JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Flagget på halv stong

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jernbanedirektør (og fotograf) Carl Abraham Pihl poserer sjølv framfor vogna med inspiserande høge herrar, truleg mellom mellom Eidet og Holtaalen stasjonar på  Rørosbanen i 1877. Loket er av type VI, ein «Asteroide».

Jernbanedirektør (og fotograf) Carl Abraham Pihl poserer sjølv framfor vogna med inspiserande høge herrar, truleg mellom mellom Eidet og Holtaalen stasjonar på Rørosbanen i 1877. Loket er av type VI, ein «Asteroide».

Foto: Carl Abraham Pihl

Jernbanedirektør (og fotograf) Carl Abraham Pihl poserer sjølv framfor vogna med inspiserande høge herrar, truleg mellom mellom Eidet og Holtaalen stasjonar på  Rørosbanen i 1877. Loket er av type VI, ein «Asteroide».

Jernbanedirektør (og fotograf) Carl Abraham Pihl poserer sjølv framfor vogna med inspiserande høge herrar, truleg mellom mellom Eidet og Holtaalen stasjonar på Rørosbanen i 1877. Loket er av type VI, ein «Asteroide».

Foto: Carl Abraham Pihl

3568
20190621
3568
20190621

Akkurat i vår gate i Oslo, den kortaste og minst kjende i heile hovudstaden, skulle det ha vore flagga på halv stong måndag 17. juni. Det ville ha krenkt islendingane, som hadde nasjonaldag, men somme stemnekollisjonar er uunngåelege. For måndag vart det kunngjort at svenskane skal overta drifta av sju jarnvegsstrekningar i fedrelandet frå neste år, og vi bur i C.A. Pihls gate. Ho har namn etter Carl Abraham Pihl (1825–1897), den første som med rette kunne kalla seg norsk jarnvegsdirektør. Gata har to husnummer, 1 og 2, og skribenten bur i det høgste av dei.

Namnet er godt kjent i Vang på Hedmark. Bestefar hans, Abraham Pihl, var prost der frå 1789 til han døydde i 1822, og i bygdesogene der heiter han enno fader Abraham. Han bygde kvernhus, klokker og tårnet på Vang kyrkje, og han preika så mykje om nye dyrkingsmetodar at vangsbøndene klaga han inn for Kongen i København i 1811: Han burde vera meir gudeleg. Slikt vart teke alvorleg den gongen: Ei granskingsnemnd vart nedsett og refsa han, men tok ikkje frå han kappe og krage.

Den fremste norske eksperten på C.A. Pihl, jarnvegsdirektøren, budde i C.A. Pihls gate 1 og heitte Ivar Eskeland (1927–2005). Frå vegdirektør Eskild Jensen fekk han i oppdrag å skriva ei tale som Jensen skulle framføra, men berre som «vikar» for vegdirektør Hans Hagerup Krag (1829–1907). Han har fått eit drusteleg monument på Vettakollen i Oslo, og både i maktpositur og plassering gjer han rett for oppnamnet «norsk vegbyggings svar på Bjørnstjerne Bjørnson».

Ivar Eskeland tok ein tur til Riksarkivet og fekk utlevert «Kragpakka», omtrent ein meter med konvoluttar. Altfor spennande var det ikkje før han kom til eit gåtefullt avisutklipp, ein udatert notis der det stod at ein høgre embetsmann under ei meiningsutveksling om budsjettet på kontoret hos ministeren for det indre hadde trekt kniv mot ministeren. Alt var anonymisert, men tilbodet om ei løysing på gåta dukka straks opp: På eit brevkort stod det: «Ærede Hr. Vejdirecteur Krag: Der staar noget i Aviserne om at en Embedsmand under en Disput om Budgetanliggender skal have trukket Kniv mod Ministeren paa dennes Kontor. Det maa være Dig. Ærbødigst C.A. Pihl.» Krag var nordtrønder, fødd i Grong.

Pihl kjende han vel godt, men han var sjølv ingen saktmodig mann. Han studerte til ingeniør i Dresden, og han hadde vyar: Som fersking var han med på å prosjektera Hovedbanen frå Christiania til Eidsvoll, og da rådførte han seg med ingen ringare enn Robert Stephenson, son av og partner til George Stephenson, som har fått plass i verdshistoria som oppfinnar og konstruktør av lokomotivet. Stephenson jr. var med på planlegginga og valet av trasé i Noreg.

Men Pihl tapte dei fleste av hjartesakene sine, og prestesonen Krag mot prestebarnebarnet Pihl var det som i dag heiter rått parti. Mot Krag, som kjempa for «Bilismens Fremvekst», var han makteslaus. Og det var andre nederlag: Pihl gjekk i svart depresjon da Stortinget vedtok at Bergensbanen skulle byggjast breispora. Han meinte at det fattige og steinrike (geologisk sett) fjellandet korkje hadde økonomi eller topografi til noko meir enn smalspora.

Ingen statue for Pihl, nei. Og no, 114 år etter unionsoppløysinga, svensk herredøme på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen og Kongsvingerbanen. Den tredje og den siste er det vel eit par milligram rettvise i.

Men vår Pihl ville ha teke det tungt, knivlaus som han var.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Akkurat i vår gate i Oslo, den kortaste og minst kjende i heile hovudstaden, skulle det ha vore flagga på halv stong måndag 17. juni. Det ville ha krenkt islendingane, som hadde nasjonaldag, men somme stemnekollisjonar er uunngåelege. For måndag vart det kunngjort at svenskane skal overta drifta av sju jarnvegsstrekningar i fedrelandet frå neste år, og vi bur i C.A. Pihls gate. Ho har namn etter Carl Abraham Pihl (1825–1897), den første som med rette kunne kalla seg norsk jarnvegsdirektør. Gata har to husnummer, 1 og 2, og skribenten bur i det høgste av dei.

Namnet er godt kjent i Vang på Hedmark. Bestefar hans, Abraham Pihl, var prost der frå 1789 til han døydde i 1822, og i bygdesogene der heiter han enno fader Abraham. Han bygde kvernhus, klokker og tårnet på Vang kyrkje, og han preika så mykje om nye dyrkingsmetodar at vangsbøndene klaga han inn for Kongen i København i 1811: Han burde vera meir gudeleg. Slikt vart teke alvorleg den gongen: Ei granskingsnemnd vart nedsett og refsa han, men tok ikkje frå han kappe og krage.

Den fremste norske eksperten på C.A. Pihl, jarnvegsdirektøren, budde i C.A. Pihls gate 1 og heitte Ivar Eskeland (1927–2005). Frå vegdirektør Eskild Jensen fekk han i oppdrag å skriva ei tale som Jensen skulle framføra, men berre som «vikar» for vegdirektør Hans Hagerup Krag (1829–1907). Han har fått eit drusteleg monument på Vettakollen i Oslo, og både i maktpositur og plassering gjer han rett for oppnamnet «norsk vegbyggings svar på Bjørnstjerne Bjørnson».

Ivar Eskeland tok ein tur til Riksarkivet og fekk utlevert «Kragpakka», omtrent ein meter med konvoluttar. Altfor spennande var det ikkje før han kom til eit gåtefullt avisutklipp, ein udatert notis der det stod at ein høgre embetsmann under ei meiningsutveksling om budsjettet på kontoret hos ministeren for det indre hadde trekt kniv mot ministeren. Alt var anonymisert, men tilbodet om ei løysing på gåta dukka straks opp: På eit brevkort stod det: «Ærede Hr. Vejdirecteur Krag: Der staar noget i Aviserne om at en Embedsmand under en Disput om Budgetanliggender skal have trukket Kniv mod Ministeren paa dennes Kontor. Det maa være Dig. Ærbødigst C.A. Pihl.» Krag var nordtrønder, fødd i Grong.

Pihl kjende han vel godt, men han var sjølv ingen saktmodig mann. Han studerte til ingeniør i Dresden, og han hadde vyar: Som fersking var han med på å prosjektera Hovedbanen frå Christiania til Eidsvoll, og da rådførte han seg med ingen ringare enn Robert Stephenson, son av og partner til George Stephenson, som har fått plass i verdshistoria som oppfinnar og konstruktør av lokomotivet. Stephenson jr. var med på planlegginga og valet av trasé i Noreg.

Men Pihl tapte dei fleste av hjartesakene sine, og prestesonen Krag mot prestebarnebarnet Pihl var det som i dag heiter rått parti. Mot Krag, som kjempa for «Bilismens Fremvekst», var han makteslaus. Og det var andre nederlag: Pihl gjekk i svart depresjon da Stortinget vedtok at Bergensbanen skulle byggjast breispora. Han meinte at det fattige og steinrike (geologisk sett) fjellandet korkje hadde økonomi eller topografi til noko meir enn smalspora.

Ingen statue for Pihl, nei. Og no, 114 år etter unionsoppløysinga, svensk herredøme på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen og Kongsvingerbanen. Den tredje og den siste er det vel eit par milligram rettvise i.

Men vår Pihl ville ha teke det tungt, knivlaus som han var.

Per Egil Hegge

Ivar Eskeland tok ein tur til Riksarkivet og fekk utlevert «Kragpakka», omtrent ein meter med konvoluttar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis