Sjåverdig, men berre nesten bra
Duuns Medmenneske pustar ikkje heilt fritt i dagens teaterspråk.
Wenche Strømdahl som Kvit-Ugla og Trond-Ove Skrødal som Didrik.
Foto: Erik Berg
Trøndelag Teater
Olav Duun:
Medmenneske
Dramatisering og regi:
Runar Hodne
Scenografi: Serge von Arx
Olav Duuns romanklassikar Medmenneske har vorte mest like legendarisk som teaterstykke, heilt sidan forfattaren sjølv gjorde den første dramatiseringa saman med Knut Hergel i 1937. Sidan romanen så tydeleg skildra samspelet mellom natur og miljø mot indre drifter og kjensler, vart mange overraska over at dette kunne overleve i eit avgrensa scenerom. Og sånn sett kan nok aldri ein sceneversjon av Medmenneske formidle verket i full velde. Men rollefigurane og den lagnadstunge handlinga hadde og har eit tidlaust grep på både lesarar og publikum.
Merkeleg historie
På den karrige garden Stavsund er ungkona Ragnhild den gode ljosfeen i ein sump av menneske som er bitre, deprimerte og maktsjuke. Paradoksalt nok vert ho mordar da den sleske og forherda verfar hennar, Didrik, kjem henne for nær, og ho skjøner at han kan øydeleggje livet til alle rundt seg. Det er ei merkeleg og fascinerande historie.
Trøndelag Teater har denne gongen valt å rive stoffet ut av tid og miljø og spele det i eit stilisert scenebilete med lett rufsete, notidige kostyme og rekvisittar. Sidan originalmaterialet er sterkt stadbunde, er ikkje dette gjort utan vidare. Men dramatiseringa har lagt ei forteljarramme rundt replikkane, slik at skodespelarane ikkje alltid er i dialog, men jamleg siterer romanen direkte. Dette gjev framsyninga eit metanivå som gjer miljø- og tidløysa akseptabel. Den mørke bakgrunnen og det vedvarande regnet over scena er òg medskapande til ei isolert og lummer stemning.
Distraherande effekt
Diverre klarer ikkje skodespelarane alltid å skilje mellom forteljar- og skodespelarfunksjonen, og det øydelegg ein del av intensiteten. Det same gjer instruktøren – og scenografen – med til dels humoristiske val av symbolske rekvisittar, som sprutflasker, vassbøtter og liknande. Det er meir distraherande enn effektfullt. Når dei får spele rett fram på ærlege kjensler, er vi fullt på bølgjelengde med Ragne Grande som Ragnhild, Trond-Ove Skrødal som Didrik og Jon Lockert Rohde som Håkon. Wenche Strømdahls Kvit-Ugla er fint og infamt oppfatta, men rolla hennar er kan hende den som lir mest under den litt for fikse regien. Den sengeliggjande Kvit-Ugla må her stå oppreist med ein madrass festa til ryggen. Dei som aller best balanserer Olav Duuns desperasjon og barske humor, er Silje Lundblad som Lea og i særleg grad Hildegunn Eggen som Tale, kona til Didrik. Her small dei skarpe formuleringane til forfattaren rett i veggen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Trøndelag Teater
Olav Duun:
Medmenneske
Dramatisering og regi:
Runar Hodne
Scenografi: Serge von Arx
Olav Duuns romanklassikar Medmenneske har vorte mest like legendarisk som teaterstykke, heilt sidan forfattaren sjølv gjorde den første dramatiseringa saman med Knut Hergel i 1937. Sidan romanen så tydeleg skildra samspelet mellom natur og miljø mot indre drifter og kjensler, vart mange overraska over at dette kunne overleve i eit avgrensa scenerom. Og sånn sett kan nok aldri ein sceneversjon av Medmenneske formidle verket i full velde. Men rollefigurane og den lagnadstunge handlinga hadde og har eit tidlaust grep på både lesarar og publikum.
Merkeleg historie
På den karrige garden Stavsund er ungkona Ragnhild den gode ljosfeen i ein sump av menneske som er bitre, deprimerte og maktsjuke. Paradoksalt nok vert ho mordar da den sleske og forherda verfar hennar, Didrik, kjem henne for nær, og ho skjøner at han kan øydeleggje livet til alle rundt seg. Det er ei merkeleg og fascinerande historie.
Trøndelag Teater har denne gongen valt å rive stoffet ut av tid og miljø og spele det i eit stilisert scenebilete med lett rufsete, notidige kostyme og rekvisittar. Sidan originalmaterialet er sterkt stadbunde, er ikkje dette gjort utan vidare. Men dramatiseringa har lagt ei forteljarramme rundt replikkane, slik at skodespelarane ikkje alltid er i dialog, men jamleg siterer romanen direkte. Dette gjev framsyninga eit metanivå som gjer miljø- og tidløysa akseptabel. Den mørke bakgrunnen og det vedvarande regnet over scena er òg medskapande til ei isolert og lummer stemning.
Distraherande effekt
Diverre klarer ikkje skodespelarane alltid å skilje mellom forteljar- og skodespelarfunksjonen, og det øydelegg ein del av intensiteten. Det same gjer instruktøren – og scenografen – med til dels humoristiske val av symbolske rekvisittar, som sprutflasker, vassbøtter og liknande. Det er meir distraherande enn effektfullt. Når dei får spele rett fram på ærlege kjensler, er vi fullt på bølgjelengde med Ragne Grande som Ragnhild, Trond-Ove Skrødal som Didrik og Jon Lockert Rohde som Håkon. Wenche Strømdahls Kvit-Ugla er fint og infamt oppfatta, men rolla hennar er kan hende den som lir mest under den litt for fikse regien. Den sengeliggjande Kvit-Ugla må her stå oppreist med ein madrass festa til ryggen. Dei som aller best balanserer Olav Duuns desperasjon og barske humor, er Silje Lundblad som Lea og i særleg grad Hildegunn Eggen som Tale, kona til Didrik. Her small dei skarpe formuleringane til forfattaren rett i veggen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: NTB
«Arne Paasche Aasen var ein av dei mest produktive poetane i Noreg.»
Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.
Foto: Lars Tore Mubalegh-Håvardsholm
Julefuglen i augustnatta
Havsvala tel blant dei minste sjøfuglane i verda. Ho er omtrent stor som ein sporv, men kan leve lenger enn tretti år.
Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.
Foto: Michael Sohn / AP / NTB
Angela Merkel har mykje å læra oss om korleis politikk vert hamra ut – med fornuft.
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.