🎧 Truger i skare
Nils Henrik Asheims korverk Muohta kling kaldt.
Det Norske Solistkor.
Foto: Lars Erlend Tubaas Øymo
Lytt til artikkelen:
CD
Lars Petter Hagen, Nils Henrik Asheim, Arne Nordheim:
Lament
Det Norske Solistkor;
Ensemble Allegria;
dir.: Grete Pedersen. BIS 2020
Tre sentrale norske komponistar, to levande og éin død, står på repertoaret på Solistkorets nye album, som har namn etter det fyrste verket på plata: Lars Petter Hagens (fødd 1975) Lament frå 2015. Stykket for kor, perkusjon og elektronikk byggjer på eit dikt den amerikanske poeten E.E. Cummings skreiv som seksåring. (Det må ha vore i år 1900.)
Diktet seier meg lite. Men det gjer ikkje så mykje, for orda blir kløyvde og trekte så langt ut i tid at dei kverv bort. Klangeffektane er derimot tiltalande og tidvis gripande, særleg dei vokale. I fyrstesatsen er den roleg bølgande lyden av Solistkorets perfekt intonerte songarar uhyggjeleg klår, og dei kvasse overtonane i andresatsen skjer som sirkelsager i hugen.
Tre språk
Lars Petter Hagens ekstremt horisontale skrivemåte i Lament, der bøyinga og tøyinga av den kompositoriske substansen stoggar forlaupet, er typisk for stilen hans. Slik sett spelar dei to andre komponistane på plata på fleire parameter. Det største verket er Arne Nordheims (1931–2010) Aurora for kor, fire solistar, to slagverkgrupper og elektronikk frå 1984. Her er teksten meir substansiell. Komponisten kombinerer nemleg den siste songen i Dantes Gudommelege komedie med Bibelens 139. salme, den som byrjar med orda «Herre, du ransakar meg og du veit – du veit om eg sit eller står, på lang avstand kjenner du mine tankar». Guds blikk ovanfrå i salmen blir slik kontrastert med komediediktarens blikk opp mot Gud og det guddommelege ljoset.
Tre språk er å høyra: Latin og hebraisk i salmen, og italiensk hjå Dante. Denne tette, substansielle komposisjonen syner Nordheim på sitt beste, med lyriske passasjar som blandar seg godt med «hardare» modernistiske parti.
18 ord for snø
Det mest særmerkte verket er nok Nils Henrik Asheims (fødd 1960) Muohta (2017) for åttestemmig kor og strykeorkester, her med dei dyktige strykarane i det norske Ensemble Allegria. Verktittelen, muohta, er hovudnemninga for snø på samisk, og dei 18 stutte satsane har namn etter like mange samiske ord som kvar på sin måte har noko med snø å gjera. Samanhengen blir skildra i omslagsheftet.
Spesielt fengande er sistesatsen «Njeadggahat», eit ord som er forklart som «[et] sted der vinden har dekket til med snø». Det er som me gjennom den lagvis delte besetninga høyrer dei ulike sjikta av luft, snø, lav, stein og jord – og det kling kaldt. Måten Asheim her nyttar strykarane på, med kvasse, pulserande akkordar, minner om lyden av truger gjennom sprø skaresnø. Om det er medvite eller ikkje, veit eg ikkje, men satsen får meg til å tenkja på den såkalla frostscena i tredje akt av Henry Purcells opera King Arthur frå 1691.
Muohta er eit vellukka verk, underfundig og skifterikt. Så blei det då òg utmerkt med Nordisk Råds Musikkpris i 2018.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Lars Petter Hagen, Nils Henrik Asheim, Arne Nordheim:
Lament
Det Norske Solistkor;
Ensemble Allegria;
dir.: Grete Pedersen. BIS 2020
Tre sentrale norske komponistar, to levande og éin død, står på repertoaret på Solistkorets nye album, som har namn etter det fyrste verket på plata: Lars Petter Hagens (fødd 1975) Lament frå 2015. Stykket for kor, perkusjon og elektronikk byggjer på eit dikt den amerikanske poeten E.E. Cummings skreiv som seksåring. (Det må ha vore i år 1900.)
Diktet seier meg lite. Men det gjer ikkje så mykje, for orda blir kløyvde og trekte så langt ut i tid at dei kverv bort. Klangeffektane er derimot tiltalande og tidvis gripande, særleg dei vokale. I fyrstesatsen er den roleg bølgande lyden av Solistkorets perfekt intonerte songarar uhyggjeleg klår, og dei kvasse overtonane i andresatsen skjer som sirkelsager i hugen.
Tre språk
Lars Petter Hagens ekstremt horisontale skrivemåte i Lament, der bøyinga og tøyinga av den kompositoriske substansen stoggar forlaupet, er typisk for stilen hans. Slik sett spelar dei to andre komponistane på plata på fleire parameter. Det største verket er Arne Nordheims (1931–2010) Aurora for kor, fire solistar, to slagverkgrupper og elektronikk frå 1984. Her er teksten meir substansiell. Komponisten kombinerer nemleg den siste songen i Dantes Gudommelege komedie med Bibelens 139. salme, den som byrjar med orda «Herre, du ransakar meg og du veit – du veit om eg sit eller står, på lang avstand kjenner du mine tankar». Guds blikk ovanfrå i salmen blir slik kontrastert med komediediktarens blikk opp mot Gud og det guddommelege ljoset.
Tre språk er å høyra: Latin og hebraisk i salmen, og italiensk hjå Dante. Denne tette, substansielle komposisjonen syner Nordheim på sitt beste, med lyriske passasjar som blandar seg godt med «hardare» modernistiske parti.
18 ord for snø
Det mest særmerkte verket er nok Nils Henrik Asheims (fødd 1960) Muohta (2017) for åttestemmig kor og strykeorkester, her med dei dyktige strykarane i det norske Ensemble Allegria. Verktittelen, muohta, er hovudnemninga for snø på samisk, og dei 18 stutte satsane har namn etter like mange samiske ord som kvar på sin måte har noko med snø å gjera. Samanhengen blir skildra i omslagsheftet.
Spesielt fengande er sistesatsen «Njeadggahat», eit ord som er forklart som «[et] sted der vinden har dekket til med snø». Det er som me gjennom den lagvis delte besetninga høyrer dei ulike sjikta av luft, snø, lav, stein og jord – og det kling kaldt. Måten Asheim her nyttar strykarane på, med kvasse, pulserande akkordar, minner om lyden av truger gjennom sprø skaresnø. Om det er medvite eller ikkje, veit eg ikkje, men satsen får meg til å tenkja på den såkalla frostscena i tredje akt av Henry Purcells opera King Arthur frå 1691.
Muohta er eit vellukka verk, underfundig og skifterikt. Så blei det då òg utmerkt med Nordisk Råds Musikkpris i 2018.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.