektane er derimot tiltalande og tidvis gripande, særleg dei vokale. I fyrstesatsen er den roleg bølgande lyden av Solistkorets perfekt intonerte songarar uhyggjeleg klår, og dei kvasse overtonane i andresatsen skjer som sirkelsager i hugen.
Tre språk
Lars Petter Hagens ekstremt horisontale skrivemåte i Lament, der bøyinga og tøyinga av den kompositoriske substansen stoggar forlaupet, er typisk for stilen hans. Slik sett spelar dei to andre komponistane på plata på fleire parameter. Det største verket er Arne Nordheims (1931–2010) Aurora for kor, fire solistar, to slagverkgrupper og elektronikk frå 1984. Her er teksten meir substansiell. Komponisten kombinerer nemleg den siste songen i Dantes Gudommelege komedie med Bibelens 139. salme, den som byrjar med orda «Herre, du ransakar meg og du veit – du veit om eg sit eller står, på lang avstand kjenner du mine tankar». Guds blikk ovanfrå i salmen blir slik kontrastert med komediediktarens blikk opp mot Gud og det guddommelege ljoset.
Tre språk er å høyra: Latin og hebraisk i salmen, og italiensk hjå Dante. Denne tette, substansielle komposisjonen syner Nordheim på sitt beste, med lyriske passasjar som blandar seg godt med «hardare» modernistiske parti.
18 ord for snø
Det mest særmerkte verket er nok Nils Henrik Asheims (fødd 1960) Muohta (2017) for åttestemmig kor og strykeorkester, her med dei dyktige strykarane i det norske Ensemble Allegria. Verktittelen, muohta, er hovudnemninga for snø på samisk, og dei 18 stutte satsane har namn etter like mange samiske ord som kvar på sin måte har noko med snø å gjera. Samanhengen blir skildra i omslagsheftet.
Spesielt fengande er sistesatsen «Njeadggahat», eit ord som er forklart som «[et] sted der vinden har dekket til med snø». Det er som me gjennom den lagvis delte besetninga høyrer dei ulike sjikta av luft, snø, lav, stein og jord – og det kling kaldt. Måten Asheim her nyttar strykarane på, med kvasse, pulserande akkordar, minner om lyden av truger gjennom sprø skaresnø. Om det er medvite eller ikkje, veit eg ikkje, men satsen får meg til å tenkja på den såkalla frostscena i tredje akt av Henry Purcells opera King Arthur frå 1691.
Muohta er eit vellukka verk, underfundig og skifterikt. Så blei det då òg utmerkt med Nordisk Råds Musikkpris i 2018.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.