JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Sprek og gripande villand

Energisk nytolking kastar nye ljosstreif over Ibsen-klassikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gina Bernhoft Gørvell spelar hovudrolla som Hedvig Ekdal.

Gina Bernhoft Gørvell spelar hovudrolla som Hedvig Ekdal.

Foto: Pernille Sandberg

Gina Bernhoft Gørvell spelar hovudrolla som Hedvig Ekdal.

Gina Bernhoft Gørvell spelar hovudrolla som Hedvig Ekdal.

Foto: Pernille Sandberg

2770
20200131
2770
20200131

Det Norske Teatret, Scene 3:

Henrik Ibsen:

Villanda

Omsett av Tormod Skagestad
Omarbeidd av Lars Erik Holter og ensemblet
Regi: Lars Erik Holter
Visuell design og foto: Pernille Sandberg
Komponist: Petter Winther

I landet Noreg, der vi har fostra verdas største dramatikar, har vi i seinare år ikkje alltid hatt det like lett med Ibsen på scena, korkje i salen eller på podiet. Redsla for å verte repeterande og konvensjonell har ofte ført til heller krampaktige versjonar av stykka hans, på det verste som om ein vil dumme ut Ibsen i staden for å ta han alvorleg. Men det finst heldigvis unnatak, der ein makter å transformere det svunne i det ibsenske «yttertøyet» til vår eiga tid, utan at essensen fordampar på vegen. Det har dei klart på Scene 3 denne gongen.

Symbolmetta

Villanda er eitt av dei mest symbolmetta stykka til Ibsen, og symbolikken er formidla i nokre herleg poetiske dialogar. Replikkane om «havsens botn» der villender og (overført) menneske dukkar ned og bit seg fast i mørkret, og gamle Ekdals mumling om at «det er hemn i skogen» – tru berre ikkje at du kan vinne over naturkreftene, korkje utanfor eller inni deg – sluttar aldri å fengsle oss.

Og denne gongen kjem stykket i ein enkel, minimalistisk setting, visuelt sett eit familieinteriør av i dag, med foreldre som sit med ein PC, utan å sjå den introverte tenåringsdottera i hettegenseren. Jenta (Hedvig) har minimalt med replikkar i høve til kva vi har vore vane med, men ho går rundt med kamera og knipsar personane rundt seg i eit banka kjør, og bileta kjem heile tida opp på storskjerm midt på scena. Det gjev ein fascinerande ekstradimensjon til personskildringane og konfliktane som byggjer seg opp. På eit mest umerkeleg vis markerer det òg den fåmælte Hedvig-karakteren som den einaste heilt klårtsjåande personen i stykket.

Lagnadsdrama

I denne innramminga får vi i komprimert form heile det opphavlege dramaet (minus førsteakta), og den notidige miljøkoloritten gjev slett ikkje noka tvungen kjensle av teatralt andletsløft. Skodespelarane finn på augneblinken grunntonen i karakterane, og minutt for minutt held dei oss fastspente i det akselererande lagnadsdramaet, som sjølvsagt aldri kan ende bra. Frode Winther som Hjalmar, Gard Skagestad som Gregers, Ellen Birgitte Winther som Gina, Paul Ottar Haga som Relling, Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig, ja, dei hine òg – det er eit fellesløft i ensemblet som det er klasse over.

Ofte har denne meldaren hatt mest lyst til å vende attende til Fjernsynsteatret i svartkvitt etter å ha sett nye Ibsen-framsyningar på norske scener. Det gjer han ikkje denne gongen.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret, Scene 3:

Henrik Ibsen:

Villanda

Omsett av Tormod Skagestad
Omarbeidd av Lars Erik Holter og ensemblet
Regi: Lars Erik Holter
Visuell design og foto: Pernille Sandberg
Komponist: Petter Winther

I landet Noreg, der vi har fostra verdas største dramatikar, har vi i seinare år ikkje alltid hatt det like lett med Ibsen på scena, korkje i salen eller på podiet. Redsla for å verte repeterande og konvensjonell har ofte ført til heller krampaktige versjonar av stykka hans, på det verste som om ein vil dumme ut Ibsen i staden for å ta han alvorleg. Men det finst heldigvis unnatak, der ein makter å transformere det svunne i det ibsenske «yttertøyet» til vår eiga tid, utan at essensen fordampar på vegen. Det har dei klart på Scene 3 denne gongen.

Symbolmetta

Villanda er eitt av dei mest symbolmetta stykka til Ibsen, og symbolikken er formidla i nokre herleg poetiske dialogar. Replikkane om «havsens botn» der villender og (overført) menneske dukkar ned og bit seg fast i mørkret, og gamle Ekdals mumling om at «det er hemn i skogen» – tru berre ikkje at du kan vinne over naturkreftene, korkje utanfor eller inni deg – sluttar aldri å fengsle oss.

Og denne gongen kjem stykket i ein enkel, minimalistisk setting, visuelt sett eit familieinteriør av i dag, med foreldre som sit med ein PC, utan å sjå den introverte tenåringsdottera i hettegenseren. Jenta (Hedvig) har minimalt med replikkar i høve til kva vi har vore vane med, men ho går rundt med kamera og knipsar personane rundt seg i eit banka kjør, og bileta kjem heile tida opp på storskjerm midt på scena. Det gjev ein fascinerande ekstradimensjon til personskildringane og konfliktane som byggjer seg opp. På eit mest umerkeleg vis markerer det òg den fåmælte Hedvig-karakteren som den einaste heilt klårtsjåande personen i stykket.

Lagnadsdrama

I denne innramminga får vi i komprimert form heile det opphavlege dramaet (minus førsteakta), og den notidige miljøkoloritten gjev slett ikkje noka tvungen kjensle av teatralt andletsløft. Skodespelarane finn på augneblinken grunntonen i karakterane, og minutt for minutt held dei oss fastspente i det akselererande lagnadsdramaet, som sjølvsagt aldri kan ende bra. Frode Winther som Hjalmar, Gard Skagestad som Gregers, Ellen Birgitte Winther som Gina, Paul Ottar Haga som Relling, Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig, ja, dei hine òg – det er eit fellesløft i ensemblet som det er klasse over.

Ofte har denne meldaren hatt mest lyst til å vende attende til Fjernsynsteatret i svartkvitt etter å ha sett nye Ibsen-framsyningar på norske scener. Det gjer han ikkje denne gongen.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Foto: Thomas Fure / AP / NTB

PolitikkSamfunn
Marita Liabø

Mors liv i salen

Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Ane Tusvik Bonde

«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal
Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis