JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Ei kvinne av fin årgang

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Modellen og dansaren Christine Keeler var innblanda i ei politisk sexskandale i 1960-åra.

Modellen og dansaren Christine Keeler var innblanda i ei politisk sexskandale i 1960-åra.

Foto: Reuters / NTB scanpix

Modellen og dansaren Christine Keeler var innblanda i ei politisk sexskandale i 1960-åra.

Modellen og dansaren Christine Keeler var innblanda i ei politisk sexskandale i 1960-åra.

Foto: Reuters / NTB scanpix

3543
20171215
3543
20171215

Christine Keeler var frå årgang 1942. Men for meg vert ho aldri eldre enn 21 år, jamvel om ho rakk å feira 75-årsdagen før ho døydde no i desember. Det vart kanskje ikkje så mykje til feiring. I 2017 var ho ein 54 år gamal fotnote i britisk politisk historie.

Det er to synsinntrykk som sit att på netthinna mi: Det som er allemannseige, modellfotografiet der stolryggen dekker brystpartiet under det gåtefulle andletet og dei store augo, og så frøken Keeler på to meters hald, slik ho såg ut i ein kaffipause under skandalerettssaka i Old Bailey i London i juli 1963.

Som sommarvikar i Trønder-Avisa fire år tidlegare hadde eg rapportert frå rettssaker i Steinkjer, mellom dei ein minneverdig prosess om produksjon og sal av trøndersk heimebrent i meir imponerande kvantitet enn kvalitet, og der både det norske rettsapparatet og eit heimebrentapparat med særeigen lokal dåm hadde fått prøvd seg.

Spranget frå funkisstilen i det nyreiste samfunnshuset i Steinkjer til dei mørke eikeskrankane under dei høge kvelvingane i Old Bailey i City of London var sjølvsagt svære greier for ein enkel bygdegut. Men ettertanken melde seg hos mange eit par veker etter saka, da rettslokalet i nærleiken av St. Paul-katedralen vart stengt for oppussing. Ja, ikkje lokalet, men statuen av rettferdsgudinna på toppen av spiret. Det viste seg at ho ikkje berre måtte blankpussast, men skålvekta var ikkje i balanse og måtte justerast av vedlikehaldsmennene. Stephen Ward, ein motelækjar som vart sett under tiltale og kjend skuldig i å ha drive ei gruppe med imøtekomande kvinner som viste varm forståing for store menn, tok livet av seg med piller, men juryen rakk å domfella han før hjartet stansa.

Skandalen vart – og er – kjend som Profumo-affæren. Ein av dei store mennene var minister for hæren, John Profumo, og mellom venene til Stephen Ward og frøken Keeler var òg den sovjetiske marineattacheen, Jevgenij Ivanov. Dette førte til at ein nokså pedantisk tidlegare tryggingsoffiser i det britiske forsvaret, som no var arbeidarpartirepresentant i Underhuset, interesserte seg for saka. Valet hausten 1964 tapte dei konservative. Profumo – og Christine Keeler – fekk skulda.

Kvinna var fotogen, biletet av henne hadde slagkraft. Men på to meters avstand var det berre éin tanke som slo meg: Å setja ein politisk karriere på ministernivå over styr for den dama der, kunne ikkje tyda på god dømekraft. Eg hadde ikkje snudd på hovudet om eg hadde møtt henne på gata. Seinare har eg vel landa på den konklusjonen at ho må ha hjelpt ministeren med ei 40-årskrise eller noko slikt. Eller i meir vulgær versjon, som eg har frå ei talefør venninne av familien: «Om mannfolk berre ikkje var så dumme – men det er dei jo.» Grovt kjønnsdiskriminerande, sjølvsagt, men kanskje ikkje skivebom.

Det vart mykje journalistikk av Profumo-skandalen, for ein stor del av det kreative slaget. Tyskarane lanserte omgrepet «Keeler-Woche». Franskmennene fann ut det dei visste frå før, nemleg at den engelske nasjonen har eit usunt syn på tilhøvet mellom mann og kvinne. Det nokså tynne lystspelet No Sex, please, we’re British fekk ein drabeleg opptur på eit teater i London. Statsminister Harold Macmillan gjekk av, sant nok på grunn av sjukdom. (Men det var altså prostata, så alle problema og allusjonane duva og vaka i det same farvatnet.) Kort sagt: Det vart eit år rikt på hendingar for ein journalistisk førstereisgut.

Men Christine Keeler gjer seg framleis best på foto.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Christine Keeler var frå årgang 1942. Men for meg vert ho aldri eldre enn 21 år, jamvel om ho rakk å feira 75-årsdagen før ho døydde no i desember. Det vart kanskje ikkje så mykje til feiring. I 2017 var ho ein 54 år gamal fotnote i britisk politisk historie.

Det er to synsinntrykk som sit att på netthinna mi: Det som er allemannseige, modellfotografiet der stolryggen dekker brystpartiet under det gåtefulle andletet og dei store augo, og så frøken Keeler på to meters hald, slik ho såg ut i ein kaffipause under skandalerettssaka i Old Bailey i London i juli 1963.

Som sommarvikar i Trønder-Avisa fire år tidlegare hadde eg rapportert frå rettssaker i Steinkjer, mellom dei ein minneverdig prosess om produksjon og sal av trøndersk heimebrent i meir imponerande kvantitet enn kvalitet, og der både det norske rettsapparatet og eit heimebrentapparat med særeigen lokal dåm hadde fått prøvd seg.

Spranget frå funkisstilen i det nyreiste samfunnshuset i Steinkjer til dei mørke eikeskrankane under dei høge kvelvingane i Old Bailey i City of London var sjølvsagt svære greier for ein enkel bygdegut. Men ettertanken melde seg hos mange eit par veker etter saka, da rettslokalet i nærleiken av St. Paul-katedralen vart stengt for oppussing. Ja, ikkje lokalet, men statuen av rettferdsgudinna på toppen av spiret. Det viste seg at ho ikkje berre måtte blankpussast, men skålvekta var ikkje i balanse og måtte justerast av vedlikehaldsmennene. Stephen Ward, ein motelækjar som vart sett under tiltale og kjend skuldig i å ha drive ei gruppe med imøtekomande kvinner som viste varm forståing for store menn, tok livet av seg med piller, men juryen rakk å domfella han før hjartet stansa.

Skandalen vart – og er – kjend som Profumo-affæren. Ein av dei store mennene var minister for hæren, John Profumo, og mellom venene til Stephen Ward og frøken Keeler var òg den sovjetiske marineattacheen, Jevgenij Ivanov. Dette førte til at ein nokså pedantisk tidlegare tryggingsoffiser i det britiske forsvaret, som no var arbeidarpartirepresentant i Underhuset, interesserte seg for saka. Valet hausten 1964 tapte dei konservative. Profumo – og Christine Keeler – fekk skulda.

Kvinna var fotogen, biletet av henne hadde slagkraft. Men på to meters avstand var det berre éin tanke som slo meg: Å setja ein politisk karriere på ministernivå over styr for den dama der, kunne ikkje tyda på god dømekraft. Eg hadde ikkje snudd på hovudet om eg hadde møtt henne på gata. Seinare har eg vel landa på den konklusjonen at ho må ha hjelpt ministeren med ei 40-årskrise eller noko slikt. Eller i meir vulgær versjon, som eg har frå ei talefør venninne av familien: «Om mannfolk berre ikkje var så dumme – men det er dei jo.» Grovt kjønnsdiskriminerande, sjølvsagt, men kanskje ikkje skivebom.

Det vart mykje journalistikk av Profumo-skandalen, for ein stor del av det kreative slaget. Tyskarane lanserte omgrepet «Keeler-Woche». Franskmennene fann ut det dei visste frå før, nemleg at den engelske nasjonen har eit usunt syn på tilhøvet mellom mann og kvinne. Det nokså tynne lystspelet No Sex, please, we’re British fekk ein drabeleg opptur på eit teater i London. Statsminister Harold Macmillan gjekk av, sant nok på grunn av sjukdom. (Men det var altså prostata, så alle problema og allusjonane duva og vaka i det same farvatnet.) Kort sagt: Det vart eit år rikt på hendingar for ein journalistisk førstereisgut.

Men Christine Keeler gjer seg framleis best på foto.

Per Egil Hegge

«Om mannfolk berre ikkje var så dumme – men det er dei jo.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis