JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 På italiensk vis

Italiensk musikk låg så godt for Johann Rosenmüller at jamvel italienarane misunnte han.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det tyske ensemblet Gli Scarlattisti.

Det tyske ensemblet Gli Scarlattisti.

Foto: Roland Schneider

Det tyske ensemblet Gli Scarlattisti.

Det tyske ensemblet Gli Scarlattisti.

Foto: Roland Schneider

2950
20200430
2950
20200430

Lytt til artikkelen:

CD

Johann Rosenmüller:

Geistliche Konzerte

Gli Scarlatti-
sti; dir.: Jochen Arnold.
CPO 2019

Det er ei kjensgjerning at dei fleste musikalske nyvinningane i Europa etter mellomalderen kom frå Italia. Likevel er det slik at fleire italienske musikkformer som blei eksporterte nordover, gjennomgjekk ei foredling der, som i sin tur imponerte italienarane igjen.

Karrieren til Johann Rosenmüller (1619–1684) og komposisjonane hans, som ensemblet Gli Scarlattisti gjev oss på denne plata, tener som døme. Då Rosenmüller i 1640 kom til Leipzig, var det for å studera teologi. Men lynnet hans var meir kunstnarleg enn teologisk. Difor blei han snart hjelpelærar ved Thomasskulen, internatskulen for musikalsk gåverike gutar som var tilknytt Thomaskyrkja, der J.S. Bach åtti år seinare skulle bli kantor.

Frå Italia

Men det var ikkje før Rosenmüller vende tilbake frå ein studietur i Italia nokre år seinare, at karrieren verkeleg skaut fart. Som ein av dei fyrste introduserte han den italienske barokkmusikken på tysk jord, ein stil som braut med den kompliserte tyske polyfonien. Ei av nyvinningane var det såkalla «konserterande prinsippet», som gjekk ut på at ulike stemmegrupper musiserte vekselvis mot og med kvarande – det italienske ordet concerto kjem frå latin concertare, som tyder å «kappast» eller «tevla».

Det er slik italienskinspirert kyrkjemusikk me får på albumet Geistliche Konzerte, der over halvparten av stykka aldri har vore spelte inn på plate før. Dei er henta frå samlinga Kernsprüche («Kjernesentensar»), der Rosenmüller har tonesett sentrale passasjar i Luther-Bibelen med alt frå éin til fem songarar, i tillegg til stryke- og blåseinstrument. Gli Scarlattistis tolking er god. Gjennom varierande besetningsstyrke får dei i stand fin klangleg variasjon – stykke som har éi til tre songstemmer, blir framførte solistisk, altså med éin songar per stemme, medan stykke med fem songstemmer blir sungne med fullt kor (i dette høvet 17 songarar).

Attende til Italia

Det som imponerer mest, er likevel sjølve musikken. Rosenmüller har overteke ein framand stil, som han meistrar fullt ut, samstundes som den heilt eigne kompositoriske røysta hans skin gjennom.

Leipzigarane lét seg òg imponera. Etter at han kom heim frå studieturen i Italia, ville dei nemleg gjera han til Thomas-kantor; då som no var dette ei svært prestisjetung stilling for ein tysk kyrkjemusikar. Men det var før han i 1655 blei skulda for «sodomi på ekte italiensk vis» med Thomasskule-elevane sine, som det står i rettsprotokollen. Hals over hovud flykta han difor attende til Italia, der samtidige kjelder seier at komposisjonstalentet hans vekte så sterk avundsjuke hjå italienske kollegaar «at livet hans stod i fare».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

CD

Johann Rosenmüller:

Geistliche Konzerte

Gli Scarlatti-
sti; dir.: Jochen Arnold.
CPO 2019

Det er ei kjensgjerning at dei fleste musikalske nyvinningane i Europa etter mellomalderen kom frå Italia. Likevel er det slik at fleire italienske musikkformer som blei eksporterte nordover, gjennomgjekk ei foredling der, som i sin tur imponerte italienarane igjen.

Karrieren til Johann Rosenmüller (1619–1684) og komposisjonane hans, som ensemblet Gli Scarlattisti gjev oss på denne plata, tener som døme. Då Rosenmüller i 1640 kom til Leipzig, var det for å studera teologi. Men lynnet hans var meir kunstnarleg enn teologisk. Difor blei han snart hjelpelærar ved Thomasskulen, internatskulen for musikalsk gåverike gutar som var tilknytt Thomaskyrkja, der J.S. Bach åtti år seinare skulle bli kantor.

Frå Italia

Men det var ikkje før Rosenmüller vende tilbake frå ein studietur i Italia nokre år seinare, at karrieren verkeleg skaut fart. Som ein av dei fyrste introduserte han den italienske barokkmusikken på tysk jord, ein stil som braut med den kompliserte tyske polyfonien. Ei av nyvinningane var det såkalla «konserterande prinsippet», som gjekk ut på at ulike stemmegrupper musiserte vekselvis mot og med kvarande – det italienske ordet concerto kjem frå latin concertare, som tyder å «kappast» eller «tevla».

Det er slik italienskinspirert kyrkjemusikk me får på albumet Geistliche Konzerte, der over halvparten av stykka aldri har vore spelte inn på plate før. Dei er henta frå samlinga Kernsprüche («Kjernesentensar»), der Rosenmüller har tonesett sentrale passasjar i Luther-Bibelen med alt frå éin til fem songarar, i tillegg til stryke- og blåseinstrument. Gli Scarlattistis tolking er god. Gjennom varierande besetningsstyrke får dei i stand fin klangleg variasjon – stykke som har éi til tre songstemmer, blir framførte solistisk, altså med éin songar per stemme, medan stykke med fem songstemmer blir sungne med fullt kor (i dette høvet 17 songarar).

Attende til Italia

Det som imponerer mest, er likevel sjølve musikken. Rosenmüller har overteke ein framand stil, som han meistrar fullt ut, samstundes som den heilt eigne kompositoriske røysta hans skin gjennom.

Leipzigarane lét seg òg imponera. Etter at han kom heim frå studieturen i Italia, ville dei nemleg gjera han til Thomas-kantor; då som no var dette ei svært prestisjetung stilling for ein tysk kyrkjemusikar. Men det var før han i 1655 blei skulda for «sodomi på ekte italiensk vis» med Thomasskule-elevane sine, som det står i rettsprotokollen. Hals over hovud flykta han difor attende til Italia, der samtidige kjelder seier at komposisjonstalentet hans vekte så sterk avundsjuke hjå italienske kollegaar «at livet hans stod i fare».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis