Slampoetisk science fiction-show
Rå monologsyklus fascinerer trass i diskutabel dramatisk effekt.
Manusforfattaren Fredrik Høyer står òg på scena.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret
Fredrik Høyer:
Jordopphimlesang
Regi og co-manusforfattar: Mattis Herman Nyquist
Scenografi og lyddesign: Øyvind Wangensteen
Kostyme: Alva W. Brosten
Komponist og musikalsk
ansvarleg: Bendik Baksaas
Lysdesign: Lars Grieg Hermansen
Den unge forfattaren Fredrik Høyer har i fleire medium markert seg som ein både beisk og poetisk samtidskommentator. Han veit å setje fingeren på ting og problem som vedkjem det notidige kvardagsmennesket. Vi kjenner oss att i dei tragikomiske utsegnene hans, og det er ikkje så rart om tekstane hans dreg seg mot teaterscena. Han representerer dualismen med den smilande og den gråtande maska, slik teateret alltid har gjort.
Stykket Jordopphimlesang, som no endeleg har hatt premiere etter eit langt, koronapåverka svangerskap, er eigentleg ein syklus av monologar for seks skodespelarar. Dei framfører tekst og fortel sine historier kvar for seg, og einaste samhandlinga dei imellom, er skifte i korleis dei posisjonerer seg.
Slik sett vert dei òg som levande scenografielement for kvarandre. Scena er elles stor og tom, etter kvart utstyrt med flyttbare skjermbrett med blinkande lysrøyr. Kostyma er fantasy-orienterte, som i eit eventyr eller ein avart av Ringenes herre – eller noko slikt. Kroppsspråket til skodespelarane er til dels avstiva, marionettaktig og til dels hyperaktivt.
Det heile er stilsikkert og smakfullt gjennomført. Teknisk og visuelt er det heile tida verdig og flott teater. Men Høyers tekst handlar hovudsakleg om det moderne menneskets sjelelege einsemd og sosiale hjelpeløyse. Han lèt oss sjå vår kvardagslege desperasjon – og resignasjon – i kvitauget. I ljos av det kunne vi nok ønskt at stykket også hadde innehalde døme på menneska sine forsøk på kontakt og kommunikasjon. Når dei opptredande aldri kjem i dialog med kvarandre, vert denne desperasjonen mest til påstandar.
Likevel, skodespelarlaget Olav Waastad, Mariann Hole, Ole Johan Skjelbred, Helene Naustdal Bergsholm, Erland Bakker og Fredrik Høyer sjølv gjer alle kraftfulle, truverdige tolkingar i spennet mellom det realistiske og det surrealistiske. Og sjølv om mange av Høyers aforismar kan hende står seg endå betre ved lesing, stadfestar framsyninga ettertrykkjeleg at han har ein scenisk appell.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret
Fredrik Høyer:
Jordopphimlesang
Regi og co-manusforfattar: Mattis Herman Nyquist
Scenografi og lyddesign: Øyvind Wangensteen
Kostyme: Alva W. Brosten
Komponist og musikalsk
ansvarleg: Bendik Baksaas
Lysdesign: Lars Grieg Hermansen
Den unge forfattaren Fredrik Høyer har i fleire medium markert seg som ein både beisk og poetisk samtidskommentator. Han veit å setje fingeren på ting og problem som vedkjem det notidige kvardagsmennesket. Vi kjenner oss att i dei tragikomiske utsegnene hans, og det er ikkje så rart om tekstane hans dreg seg mot teaterscena. Han representerer dualismen med den smilande og den gråtande maska, slik teateret alltid har gjort.
Stykket Jordopphimlesang, som no endeleg har hatt premiere etter eit langt, koronapåverka svangerskap, er eigentleg ein syklus av monologar for seks skodespelarar. Dei framfører tekst og fortel sine historier kvar for seg, og einaste samhandlinga dei imellom, er skifte i korleis dei posisjonerer seg.
Slik sett vert dei òg som levande scenografielement for kvarandre. Scena er elles stor og tom, etter kvart utstyrt med flyttbare skjermbrett med blinkande lysrøyr. Kostyma er fantasy-orienterte, som i eit eventyr eller ein avart av Ringenes herre – eller noko slikt. Kroppsspråket til skodespelarane er til dels avstiva, marionettaktig og til dels hyperaktivt.
Det heile er stilsikkert og smakfullt gjennomført. Teknisk og visuelt er det heile tida verdig og flott teater. Men Høyers tekst handlar hovudsakleg om det moderne menneskets sjelelege einsemd og sosiale hjelpeløyse. Han lèt oss sjå vår kvardagslege desperasjon – og resignasjon – i kvitauget. I ljos av det kunne vi nok ønskt at stykket også hadde innehalde døme på menneska sine forsøk på kontakt og kommunikasjon. Når dei opptredande aldri kjem i dialog med kvarandre, vert denne desperasjonen mest til påstandar.
Likevel, skodespelarlaget Olav Waastad, Mariann Hole, Ole Johan Skjelbred, Helene Naustdal Bergsholm, Erland Bakker og Fredrik Høyer sjølv gjer alle kraftfulle, truverdige tolkingar i spennet mellom det realistiske og det surrealistiske. Og sjølv om mange av Høyers aforismar kan hende står seg endå betre ved lesing, stadfestar framsyninga ettertrykkjeleg at han har ein scenisk appell.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.