JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Eklektisk

Händels fyrste opera sameinar det beste frå tre nasjonalstilar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sopranen Amanda Forsythe (som Edilia) under Boston Early Music Festivals «Almira»- oppsetjing frå 2013.

Sopranen Amanda Forsythe (som Edilia) under Boston Early Music Festivals «Almira»- oppsetjing frå 2013.

Foto: Kathy Wittman

Sopranen Amanda Forsythe (som Edilia) under Boston Early Music Festivals «Almira»- oppsetjing frå 2013.

Sopranen Amanda Forsythe (som Edilia) under Boston Early Music Festivals «Almira»- oppsetjing frå 2013.

Foto: Kathy Wittman

3923
20200918
3923
20200918

Lytt til artikkelen:

CD

Georg Friedrich Händel:

Almira

Emöke Baráth og Amanda Forsythe, sopran; Colin Balzer, tenor; mfl.; Boston Early Music Festival Orchestra; lutt og musikalsk leiing: Paul O’Dette og Stephen Stubbs. CPO 2019

Barokkopera er ikkje for pyser. Fire CD-ar må til for å festa Georg Friedrich Händels (1685–1759) fyrste opera, Almira, til plate. Det vil seia: Eg har opplevd forkorta versjonar av verket ved tyske operafestivalar. Men fire timar lang, med over 70 einskildnummer, er altså originalversjonen som Boston Early Music Festival Orchestra produserte som fullskala sceneverk i USA i 2013.

Albumet som no er lansert, er ei studioinnspeling frå 2018 – slike har som regel mykje betre lyd enn opptak gjorde i operahus med knirkande scenegolv. Innspelinga ber ikkje preg av den akademiske turrleiken somme slike «historisk korrekte» operaprosjekt har. Stykket kling nemleg frodig og fargerikt og kan nytast utan at ein fordjupar seg i den forvirrande handlinga: For meg er det Händels musikk som gjer dette kvadrupelalbumet fyrsteklasses, der ensembleleiarane Paul O’Dette og Stephen Stubbs (som begge spelar lutt) balanserer grannsam vitskapleg tilnærming med truverdig kunstnarleg tolking.

Siciliansk dronning

Handlinga i Almira er fiksjon, men går føre seg i eit historisk miljø på 1100-talet. Ho som i librettoen (songteksten) blir kalla Almira, er i røynda kongsdottera Elvira av Castilla, som levde frå kring 1100 til 1135. Elvira gifte seg med den normanniske greven Roger II av Sicilia i 1118. Då han i 1130 blei krona til konge, blei ho Sicilias fyrste dronning.

I Händels moderne verkkatalog er Almira det fyrste opuset (HWV 1). Stykket hadde premiere den 8. januar 1705 i byrepublikken Hamburgs Oper am Gänsemarkt (Operaen ved gåsemarknaden), som var det fyrste borgarlege operahuset på tysk kulturområde.

Verket var ein braksuksess som kravde 20 framføringar før operahungeren til hamburgarane var stilt. Musikkhistorisk er det viktig av fleire grunnar. Dette er det fyrste bevarte Händel-verket som kan daterast, komponert då han var i slutten av tenåra. Stykket er samstundes den einaste bevarte av i alt fire operaar komponisten skreiv i Hamburg, og er eit framifrå døme på den hamburgske operastilen kring 1700.

Yppig instrumentert

Kva er typisk for stilen? Händel blandar stiltrekk frå tre ulike operatradisjonar: Ouverturen, korsatsane og dansenummera er henta frå fransk hoffopera. Dei virtuose da capo-ariane i ABA-form er derimot italienske i stilen. Eit tysk trekk er den ekstravagante instrumentasjonen, som (i tillegg til strykarar og andre strengeinstrument) har blåsarar som trompetar, blokkfløyter, oboar og fagottar.

Instrumentmangfaldet er vakkert, men det styrkjer òg meiningsinnhaldet i ariane. Døme på dette er Almiras «Geloso tormento» (Sjalusiens pine) i fyrste akt, der ein soloobo svever over pulserande styrkarar. Denne teknikken for å uttrykkja smerte og otte kom Händel til å nytta i mange av dei seinare operaane sine. Den effektfulle bruken av soloinstrument syner seg òg i arien «Was ist des Hofes Gunst?» (Kva er føremonen ved hoffet?) i tredje akt, der Fernando, kjærasten til Almira, sit fengsla. Fernandos einsemd og desperasjon blir her uttrykt gjennom ein duett av solofiolin og solocello.

Fleirspråkleg

Observante lesarar har kan henda merkt seg at dei to nemnde ariane har titlar på ulike språk, den fyrste på italiensk, den andre på tysk. Dette er òg eit kjennemerke ved den eklektiske, tyske operastilen: Librettoen til éin og same opera kunne ha både tysk, fransk og italiensk tekst, alt etter kva for affekt som skulle uttrykkjast. Det beste dømet frå Almira er den rasande vendettaarien «Proverai» i fyrste akt – hemn og harme kling no eingong best på italiensk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Georg Friedrich Händel:

Almira

Emöke Baráth og Amanda Forsythe, sopran; Colin Balzer, tenor; mfl.; Boston Early Music Festival Orchestra; lutt og musikalsk leiing: Paul O’Dette og Stephen Stubbs. CPO 2019

Barokkopera er ikkje for pyser. Fire CD-ar må til for å festa Georg Friedrich Händels (1685–1759) fyrste opera, Almira, til plate. Det vil seia: Eg har opplevd forkorta versjonar av verket ved tyske operafestivalar. Men fire timar lang, med over 70 einskildnummer, er altså originalversjonen som Boston Early Music Festival Orchestra produserte som fullskala sceneverk i USA i 2013.

Albumet som no er lansert, er ei studioinnspeling frå 2018 – slike har som regel mykje betre lyd enn opptak gjorde i operahus med knirkande scenegolv. Innspelinga ber ikkje preg av den akademiske turrleiken somme slike «historisk korrekte» operaprosjekt har. Stykket kling nemleg frodig og fargerikt og kan nytast utan at ein fordjupar seg i den forvirrande handlinga: For meg er det Händels musikk som gjer dette kvadrupelalbumet fyrsteklasses, der ensembleleiarane Paul O’Dette og Stephen Stubbs (som begge spelar lutt) balanserer grannsam vitskapleg tilnærming med truverdig kunstnarleg tolking.

Siciliansk dronning

Handlinga i Almira er fiksjon, men går føre seg i eit historisk miljø på 1100-talet. Ho som i librettoen (songteksten) blir kalla Almira, er i røynda kongsdottera Elvira av Castilla, som levde frå kring 1100 til 1135. Elvira gifte seg med den normanniske greven Roger II av Sicilia i 1118. Då han i 1130 blei krona til konge, blei ho Sicilias fyrste dronning.

I Händels moderne verkkatalog er Almira det fyrste opuset (HWV 1). Stykket hadde premiere den 8. januar 1705 i byrepublikken Hamburgs Oper am Gänsemarkt (Operaen ved gåsemarknaden), som var det fyrste borgarlege operahuset på tysk kulturområde.

Verket var ein braksuksess som kravde 20 framføringar før operahungeren til hamburgarane var stilt. Musikkhistorisk er det viktig av fleire grunnar. Dette er det fyrste bevarte Händel-verket som kan daterast, komponert då han var i slutten av tenåra. Stykket er samstundes den einaste bevarte av i alt fire operaar komponisten skreiv i Hamburg, og er eit framifrå døme på den hamburgske operastilen kring 1700.

Yppig instrumentert

Kva er typisk for stilen? Händel blandar stiltrekk frå tre ulike operatradisjonar: Ouverturen, korsatsane og dansenummera er henta frå fransk hoffopera. Dei virtuose da capo-ariane i ABA-form er derimot italienske i stilen. Eit tysk trekk er den ekstravagante instrumentasjonen, som (i tillegg til strykarar og andre strengeinstrument) har blåsarar som trompetar, blokkfløyter, oboar og fagottar.

Instrumentmangfaldet er vakkert, men det styrkjer òg meiningsinnhaldet i ariane. Døme på dette er Almiras «Geloso tormento» (Sjalusiens pine) i fyrste akt, der ein soloobo svever over pulserande styrkarar. Denne teknikken for å uttrykkja smerte og otte kom Händel til å nytta i mange av dei seinare operaane sine. Den effektfulle bruken av soloinstrument syner seg òg i arien «Was ist des Hofes Gunst?» (Kva er føremonen ved hoffet?) i tredje akt, der Fernando, kjærasten til Almira, sit fengsla. Fernandos einsemd og desperasjon blir her uttrykt gjennom ein duett av solofiolin og solocello.

Fleirspråkleg

Observante lesarar har kan henda merkt seg at dei to nemnde ariane har titlar på ulike språk, den fyrste på italiensk, den andre på tysk. Dette er òg eit kjennemerke ved den eklektiske, tyske operastilen: Librettoen til éin og same opera kunne ha både tysk, fransk og italiensk tekst, alt etter kva for affekt som skulle uttrykkjast. Det beste dømet frå Almira er den rasande vendettaarien «Proverai» i fyrste akt – hemn og harme kling no eingong best på italiensk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis