JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Viltre novellehybridar om eksistens

Med overdriving, essayistikk og fiktive forfattarar kjem litterære mikrokosmos til syne med ekspanderande kraft.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Odd W. Surén byd på grubling og humor i den nye novellesamlinga.

Odd W. Surén byd på grubling og humor i den nye novellesamlinga.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Odd W. Surén byd på grubling og humor i den nye novellesamlinga.

Odd W. Surén byd på grubling og humor i den nye novellesamlinga.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

3627
20190329
3627
20190329

Noveller

Odd W.
Surén:

Hvis vi
lever neste år

Aschehoug

Multiversteorien, som hevdar at kosmos består av ei uendeleg mengd univers som poppar opp heile tida, har blitt ei fruktbar inspirasjonskjelde for mange forfattarar. I fjor brukte Gunnhild Øyehaug multiversteori som utgangspunkt for romanen Presens maskin. Og i si siste novellesamling, Hvis vi lever neste år, flettar Odd W. Surén inn multiversteori både i essayistiske innslag og tematisering av tid, eksistens og meining i novellene.

Meining i tilværet kan i novellene vere omhyggeleg planlagd vedhogst, jakt på eksemsalve eller eit møte med ein vismann i eit framandt land. I novellene blir førestillingsevna vår ein nødvendig ingrediens for at livet skal vere meiningsfullt.

Grubling og humor

I tre av novellesamlingas fem delar møter vi ein eg-forteljar som er forfattar. Refleksjonane hans er ofte av det sjølvgranskande slaget, og til tider tangerer desse tankestraumane ein knausgårdliknande sjølvpisking. For eksempel i novella «Ringorm», der forteljaren skammar seg umåteleg over å ha stira for lenge på ein apotektilsett i rullestol. I enkelte noveller blir det mykje grubling og tenking, samstundes som den overdrivne, lettare absurde introspeksjonen gir novellene eit tvitydig, humoristisk preg.

Hvis vi lever neste år handlar òg om kunstnariske krefter som fantasi. Dette manifesterer seg til dømes i form av ein fiktiv forfattarvenn av eg-forteljaren. Han heiter Wilson Lampe, og to delar av novellesamlinga inneheld tekstar som visstnok er forfatta av han. Lampe skriv burleske historier om kva såkalla vanlege folk plar seie og gjere. I «Tjukk i penger» møter vi ei rekke ektepar som feirar ein femtiårsdag. Kvinnene heiter variantar av Anita, Tabita, Marita, og mennene variantar rundt Jan Ove, Kenneth, Kevin. Surén lar personane gjenta daglegdagse frasar som «tjukk i penger», «vasser i penger», «tyter penger ut av ørene på ham», «ræva full av penger», «stappet med penger», «driter jo penger», «svømmer i penger», «oser penger». Den overdrivne pengepraten verkar etter kvart som innsnevra og meiningslaus. Novella kan bli ein smule overtydeleg, men ei absurd gåveutveksling på slutten, som uttrykker ei form for stille desperasjon hos dei involverte, veg opp for dette.

Fantasien set grenser

Min personlege favoritt blant Lampes noveller er «Sebulonsen får napp». Dei som har lese Hamsun, spesielt August-trilogien, vil finne mykje intertekstuell moro her. Novella handlar om at ein kar ved namn Sebulonsen trur han har fått ei kveite på kroken. Mens Sebulonsen sveivar opp fangsten, utspelar det seg ein vill og hemningslaus tekst som leikar med alle tenkelege og utenkelege reaksjonar på ryktet om at storfisk er på veg. Folk syng «Hainn Sebulonsen har fått napp! Stornapp! Det e kveita! Tusen kilo! Verdt tusenvis» gjennom heile novella. På eitt plan handlar det om fisk. På eit anna plan illustrerer novella korleis eit mikrokosmos under ein fisketur kan ekspandere til eit makrokosmos med moglege verder, der berre fantasien set grenser.

Hvis vi lever neste år er ein original sjangerhybrid, som òg bind enkeltnovellene saman i ein romanliknande heilskap. Boka lukkast med å tematisere korleis eksistens, meining og førestillingskraft er uløyseleg knytt saman.

Gro Jørstad Nilsen

Gro Jørstad Nilsen er bokmeldar i Bergens Tidende. Sidan Odd W. Surén er fast bokmeldar i Dag og Tid, vert novellesamlinga meld av ein
ekstern bokmeldar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Odd W.
Surén:

Hvis vi
lever neste år

Aschehoug

Multiversteorien, som hevdar at kosmos består av ei uendeleg mengd univers som poppar opp heile tida, har blitt ei fruktbar inspirasjonskjelde for mange forfattarar. I fjor brukte Gunnhild Øyehaug multiversteori som utgangspunkt for romanen Presens maskin. Og i si siste novellesamling, Hvis vi lever neste år, flettar Odd W. Surén inn multiversteori både i essayistiske innslag og tematisering av tid, eksistens og meining i novellene.

Meining i tilværet kan i novellene vere omhyggeleg planlagd vedhogst, jakt på eksemsalve eller eit møte med ein vismann i eit framandt land. I novellene blir førestillingsevna vår ein nødvendig ingrediens for at livet skal vere meiningsfullt.

Grubling og humor

I tre av novellesamlingas fem delar møter vi ein eg-forteljar som er forfattar. Refleksjonane hans er ofte av det sjølvgranskande slaget, og til tider tangerer desse tankestraumane ein knausgårdliknande sjølvpisking. For eksempel i novella «Ringorm», der forteljaren skammar seg umåteleg over å ha stira for lenge på ein apotektilsett i rullestol. I enkelte noveller blir det mykje grubling og tenking, samstundes som den overdrivne, lettare absurde introspeksjonen gir novellene eit tvitydig, humoristisk preg.

Hvis vi lever neste år handlar òg om kunstnariske krefter som fantasi. Dette manifesterer seg til dømes i form av ein fiktiv forfattarvenn av eg-forteljaren. Han heiter Wilson Lampe, og to delar av novellesamlinga inneheld tekstar som visstnok er forfatta av han. Lampe skriv burleske historier om kva såkalla vanlege folk plar seie og gjere. I «Tjukk i penger» møter vi ei rekke ektepar som feirar ein femtiårsdag. Kvinnene heiter variantar av Anita, Tabita, Marita, og mennene variantar rundt Jan Ove, Kenneth, Kevin. Surén lar personane gjenta daglegdagse frasar som «tjukk i penger», «vasser i penger», «tyter penger ut av ørene på ham», «ræva full av penger», «stappet med penger», «driter jo penger», «svømmer i penger», «oser penger». Den overdrivne pengepraten verkar etter kvart som innsnevra og meiningslaus. Novella kan bli ein smule overtydeleg, men ei absurd gåveutveksling på slutten, som uttrykker ei form for stille desperasjon hos dei involverte, veg opp for dette.

Fantasien set grenser

Min personlege favoritt blant Lampes noveller er «Sebulonsen får napp». Dei som har lese Hamsun, spesielt August-trilogien, vil finne mykje intertekstuell moro her. Novella handlar om at ein kar ved namn Sebulonsen trur han har fått ei kveite på kroken. Mens Sebulonsen sveivar opp fangsten, utspelar det seg ein vill og hemningslaus tekst som leikar med alle tenkelege og utenkelege reaksjonar på ryktet om at storfisk er på veg. Folk syng «Hainn Sebulonsen har fått napp! Stornapp! Det e kveita! Tusen kilo! Verdt tusenvis» gjennom heile novella. På eitt plan handlar det om fisk. På eit anna plan illustrerer novella korleis eit mikrokosmos under ein fisketur kan ekspandere til eit makrokosmos med moglege verder, der berre fantasien set grenser.

Hvis vi lever neste år er ein original sjangerhybrid, som òg bind enkeltnovellene saman i ein romanliknande heilskap. Boka lukkast med å tematisere korleis eksistens, meining og førestillingskraft er uløyseleg knytt saman.

Gro Jørstad Nilsen

Gro Jørstad Nilsen er bokmeldar i Bergens Tidende. Sidan Odd W. Surén er fast bokmeldar i Dag og Tid, vert novellesamlinga meld av ein
ekstern bokmeldar.

Hvis vi lever neste år er ein original sjangerhybrid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis