JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Praktfull vårløysing

1890-talsklassikar skin og sprudlar nyfødt på Det Norske Teatret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ernst, Hänschen, Martha, Wendla, Melchior, Moritz og Ilse er ungdomar med mange utfordringar.

Ernst, Hänschen, Martha, Wendla, Melchior, Moritz og Ilse er ungdomar med mange utfordringar.

Foto: Erika Hebbert

Ernst, Hänschen, Martha, Wendla, Melchior, Moritz og Ilse er ungdomar med mange utfordringar.

Ernst, Hänschen, Martha, Wendla, Melchior, Moritz og Ilse er ungdomar med mange utfordringar.

Foto: Erika Hebbert

2563
20200124
2563
20200124

Det Norske
Teatret, Scene 2

Frank Wedekind:

Vårløysing

Omsett av Jon Fosse
Omarbeidd av Miriam Prestøy Lie og Anders Hasmo
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi, kostyme, video­design: Dordi Strøm

For 130 år sidan var debutstykket til tyske Frank Wedekind, Frühlings Erwachen, ein kulturell brannfakkel i europeisk teater. Både tematisk og dramaturgisk utfordra det publikum. Her var vågale skildringar av mangelfull barneoppseding og tenåringar med gryande kjønnsdrift og redsle for vaksenlivet, fortalt i korte, intense sekvensar. Her var det ikkje nokon klassisistisk einskap over dramastrukturen. Til norsk teater kom stykket først i 1922, og noregspremieren kom med to historiske teaterdebutar: Agnes Mowinckel som instruktør og Olafr Havrevold som skodespelar, i rolla som Melchior. At dette er eit stykke som gjev utteljing for talent, kan vi no sjå nye lysande døme på på Det Norske Teatret.

Komprimert

I Miriam Prestøy Lies noko komprimerte versjon av originalteksten, der mellom anna ein del personar og ein del av vaksendialogane er borte, er stykket lagt i eit slags metanivå, der både spelestil og scenebilete ligg på grensa mellom realisme og karikert draumespel, av og til mest som figurteater. Dette gir forbløffande nok ei glassklår meining, ettersom det er nett slik vi kan sjå lina frå ei fortid vi smiler av, til notida, der unge kjensler og generasjonsmotsetnader ikkje har endra seg så mykje som vi trur.

Skodespelarane, med til dømes dei tre hovudpersonane Wendla (Sarah Franceska Brænne), Melchior (Christian Ruud Kallum) og Moritz (Petter Winther) handterer uttrykksforma med både fysisk og kjenslemessig overtyding, og sjølv i dei mest outrerte rollefigurane, som Nina Woxholtts fru Bergmann og Anna Ladegaards Ilse, ser vi sjølve livskampen i kvitauget.

Den visuelle utforminga til Dordi Strøm er heile tida vakker og fantasieggjande, det same er Petter Winthers nydelege originalmusikk. Songinnslaget til Mimmi Tamba (Martha) er òg ei perle i det heile.

Lukkeleg romanse

I den norske førsteoppsetjinga var dei to unge homofile gutane strokne frå manus. Der gjekk tydelegvis grensa for norsk teater i 1922. (Men regissøren Mowinckel gjekk uforferda vidare ti år seinare med temaet homofil kjærleik, i stykket Piker i uniform på Det Nye Teater.) I dag er denne sidehistoria med att, og ho endar opp som den einaste lukkelege romansen i stykket. Eit interessant tankekors.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det Norske
Teatret, Scene 2

Frank Wedekind:

Vårløysing

Omsett av Jon Fosse
Omarbeidd av Miriam Prestøy Lie og Anders Hasmo
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi, kostyme, video­design: Dordi Strøm

For 130 år sidan var debutstykket til tyske Frank Wedekind, Frühlings Erwachen, ein kulturell brannfakkel i europeisk teater. Både tematisk og dramaturgisk utfordra det publikum. Her var vågale skildringar av mangelfull barneoppseding og tenåringar med gryande kjønnsdrift og redsle for vaksenlivet, fortalt i korte, intense sekvensar. Her var det ikkje nokon klassisistisk einskap over dramastrukturen. Til norsk teater kom stykket først i 1922, og noregspremieren kom med to historiske teaterdebutar: Agnes Mowinckel som instruktør og Olafr Havrevold som skodespelar, i rolla som Melchior. At dette er eit stykke som gjev utteljing for talent, kan vi no sjå nye lysande døme på på Det Norske Teatret.

Komprimert

I Miriam Prestøy Lies noko komprimerte versjon av originalteksten, der mellom anna ein del personar og ein del av vaksendialogane er borte, er stykket lagt i eit slags metanivå, der både spelestil og scenebilete ligg på grensa mellom realisme og karikert draumespel, av og til mest som figurteater. Dette gir forbløffande nok ei glassklår meining, ettersom det er nett slik vi kan sjå lina frå ei fortid vi smiler av, til notida, der unge kjensler og generasjonsmotsetnader ikkje har endra seg så mykje som vi trur.

Skodespelarane, med til dømes dei tre hovudpersonane Wendla (Sarah Franceska Brænne), Melchior (Christian Ruud Kallum) og Moritz (Petter Winther) handterer uttrykksforma med både fysisk og kjenslemessig overtyding, og sjølv i dei mest outrerte rollefigurane, som Nina Woxholtts fru Bergmann og Anna Ladegaards Ilse, ser vi sjølve livskampen i kvitauget.

Den visuelle utforminga til Dordi Strøm er heile tida vakker og fantasieggjande, det same er Petter Winthers nydelege originalmusikk. Songinnslaget til Mimmi Tamba (Martha) er òg ei perle i det heile.

Lukkeleg romanse

I den norske førsteoppsetjinga var dei to unge homofile gutane strokne frå manus. Der gjekk tydelegvis grensa for norsk teater i 1922. (Men regissøren Mowinckel gjekk uforferda vidare ti år seinare med temaet homofil kjærleik, i stykket Piker i uniform på Det Nye Teater.) I dag er denne sidehistoria med att, og ho endar opp som den einaste lukkelege romansen i stykket. Eit interessant tankekors.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis