Vaklande, men intens dystopi
Samuel Becketts dommedagsklassikar er sterkt tolka, men ikkje heilt ferdig på Scene 3.
Hilde Olaussen og Svein Roger Karlsen spelar gamlingane i søppelbøttene, Jan Grønli den blinde Hamm.
Foto: Dag Jenssen
Det Norske Teatret, Scene 3:
Samuel Beckett:
Sluttspel
Omsett av Bjørn Endreson
Regi: Bjørn Sundquist
Scenografi: Bård Lie Thorbjørnsen
Kombinasjonen Samuel Beckett og Det Norske Teatret er eit eige kapittel i nyare norsk teaterhistorie. Koplinga er og sterkt knytt til teatermannen Bjørn Endreson (1922–1998), som etablerte eit særeige Beckett-lag på Det Norske Teatret på 70-talet. Skodespelarar som Bjarne Andersen, Tom Tellefsen, Ulrikke Greve med fleire fekk nokre av sine største triumfar i Endresons Beckett-oppsetjingar.
Men Endreson hadde sett Beckett på køyreplanen lenge før det. Skodespelet Sluttspel hadde noregspremiere så tidleg som i 1961 på Rogaland Teater, fire år etter urpremieren i London. Den gongen var Bjørn Endreson teatersjef i Stavanger. No spelar Det Norske Teatret Sluttspel att, i Endresons omsetjing.
Typisk absurd teater
Stykket er sjangermessig svært typisk absurd teater, ikkje minst i kontrasten mellom taktil miljøetablering og ulogisk dialog, med replikkveksling av typen «– Er det deg? – Nei.» (Obs! Ikkje direkte sitat.)
I eit dunkelt lagerrom (?) sit ein blind mann og prøver å halde på autoriteten overfor ein lite tenestviljug personleg assistent – og to gamle, utslitne foreldre, som han har plassert oppi kvar si søppelkasse.
Teksten varierer mellom ordrike utgytingar og kjappe, galgenhumoristiske samtaler. Heile tida er det antyda, utan å gå rett på sak, at vi er plasserte i eit sundslege område, i dei siste dagane eller timane etter ein uoppretteleg katastrofe. Stykket er dystert, men likevel vakkert, av di det heile tida svingar mellom kynisk resignasjon og ein sår, undertrykt lengt.
I Bjørn Sundquists regi får dei fire skodespelarane godt armslag. Morten Svartveit som tenaren Clov har funne eit fysisk uttrykk som gjev rollefiguren ein tragikomisk originalitet, og Jan Grønli som den blinde Hamm har både den poetiske djupna og den kontrollerte desperasjonen som rolla insisterer på. Gamlingane i søppelkassene, Svein Roger Karlsen og Hilde Olausson, har båe ein vilter, komisk galenskap midt i elendet sitt. Bård Lie Thorbjørnsens scenografi er funksjonell, men litt fleire konkrete detaljar i scenebiletet kunne gjort kontrasten til mørket i teksten endå grellare.
Teater som rører ein
Akilleshælen til denne framsyninga er elles, diverre, at ho ikkje verkar heilt ferdig. I alle høve har denne meldaren aldri høyrt så mykje suffli på ein premiere før. (Og eg kan garantere at eg er ein rimeleg røynd premieregjengar.)
Like fullt er dette avgjort teater som rører ved ein. Klarer ensemblet å stramme seg opp på tekstleveringa, vil Sluttspel kunne hevde seg som ei av dei beste teaterhendingane i Oslo denne sesongen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret, Scene 3:
Samuel Beckett:
Sluttspel
Omsett av Bjørn Endreson
Regi: Bjørn Sundquist
Scenografi: Bård Lie Thorbjørnsen
Kombinasjonen Samuel Beckett og Det Norske Teatret er eit eige kapittel i nyare norsk teaterhistorie. Koplinga er og sterkt knytt til teatermannen Bjørn Endreson (1922–1998), som etablerte eit særeige Beckett-lag på Det Norske Teatret på 70-talet. Skodespelarar som Bjarne Andersen, Tom Tellefsen, Ulrikke Greve med fleire fekk nokre av sine største triumfar i Endresons Beckett-oppsetjingar.
Men Endreson hadde sett Beckett på køyreplanen lenge før det. Skodespelet Sluttspel hadde noregspremiere så tidleg som i 1961 på Rogaland Teater, fire år etter urpremieren i London. Den gongen var Bjørn Endreson teatersjef i Stavanger. No spelar Det Norske Teatret Sluttspel att, i Endresons omsetjing.
Typisk absurd teater
Stykket er sjangermessig svært typisk absurd teater, ikkje minst i kontrasten mellom taktil miljøetablering og ulogisk dialog, med replikkveksling av typen «– Er det deg? – Nei.» (Obs! Ikkje direkte sitat.)
I eit dunkelt lagerrom (?) sit ein blind mann og prøver å halde på autoriteten overfor ein lite tenestviljug personleg assistent – og to gamle, utslitne foreldre, som han har plassert oppi kvar si søppelkasse.
Teksten varierer mellom ordrike utgytingar og kjappe, galgenhumoristiske samtaler. Heile tida er det antyda, utan å gå rett på sak, at vi er plasserte i eit sundslege område, i dei siste dagane eller timane etter ein uoppretteleg katastrofe. Stykket er dystert, men likevel vakkert, av di det heile tida svingar mellom kynisk resignasjon og ein sår, undertrykt lengt.
I Bjørn Sundquists regi får dei fire skodespelarane godt armslag. Morten Svartveit som tenaren Clov har funne eit fysisk uttrykk som gjev rollefiguren ein tragikomisk originalitet, og Jan Grønli som den blinde Hamm har både den poetiske djupna og den kontrollerte desperasjonen som rolla insisterer på. Gamlingane i søppelkassene, Svein Roger Karlsen og Hilde Olausson, har båe ein vilter, komisk galenskap midt i elendet sitt. Bård Lie Thorbjørnsens scenografi er funksjonell, men litt fleire konkrete detaljar i scenebiletet kunne gjort kontrasten til mørket i teksten endå grellare.
Teater som rører ein
Akilleshælen til denne framsyninga er elles, diverre, at ho ikkje verkar heilt ferdig. I alle høve har denne meldaren aldri høyrt så mykje suffli på ein premiere før. (Og eg kan garantere at eg er ein rimeleg røynd premieregjengar.)
Like fullt er dette avgjort teater som rører ved ein. Klarer ensemblet å stramme seg opp på tekstleveringa, vil Sluttspel kunne hevde seg som ei av dei beste teaterhendingane i Oslo denne sesongen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Wako er Kjetil Mulelid, Simon Olderskog Albertsen, Bárdur Reinert Poulsen og Martin Myhre Olsen.
Foto: Eirik Havnes
Sprudlande samspel
Wako serverer ei heilakustisk jazzplate.
Sitrusmarinert kamskjel med estragon, lime og olivenolje.
Alle foto: Dagfinn Nordbø
«Måltidet skreid fram under både lågmælte og høglydte sukk og stønn.»
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB