JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Solstad-roman med klovnefjes

Retrospektiv romanklassikar blir fysisk tulleteater.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
På scena står frå venstre: Andreas Stoltenberg Granerud, Stine Fevik, Modou Bah, Eldar Skar og Ingvild Holthe Bygdnes.

På scena står frå venstre: Andreas Stoltenberg Granerud, Stine Fevik, Modou Bah, Eldar Skar og Ingvild Holthe Bygdnes.

Foto: Lars Opstad

På scena står frå venstre: Andreas Stoltenberg Granerud, Stine Fevik, Modou Bah, Eldar Skar og Ingvild Holthe Bygdnes.

På scena står frå venstre: Andreas Stoltenberg Granerud, Stine Fevik, Modou Bah, Eldar Skar og Ingvild Holthe Bygdnes.

Foto: Lars Opstad

2982
20191129
2982
20191129

Oslo Nye Centralteatret

Dag Solstad:

Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land

Dramatisering og regi: Ole Johan Skjelbred
Kostyme: Ane Ledang Aasheim
Scenografi: Skjelbred og Aasheim

Romanen om gymnaslærar Pedersen var ved lanseringa for 40 år sidan eit både morosamt og ettertenksamt minneskrift over sjølve sekstiåttarradikalismen i Noreg. Berre få år etter at det hadde stått på som verst, verka denne omfattande politiske tendensen utruleg og usannsynleg, og det seier jo òg sitt om kor kort levetid trendar og teikn i tida oftast har. Når det er over, verkar det straks som det aldri har vore der, og vi vert forbløffa over å bli konfrontert med det att.

I tillegg til å setje den nære fortida i perspektiv var denne boka òg ei svært medrivande episk forteljing. Her var både struktur og baktanke, som det vel vil vere i all god skjønnlitteratur. Det er for så vidt ikkje å undrast over at dette har lokka både film- og teaterfolk til vidareformidling. Men det å kombinere realisme og satire kan gå godt i forteljarforma. Det er ikkje like lett å syne det på skjerm og scene.

Kunstnarleg glød

Den vitale skodespelaren og regissøren Ole Johan Skjelbred har ofte utmerkt seg med ein frekk og munter villskap når han sjølv står på scena. Den kunstnarlege gløden hans kan sånn sett godt kjennast att i tilnærminga hans til romanen som teater. Her er det mykje energi og plastisk overskot. Problemet er at han har valt å gjengi historia og personskildringane i ein slags karikert teikneserieversjon. Skodespelarane er maia ut som klovnar i kostyme og parykkar, og dialogar og kroppsspråk er lagde i ein ultraironisk avstand til det litterære førelegget. Spesielt morosamt vert dette ikkje, og mange sekvensar er dregne ut i det uendelege, truleg av di det er venta at dei skal mjølke meir og meir latter frå publikum. Ein av skodespelarane, Stine Fevik, som spelar nøkkelpersonen Nina Skåtøy, får applaus for open scene da vi trur den lange monologen hennar er ferdig. Men så held ho fram i endå ti minutt. Reint sportsleg og kondisjonsmessig gjer både ho og dei andre ein imponerande jobb, men det kan aldri bli anna enn ei rein låtteleggjering av det Dag Solstad sette eit utforskande, retrospektivt søkelys på.

Meir lågmælt

Vi som har lese boka, ventar jo med spenning på korleis dei har tenkt å løyse den triste og tragiske slutten – som sjølvsagt ikkje kan gjerast som tullekomedie. Denne sekvensen kjem òg i eit nedstrippa og meir lågmælt leie, utan klovneutstyr. Her syner ensemblet ein stilisert eleganse som hjelper på heilskapsinntrykket. Og det rare er at det er da vi byrjar å tenke at det kan hende hadde vore best for denne teateropplevinga om vi slett ikkje hadde lese boka på førehand. Men på andre sida – då hadde vi kan hende ikkje skjøna noko som helst.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Oslo Nye Centralteatret

Dag Solstad:

Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land

Dramatisering og regi: Ole Johan Skjelbred
Kostyme: Ane Ledang Aasheim
Scenografi: Skjelbred og Aasheim

Romanen om gymnaslærar Pedersen var ved lanseringa for 40 år sidan eit både morosamt og ettertenksamt minneskrift over sjølve sekstiåttarradikalismen i Noreg. Berre få år etter at det hadde stått på som verst, verka denne omfattande politiske tendensen utruleg og usannsynleg, og det seier jo òg sitt om kor kort levetid trendar og teikn i tida oftast har. Når det er over, verkar det straks som det aldri har vore der, og vi vert forbløffa over å bli konfrontert med det att.

I tillegg til å setje den nære fortida i perspektiv var denne boka òg ei svært medrivande episk forteljing. Her var både struktur og baktanke, som det vel vil vere i all god skjønnlitteratur. Det er for så vidt ikkje å undrast over at dette har lokka både film- og teaterfolk til vidareformidling. Men det å kombinere realisme og satire kan gå godt i forteljarforma. Det er ikkje like lett å syne det på skjerm og scene.

Kunstnarleg glød

Den vitale skodespelaren og regissøren Ole Johan Skjelbred har ofte utmerkt seg med ein frekk og munter villskap når han sjølv står på scena. Den kunstnarlege gløden hans kan sånn sett godt kjennast att i tilnærminga hans til romanen som teater. Her er det mykje energi og plastisk overskot. Problemet er at han har valt å gjengi historia og personskildringane i ein slags karikert teikneserieversjon. Skodespelarane er maia ut som klovnar i kostyme og parykkar, og dialogar og kroppsspråk er lagde i ein ultraironisk avstand til det litterære førelegget. Spesielt morosamt vert dette ikkje, og mange sekvensar er dregne ut i det uendelege, truleg av di det er venta at dei skal mjølke meir og meir latter frå publikum. Ein av skodespelarane, Stine Fevik, som spelar nøkkelpersonen Nina Skåtøy, får applaus for open scene da vi trur den lange monologen hennar er ferdig. Men så held ho fram i endå ti minutt. Reint sportsleg og kondisjonsmessig gjer både ho og dei andre ein imponerande jobb, men det kan aldri bli anna enn ei rein låtteleggjering av det Dag Solstad sette eit utforskande, retrospektivt søkelys på.

Meir lågmælt

Vi som har lese boka, ventar jo med spenning på korleis dei har tenkt å løyse den triste og tragiske slutten – som sjølvsagt ikkje kan gjerast som tullekomedie. Denne sekvensen kjem òg i eit nedstrippa og meir lågmælt leie, utan klovneutstyr. Her syner ensemblet ein stilisert eleganse som hjelper på heilskapsinntrykket. Og det rare er at det er da vi byrjar å tenke at det kan hende hadde vore best for denne teateropplevinga om vi slett ikkje hadde lese boka på førehand. Men på andre sida – då hadde vi kan hende ikkje skjøna noko som helst.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis