🎧 Porøse klangar
Veikskapen ved hammarklaveret
er Ronald Brautigams styrke.
Den nederlandske pianisten Ronald Brautigam.
Foto: Marco Borggreve
Lytt til artikkelen:
CD
Ludwig van Beethoven:
The Piano Concertos
Ronald Brautigam, hammarklaver; Die Kölner Akademi; dir.: Michael A. Willens. BIS 2019
Ludwig van Beethoven (1770–1827) var sjeldan ute i tide. Det finst mange historier om at musikarane hans fekk utdelt noteark der blekket framleis var vått. Mest ekstrem var vel urframføringa av Klaverkonsert nr. 3 i c-moll, op. 37, ved Theater an der Wien i april 1803. Komponisten skulle vera solist og trong ei «bladlus», som er det me i musikarsjargongen kallar slike som blar i notane for pianisten medan han spelar.
Musikarkollegaen riddar Ignaz von Seyfried melde seg frivillig og mintest seinare at han fekk sjokk då konserten byrja: For at ei bladlus skal kunna bla på rett stad, må ho jo lesa med i notane. Men notane til Beethoven var ikkje berre ufullstendige, dei bestod for det meste av tomme ark med «einskilde små leietrådar i form av for meg uskjønelege, egyptiske hieroglyfar». Den riddarlege bladlusa var imponert: «Beethoven spelte mest heile solostemma etter minnet, for som vanleg hadde han ikkje hatt tid til å festa henne til papir på førehand.»
To flygel
Ei av dei finaste innspelingane av Beethovens fem klaverkonsertar kom i fjor, på eit dobbelalbum med pianisten Ronald Brautigam og det tyske orkesteret Die Kölner Akademi. Brautigam har gjesta Noreg fleire gonger. Eg opplevde han sist for halvtanna år sidan, då han spelte Beethovens andre klaverkonsert med Bergen Filharmoniske Orkester. Kombinasjonen av kunstnarleg intuisjon og intellektuell presisjon imponerte.
Hovudskilnaden mellom konserten i Grieghallen og innspelinga er at det på plata blir nytta kopiar av instrument frå Beethovens tid, noko som gjev musikken eit anna, lettare og meir porøst lydbilete. Særleg gjeld dette Brautigams to hammarflygel, som begge er av wienertypen Beethoven brukte sjølv: I konsert nr. 1–3 høyrer me eit Walter & Sohn-flygel frå 1805, og i konsert nr. 4 og 5 eit Conrad Graf-flygel frå 1819.
Metallisk
Det karakteristiske lydbiletet kjem godt fram i den tredje konserten, som markerte eit musikkhistorisk brot med dei wienerklassiske koryfeane Haydn og Mozart: Verket er i moll, som var uvanleg for klaverkonsertar, og er halden i ein alvorsam, heroisk tone som kjennest djupt romantisk. Når klaveret i fyrstesatsen «Allegro con brio» kjem inn etter orkesterforspelet, merkar me den sylvblanke, litt stikkande metalliske lyden i Brautigams hammarklaver, som ikkje blandar seg like mykje med orkesterklangen som moderne instrument gjer.
Andresatsen «Largo» syner endå eit karakteristikum ved hammarklaveret, nemleg at lyden døyr ganske raskt bort når ein held nede tangentane. Er dette ei ulempe? Ikkje når pianisten veit å utnytta «veikskapen» slik Brautigam gjer det: Dei djupe akkordane i byrjinga læt klangleg meir åtskilde enn på moderne flygel, noko som skapar ein vakker kontrast til dei lange orkesterakkordane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Ludwig van Beethoven:
The Piano Concertos
Ronald Brautigam, hammarklaver; Die Kölner Akademi; dir.: Michael A. Willens. BIS 2019
Ludwig van Beethoven (1770–1827) var sjeldan ute i tide. Det finst mange historier om at musikarane hans fekk utdelt noteark der blekket framleis var vått. Mest ekstrem var vel urframføringa av Klaverkonsert nr. 3 i c-moll, op. 37, ved Theater an der Wien i april 1803. Komponisten skulle vera solist og trong ei «bladlus», som er det me i musikarsjargongen kallar slike som blar i notane for pianisten medan han spelar.
Musikarkollegaen riddar Ignaz von Seyfried melde seg frivillig og mintest seinare at han fekk sjokk då konserten byrja: For at ei bladlus skal kunna bla på rett stad, må ho jo lesa med i notane. Men notane til Beethoven var ikkje berre ufullstendige, dei bestod for det meste av tomme ark med «einskilde små leietrådar i form av for meg uskjønelege, egyptiske hieroglyfar». Den riddarlege bladlusa var imponert: «Beethoven spelte mest heile solostemma etter minnet, for som vanleg hadde han ikkje hatt tid til å festa henne til papir på førehand.»
To flygel
Ei av dei finaste innspelingane av Beethovens fem klaverkonsertar kom i fjor, på eit dobbelalbum med pianisten Ronald Brautigam og det tyske orkesteret Die Kölner Akademi. Brautigam har gjesta Noreg fleire gonger. Eg opplevde han sist for halvtanna år sidan, då han spelte Beethovens andre klaverkonsert med Bergen Filharmoniske Orkester. Kombinasjonen av kunstnarleg intuisjon og intellektuell presisjon imponerte.
Hovudskilnaden mellom konserten i Grieghallen og innspelinga er at det på plata blir nytta kopiar av instrument frå Beethovens tid, noko som gjev musikken eit anna, lettare og meir porøst lydbilete. Særleg gjeld dette Brautigams to hammarflygel, som begge er av wienertypen Beethoven brukte sjølv: I konsert nr. 1–3 høyrer me eit Walter & Sohn-flygel frå 1805, og i konsert nr. 4 og 5 eit Conrad Graf-flygel frå 1819.
Metallisk
Det karakteristiske lydbiletet kjem godt fram i den tredje konserten, som markerte eit musikkhistorisk brot med dei wienerklassiske koryfeane Haydn og Mozart: Verket er i moll, som var uvanleg for klaverkonsertar, og er halden i ein alvorsam, heroisk tone som kjennest djupt romantisk. Når klaveret i fyrstesatsen «Allegro con brio» kjem inn etter orkesterforspelet, merkar me den sylvblanke, litt stikkande metalliske lyden i Brautigams hammarklaver, som ikkje blandar seg like mykje med orkesterklangen som moderne instrument gjer.
Andresatsen «Largo» syner endå eit karakteristikum ved hammarklaveret, nemleg at lyden døyr ganske raskt bort når ein held nede tangentane. Er dette ei ulempe? Ikkje når pianisten veit å utnytta «veikskapen» slik Brautigam gjer det: Dei djupe akkordane i byrjinga læt klangleg meir åtskilde enn på moderne flygel, noko som skapar ein vakker kontrast til dei lange orkesterakkordane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.
Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.
Foto: Arthaus
Leiken kjærleik
Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.
Ein atomsopp lyser opp nattehimmelen under prøvesprenginga Badger i USA i 1953.
Foto via Wikimedia Commons
Eg er dauden
Samtidig som faren for ein tredje verdskrig er større enn på eit halvt hundreår, ser vi på russiske trugsmål om bruk av atomvåpen som tomme.
Foto: Edvard Thorup
Makta og den uavhengige forskinga
«Eg er fullt klar over at mange gjorde ein stor innsats i Sør-Sudan, og med gode intensjonar.»