JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Vesaas-roman som lysshow

Den mystiske Vesaas-romanen er spektakulær på teaterscena, men likevel gåtefull.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Guten (Aleksander Ottestad-Kaalstad) og Jon (Helene Naustdal Bergsholm) i dramatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas frå 1961.

Guten (Aleksander Ottestad-Kaalstad) og Jon (Helene Naustdal Bergsholm) i dramatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas frå 1961.

Foto: Øyvind Eide

Guten (Aleksander Ottestad-Kaalstad) og Jon (Helene Naustdal Bergsholm) i dramatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas frå 1961.

Guten (Aleksander Ottestad-Kaalstad) og Jon (Helene Naustdal Bergsholm) i dramatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas frå 1961.

Foto: Øyvind Eide

2854
20220204
2854
20220204

Nationaltheatret

Tarjei Vesaas:

Brannen

Dramatisert av De Utvalgte
Regi: Kari Holtan
Scenografi/ kostyme: Boya Bøckmann
Scenografi: Kittil Kittilsen

Romanen Brannen av Tarjei Vesaas kom i 1961 og har vel alltid vore oppfatta som Vesaas’ naudrop i ei tid då både atomkrig og miljøøydelegging for alvor brende seg inn i nyhendebiletet. I jubileumsåret til Vesaas, som vart fødd for 125 år sidan, har Nationaltheatret, i samarbeid med frigruppa De Utvalgte, valt nett denne boka som utgangspunkt for ei aproposframsyning.

Det er alltid ei utfordring å skulle lage ei visualisert tolking av eit kunstverk som er reint tekstleg. Ein kan vel godt seie at Nationaltheatret og De Utvalgte har teke tyren ved horna. Denne framsyninga er meir ein vernissasje i rørsle enn eit skodespel.

Løyndomsfullt

Når ein les romanen Brannen, kan ein mest oppleve boka som ein nattsvart skrekkfilmvariant av Alice i eventyrland. Det handlar om eit ungt menneske som dreg heimanfrå og ut i skogen – og støyter på merkelege, irrasjonelle folk og hendingar. Vesaas’ Alice heiter Jan.

Det er eit trugande og løyndomsfullt mørke over alt som blir sagt, og alt som hender. Skal ein våge seg på ei generell tolking av bodskap, kjennest det som Vesaas set lyskjegla på desperasjonen i spennet mellom engasjement og likesæle. Det er ei spenning som nok alltid vil finnast i krisesituasjonar.

Framsyninga på National­theatret er imponerande teknisk og visuelt. Både i avanserte, originale scenografiløysingar og frapperande videodesign skaper denne teaterhendinga eit rom som korresponderer med det gåtefulle i romanen. Frigruppa De Utvalgte har då òg eit ry som ei særs kreativ kraft med omsyn til visuelt uttrykksfullt teater.

Korte riss

Men for å skildre det einsame, utforskande unge mennesket i ei kald omverd treng vi òg å sjå den menneskelege dimensjonen. Nett det er ei tøff utfordring når det handlar om så kryptiske personar som Vesaas sine. Hovudpersonen, unge Jan, vert spela av unge Helene Naustdal Bergsholm. Ho er sårbar og direkte i rolla og kontrasterer fint mykje av det spektakulære som hender rundt henne. Men som kvinne i ei mannsrolle vert ho ofte likevel for spe og barnsleg i møta med dei andre personane.

Røynde teaternamn som Per Frisch, Håkon Ramstad, Mariann Hole og Petronella Barker tilfører nærvær, men karakterane deira vert aldri meir enn korte riss. Ein fjernstyrt robothund som kjem og går, eit fengslande akrobatisk dansenummer av Veronica Molin Bruce, jau, her er mykje som ein vil ta med seg på vegen og hugse.

Skulle vi ønskje at vi skjøna litt meir av det heile? Kan hende det. Men kan hende tykte heller ikkje Tarjei Vesaas at vi trong skjøne alt – med hovudet.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Nationaltheatret

Tarjei Vesaas:

Brannen

Dramatisert av De Utvalgte
Regi: Kari Holtan
Scenografi/ kostyme: Boya Bøckmann
Scenografi: Kittil Kittilsen

Romanen Brannen av Tarjei Vesaas kom i 1961 og har vel alltid vore oppfatta som Vesaas’ naudrop i ei tid då både atomkrig og miljøøydelegging for alvor brende seg inn i nyhendebiletet. I jubileumsåret til Vesaas, som vart fødd for 125 år sidan, har Nationaltheatret, i samarbeid med frigruppa De Utvalgte, valt nett denne boka som utgangspunkt for ei aproposframsyning.

Det er alltid ei utfordring å skulle lage ei visualisert tolking av eit kunstverk som er reint tekstleg. Ein kan vel godt seie at Nationaltheatret og De Utvalgte har teke tyren ved horna. Denne framsyninga er meir ein vernissasje i rørsle enn eit skodespel.

Løyndomsfullt

Når ein les romanen Brannen, kan ein mest oppleve boka som ein nattsvart skrekkfilmvariant av Alice i eventyrland. Det handlar om eit ungt menneske som dreg heimanfrå og ut i skogen – og støyter på merkelege, irrasjonelle folk og hendingar. Vesaas’ Alice heiter Jan.

Det er eit trugande og løyndomsfullt mørke over alt som blir sagt, og alt som hender. Skal ein våge seg på ei generell tolking av bodskap, kjennest det som Vesaas set lyskjegla på desperasjonen i spennet mellom engasjement og likesæle. Det er ei spenning som nok alltid vil finnast i krisesituasjonar.

Framsyninga på National­theatret er imponerande teknisk og visuelt. Både i avanserte, originale scenografiløysingar og frapperande videodesign skaper denne teaterhendinga eit rom som korresponderer med det gåtefulle i romanen. Frigruppa De Utvalgte har då òg eit ry som ei særs kreativ kraft med omsyn til visuelt uttrykksfullt teater.

Korte riss

Men for å skildre det einsame, utforskande unge mennesket i ei kald omverd treng vi òg å sjå den menneskelege dimensjonen. Nett det er ei tøff utfordring når det handlar om så kryptiske personar som Vesaas sine. Hovudpersonen, unge Jan, vert spela av unge Helene Naustdal Bergsholm. Ho er sårbar og direkte i rolla og kontrasterer fint mykje av det spektakulære som hender rundt henne. Men som kvinne i ei mannsrolle vert ho ofte likevel for spe og barnsleg i møta med dei andre personane.

Røynde teaternamn som Per Frisch, Håkon Ramstad, Mariann Hole og Petronella Barker tilfører nærvær, men karakterane deira vert aldri meir enn korte riss. Ein fjernstyrt robothund som kjem og går, eit fengslande akrobatisk dansenummer av Veronica Molin Bruce, jau, her er mykje som ein vil ta med seg på vegen og hugse.

Skulle vi ønskje at vi skjøna litt meir av det heile? Kan hende det. Men kan hende tykte heller ikkje Tarjei Vesaas at vi trong skjøne alt – med hovudet.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis