JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Det gamle huset

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
President Vladimir Putin og patriark Krill, overhovud for den russisk-ortodokse kyrkja, vitjar klosteret på øya Valaam nær finskegrensa i juli 2018.

President Vladimir Putin og patriark Krill, overhovud for den russisk-ortodokse kyrkja, vitjar klosteret på øya Valaam nær finskegrensa i juli 2018.

Foto: Alexei Druzhinin / Sputnik / NTB scanpix

President Vladimir Putin og patriark Krill, overhovud for den russisk-ortodokse kyrkja, vitjar klosteret på øya Valaam nær finskegrensa i juli 2018.

President Vladimir Putin og patriark Krill, overhovud for den russisk-ortodokse kyrkja, vitjar klosteret på øya Valaam nær finskegrensa i juli 2018.

Foto: Alexei Druzhinin / Sputnik / NTB scanpix

3471
20190927
3471
20190927

«… stend um enn tårni dei falla.» Dei gamle, arkaiske språkformene har det med å gi ei utsegn ei ekstra tyngd, ei tilleggskraft som det er vanskeleg å stå imot. Og den seinaste, men heilt sikkert ikkje den siste politiske leiaren som måtte bruka mykje av den første haustmånaden til å mulla over nedslåande tankar pakka inn i sterke religiøse ord som for lang tid sidan var plukka ut or ordbøkene, heiter Vladimir Putin og er president i Russland.

Den russiske kyrkja har overlevd to generasjonar med nådelaust ateistisk styre, riving av gudshus, øydelegging av kyrkjegods og -kunst og eit svært problematisk, meir viljelaust enn ærerikt, samarbeid med herskarane i Kreml. I midten av september tok meir enn hundre russiske prestar til orde for at dei harde fengslingsdomane over folk som har demonstrert mot den russiske regjeringa, er grunnlovsstridige og ikkje kan verta ståande.

Det desse prelatane brukte som ankerfeste for tankane sine, var eit omgrep frå mellomalderen som kan omsetjast til miskunn, nåde, medkjensle. Ordet heng saman med den posisjonen som martyriet har i russisk religiøs tankegang: Kyrkja og hennar menn har plikt til å ofra livet i kampen for rettferd og for å hjelpa dei som vert utsette for overgrep. Om dei styrande skulle få makta si frå sjølvaste Gud, skal dei likevel setja plikta til å verna individet først. Tradisjonelt er det så mykje kollektivisme i det russiske samfunnet og russisk filosofi at ei slik form for individuell tenking har vore alt anna enn sjølvsagd. Den tradisjonen gjer oppropet frå ein viktig fraksjon i presteskapet spesielt overraskande – så mykje meir fordi både president Jeltsin og president Putin gjennom dei siste tretti åra har arbeidd så hardt for å halda seg inne med den russiske kyrkja. I tillegg har dei begge, og Putin spesielt, søkt å bruka kyrkja som noko langt meir enn ein religiøs institusjon, nemleg som både vernar og forvaltar av den russiske nasjonen og av sjølve nasjonalkjensla.

Kor alvorleg det nye initiativet frå prestane er, kom straks til syne i dei første reaksjonane frå rettsapparatet. Etter nokre rettsmøte som gjekk over all måte greitt og kvikt unna, fekk somme demonstrantar over tre års fengsel for å ha sett seg ut over pålegg frå dei eigenrådige og effektive politistyrkane. Den fremste av desse opposisjonelle vart sette på frifot straks oppropet vart kjent. Ei slik avgjerd – kuvending er kanskje eit betre uttrykk – er utenkjeleg utan eit nikk frå presidenten. Putin gjer det dermed klårt at framferda frå politiet var for mykje for han. Slikt har politiet ikkje vore van med å høyra frå Kreml.

Putins veg til age for kyrkja har vore like kronglut som den russiske historia i dei snart 67 åra han har levd. Foreldra hans var ateistar. Faren arbeidde i KGB, mora hadde mista to born før og under krigen, og sjølv så vidt berga livet i eit sveltande og kringsett Leningrad. Putin vart døypt hausten 1952, men fylgde faren inn i KGB og gjorde teneste der, sist som offiser i Dresden i eit Aust-Tyskland i oppløysing. No går han kvart år fast til påskemesse, den viktigaste høgtida i den russiske kyrkja, og julemesse.

Når dei russiske prestane talar mot maktbruk, kunne den gamle KGB-mannen godt gjera Stalins ord til sine og hånleg spørja kor mange divisjonar paven – eller i dette tilfellet patriarken – har. Mangt tyder på at han kan ha fleire enn mange vil tru.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«… stend um enn tårni dei falla.» Dei gamle, arkaiske språkformene har det med å gi ei utsegn ei ekstra tyngd, ei tilleggskraft som det er vanskeleg å stå imot. Og den seinaste, men heilt sikkert ikkje den siste politiske leiaren som måtte bruka mykje av den første haustmånaden til å mulla over nedslåande tankar pakka inn i sterke religiøse ord som for lang tid sidan var plukka ut or ordbøkene, heiter Vladimir Putin og er president i Russland.

Den russiske kyrkja har overlevd to generasjonar med nådelaust ateistisk styre, riving av gudshus, øydelegging av kyrkjegods og -kunst og eit svært problematisk, meir viljelaust enn ærerikt, samarbeid med herskarane i Kreml. I midten av september tok meir enn hundre russiske prestar til orde for at dei harde fengslingsdomane over folk som har demonstrert mot den russiske regjeringa, er grunnlovsstridige og ikkje kan verta ståande.

Det desse prelatane brukte som ankerfeste for tankane sine, var eit omgrep frå mellomalderen som kan omsetjast til miskunn, nåde, medkjensle. Ordet heng saman med den posisjonen som martyriet har i russisk religiøs tankegang: Kyrkja og hennar menn har plikt til å ofra livet i kampen for rettferd og for å hjelpa dei som vert utsette for overgrep. Om dei styrande skulle få makta si frå sjølvaste Gud, skal dei likevel setja plikta til å verna individet først. Tradisjonelt er det så mykje kollektivisme i det russiske samfunnet og russisk filosofi at ei slik form for individuell tenking har vore alt anna enn sjølvsagd. Den tradisjonen gjer oppropet frå ein viktig fraksjon i presteskapet spesielt overraskande – så mykje meir fordi både president Jeltsin og president Putin gjennom dei siste tretti åra har arbeidd så hardt for å halda seg inne med den russiske kyrkja. I tillegg har dei begge, og Putin spesielt, søkt å bruka kyrkja som noko langt meir enn ein religiøs institusjon, nemleg som både vernar og forvaltar av den russiske nasjonen og av sjølve nasjonalkjensla.

Kor alvorleg det nye initiativet frå prestane er, kom straks til syne i dei første reaksjonane frå rettsapparatet. Etter nokre rettsmøte som gjekk over all måte greitt og kvikt unna, fekk somme demonstrantar over tre års fengsel for å ha sett seg ut over pålegg frå dei eigenrådige og effektive politistyrkane. Den fremste av desse opposisjonelle vart sette på frifot straks oppropet vart kjent. Ei slik avgjerd – kuvending er kanskje eit betre uttrykk – er utenkjeleg utan eit nikk frå presidenten. Putin gjer det dermed klårt at framferda frå politiet var for mykje for han. Slikt har politiet ikkje vore van med å høyra frå Kreml.

Putins veg til age for kyrkja har vore like kronglut som den russiske historia i dei snart 67 åra han har levd. Foreldra hans var ateistar. Faren arbeidde i KGB, mora hadde mista to born før og under krigen, og sjølv så vidt berga livet i eit sveltande og kringsett Leningrad. Putin vart døypt hausten 1952, men fylgde faren inn i KGB og gjorde teneste der, sist som offiser i Dresden i eit Aust-Tyskland i oppløysing. No går han kvart år fast til påskemesse, den viktigaste høgtida i den russiske kyrkja, og julemesse.

Når dei russiske prestane talar mot maktbruk, kunne den gamle KGB-mannen godt gjera Stalins ord til sine og hånleg spørja kor mange divisjonar paven – eller i dette tilfellet patriarken – har. Mangt tyder på at han kan ha fleire enn mange vil tru.

Per Egil Hegge

Putins veg til age for kyrkja har vore like kronglut som den russiske historia.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis