🎧 Sjeldan blome
Oslo-Filharmoniens kammergruppe har sofistikert ensembleklang.
Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.
Lytt til artikkelen:
CD
Schumann/Bruch/Mozart:
Clarinet Trios
Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019
Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.
Enkel eleganse
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.
Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.
På tre dagar
Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.
Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Schumann/Bruch/Mozart:
Clarinet Trios
Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019
Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.
Enkel eleganse
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.
Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.
På tre dagar
Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.
Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.