JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Sjeldan blome

Oslo-Filharmoniens kammergruppe har sofistikert ensembleklang.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

2891
20200619
2891
20200619

Lytt til artikkelen:

CD

Schumann/Bruch/Mozart:

Clarinet Trios

Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019

Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.

Enkel eleganse

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.

Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.

På tre dagar

Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.

Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Schumann/Bruch/Mozart:

Clarinet Trios

Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019

Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.

Enkel eleganse

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.

Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.

På tre dagar

Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.

Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Foto: Erika Hebbert

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Sterkt om livsløgn og overleving

Gode skodespelar­prestasjonar i intens kamp på liv og død.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ny statsminister med gjeld, utan budsjett

No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– No ser me effekten av færre politifolk

Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal
Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis