JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Satiresirkus om
makt og demokrati

Tysk absurd-politisk komedie slår frekt og friskt, men er òg litt slitsam.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Øystein Martinsen har hovudrolla som Rolf Pang.

Øystein Martinsen har hovudrolla som Rolf Pang.

Foto: Stig Håvard Dirdal

Øystein Martinsen har hovudrolla som Rolf Pang.

Øystein Martinsen har hovudrolla som Rolf Pang.

Foto: Stig Håvard Dirdal

2845
20190524
2845
20190524

Rogaland Teater (Teaterhallen)

Marius von
Mayenburg:

Pang!

Omsett av Øyvind Berg
Regi: Nina Weisser
Scenografi og kostyme: Daniel Åkerström-Steen

Kjernefamiliemodellen som symbolberar for eit skakkøyrt samfunnssystem er eit ganske så brukbart, og difor velkjent, tema i teaterlitteraturen. Det vart originalt handsama i 20-åra, i surrealismerørsla, i det franske stykket Victor – eller barna tar makten av Roger Vitrac. Ionesco og Pinter brukte det som utgangspunkt for fleire absurdismestykke, og polske Slawomir Mrozek gav temaet eit godt rumpespark i 60-åra, i den merkelege komedien Tango. Den (framleis) unge tyske dramatikaren Marius von Mayenburg har alt i ei årrekkje markert seg med skarpt satiriske teatertekster og er helsa velkommen i mange land som ein velsett samtidskommentator. Skodespelet Pang! er eit personleg og originalt utforma arbeid, samstundes som det på fleire vis kviler på skuldrene til tidlegare teaterbølgjer og dramatikarar.

Runddans

I ein vilter, dramatisk runddans vert vi introduserte for ein person, Rolf Pang, som presenterer seg alt før han er fødd, og som til slutt gir stykket ein konklusjon etter at han er skoten og død. Eit menneske kjem til verda og krev merksemd, makt og rett til eigen vilje. Han er omgitt av panisk politisk korrekte foreldre, som er sprekkeferdig ukorrekte under fasaden, slitne naboar med nerveproblem og vald i heimen, og ei rad andre skrå personlegdomar i form av ein lækjar, ein TV-journalist, ei sexy barnevakt, ein musikklærar og så bortetter.

Den hyperaktive vesle Rolf Pang som veks opp i lynfart og tek kontrollen over det heile, vert eit skremmebilete på eit samfunn og ei samtid ute av kontroll, sjølvsagt. Det er mange både vittige og vettuge replikkar og dialogar i dette stykket, men persongalleriet er langt på veg klisjéaktig rissa opp, omtrent som i ein revy, og dei fleste typane verkar framande på oss. Omsetjinga gjer ingen løyndom av at dette går føre seg i Tyskland, og ein får òg eit ganske tydeleg inntrykk av at dette er klisjépersonar frå eit tysk urbanmiljø. Ikkje norsk.

Kunstpause

Skodespelarane gjer alle ein sjenerøs innsats, ikkje minst Øystein Martinsen som ein ustoppeleg energisk og livskraftig Rolf Pang, og Marianne Holter som den eksalterte og sjølvfornektande mora. Men regissøren kunne godt ha halde att nokre grader på både tempo og volum, for det er ikkje fritt for at delar av framsyninga druknar i effekt og mas. I den underlege augneblinken då Rolf Pang stoppar opp og tek ein fullstendig taus kunstpause, er det vi kjenner at – ja! – nett dette hadde teaterstykket Pang! trunge litt meir av. Slik kunne det vorte både morosamare og alvorlegare.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Rogaland Teater (Teaterhallen)

Marius von
Mayenburg:

Pang!

Omsett av Øyvind Berg
Regi: Nina Weisser
Scenografi og kostyme: Daniel Åkerström-Steen

Kjernefamiliemodellen som symbolberar for eit skakkøyrt samfunnssystem er eit ganske så brukbart, og difor velkjent, tema i teaterlitteraturen. Det vart originalt handsama i 20-åra, i surrealismerørsla, i det franske stykket Victor – eller barna tar makten av Roger Vitrac. Ionesco og Pinter brukte det som utgangspunkt for fleire absurdismestykke, og polske Slawomir Mrozek gav temaet eit godt rumpespark i 60-åra, i den merkelege komedien Tango. Den (framleis) unge tyske dramatikaren Marius von Mayenburg har alt i ei årrekkje markert seg med skarpt satiriske teatertekster og er helsa velkommen i mange land som ein velsett samtidskommentator. Skodespelet Pang! er eit personleg og originalt utforma arbeid, samstundes som det på fleire vis kviler på skuldrene til tidlegare teaterbølgjer og dramatikarar.

Runddans

I ein vilter, dramatisk runddans vert vi introduserte for ein person, Rolf Pang, som presenterer seg alt før han er fødd, og som til slutt gir stykket ein konklusjon etter at han er skoten og død. Eit menneske kjem til verda og krev merksemd, makt og rett til eigen vilje. Han er omgitt av panisk politisk korrekte foreldre, som er sprekkeferdig ukorrekte under fasaden, slitne naboar med nerveproblem og vald i heimen, og ei rad andre skrå personlegdomar i form av ein lækjar, ein TV-journalist, ei sexy barnevakt, ein musikklærar og så bortetter.

Den hyperaktive vesle Rolf Pang som veks opp i lynfart og tek kontrollen over det heile, vert eit skremmebilete på eit samfunn og ei samtid ute av kontroll, sjølvsagt. Det er mange både vittige og vettuge replikkar og dialogar i dette stykket, men persongalleriet er langt på veg klisjéaktig rissa opp, omtrent som i ein revy, og dei fleste typane verkar framande på oss. Omsetjinga gjer ingen løyndom av at dette går føre seg i Tyskland, og ein får òg eit ganske tydeleg inntrykk av at dette er klisjépersonar frå eit tysk urbanmiljø. Ikkje norsk.

Kunstpause

Skodespelarane gjer alle ein sjenerøs innsats, ikkje minst Øystein Martinsen som ein ustoppeleg energisk og livskraftig Rolf Pang, og Marianne Holter som den eksalterte og sjølvfornektande mora. Men regissøren kunne godt ha halde att nokre grader på både tempo og volum, for det er ikkje fritt for at delar av framsyninga druknar i effekt og mas. I den underlege augneblinken då Rolf Pang stoppar opp og tek ein fullstendig taus kunstpause, er det vi kjenner at – ja! – nett dette hadde teaterstykket Pang! trunge litt meir av. Slik kunne det vorte både morosamare og alvorlegare.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis