Peer i draumeland
Kraftfull, tenksam Ibsen-tolking rører.
Anders Baasmo, Ola G. Furuseth, Thea Lambrechts Vaulen og Jan Sælid i ei original Peer Gynt-tolking.
Foto: Erik Berg
Riksteatret
Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Tilarbeidd av Ole Anders Tandberg og nyskrive av Øyvind Berg. Regi: Ole Anders Tandberg. Scenografi: Erlend Birkeland. Komponist: Joel Sahlin.
Skodespelet Peer Gynt ser ut til å vere ei sareptakrukke for nye og overraskande tolkingar. Sjølv kalla Ibsen det eit «dramatisk dikt», og opphavleg ville han vel helst at det skulle lesast som ei bok og slett ikkje oppførast. Det kan hende han har vendt seg i grava nokre gonger når stykket har gått over scena, men neppe alltid. Og truleg heller ikkje no, på Riksteatret. Vi kjem inn i ei ramme, realistisk og nonrealistisk samstundes, der korkje rollefigurane eller det illustrerande scenerommet er adekvate i høve til teksten. Men vi vert fanga inn, kan hende litt motvillig i starten, i ei forteljing om løgnaren og frifuglen Peer, som kan vere eit livslangt tilbakeblikk i hans eige hovud – eller mest truleg ein draum han har om livet han har levd.
70-talskjøkken
Scenerommet syner eit slite 70-talskjøkken, ein ståande scenografi, som overraskar i det det går opp for oss at heile Peers mangslungne livshistorie skal ha denne trauste, tilfeitta og ultrarealistiske bakgrunnen. Men i det vi oppdagar at skodespelarane, utanom Peer sjølv, spelar fleire roller og samstundes på pussig vis likevel held på ein og same karakter, byrjar vi å kjenne att draumens ulogiske logikk i det heile. Endåtil dukkar dei opp og forsvinn i skap, hyller, steikeomnar og kjøleskap, og i nokre sekvensar får Peer multipersonlegdom og er i heftige dialogar med seg sjølv.
Dei sceniske effektane er ofte både morosame og groteske, ja, til dels uappetittlege, men dei fem skodespelarane skaper typar og formidlar tekst så vi for Gud veit kva for gong tek til oss det tidlause i Peer Gynts lange leiting og flukt gjennom livet. Øyvind Berg har revidert originalteksten, dels for å skjere inn til beinet, dels for å aktualisere stykket språkleg. Det første har han gjort gjennomført bra, det andre er berre stundom vellukka. Det vil alltid vere delte meiningar om kva som er utdatert, og kva som er tidlaust av ord og uttrykk. Og denne meldaren er ikkje alltid samd med Øyvind Berg.
Skodespelarane (med Anders Baasmo som Peer i spissen), regissør Tandberg, scenograf Birkeland og resten av bakmannskapet kan trygt pynte seg med fjør i hatten etter dette. Dei får Peer Gynt til å komme oss ved.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Riksteatret
Henrik Ibsen:
Peer Gynt
Tilarbeidd av Ole Anders Tandberg og nyskrive av Øyvind Berg. Regi: Ole Anders Tandberg. Scenografi: Erlend Birkeland. Komponist: Joel Sahlin.
Skodespelet Peer Gynt ser ut til å vere ei sareptakrukke for nye og overraskande tolkingar. Sjølv kalla Ibsen det eit «dramatisk dikt», og opphavleg ville han vel helst at det skulle lesast som ei bok og slett ikkje oppførast. Det kan hende han har vendt seg i grava nokre gonger når stykket har gått over scena, men neppe alltid. Og truleg heller ikkje no, på Riksteatret. Vi kjem inn i ei ramme, realistisk og nonrealistisk samstundes, der korkje rollefigurane eller det illustrerande scenerommet er adekvate i høve til teksten. Men vi vert fanga inn, kan hende litt motvillig i starten, i ei forteljing om løgnaren og frifuglen Peer, som kan vere eit livslangt tilbakeblikk i hans eige hovud – eller mest truleg ein draum han har om livet han har levd.
70-talskjøkken
Scenerommet syner eit slite 70-talskjøkken, ein ståande scenografi, som overraskar i det det går opp for oss at heile Peers mangslungne livshistorie skal ha denne trauste, tilfeitta og ultrarealistiske bakgrunnen. Men i det vi oppdagar at skodespelarane, utanom Peer sjølv, spelar fleire roller og samstundes på pussig vis likevel held på ein og same karakter, byrjar vi å kjenne att draumens ulogiske logikk i det heile. Endåtil dukkar dei opp og forsvinn i skap, hyller, steikeomnar og kjøleskap, og i nokre sekvensar får Peer multipersonlegdom og er i heftige dialogar med seg sjølv.
Dei sceniske effektane er ofte både morosame og groteske, ja, til dels uappetittlege, men dei fem skodespelarane skaper typar og formidlar tekst så vi for Gud veit kva for gong tek til oss det tidlause i Peer Gynts lange leiting og flukt gjennom livet. Øyvind Berg har revidert originalteksten, dels for å skjere inn til beinet, dels for å aktualisere stykket språkleg. Det første har han gjort gjennomført bra, det andre er berre stundom vellukka. Det vil alltid vere delte meiningar om kva som er utdatert, og kva som er tidlaust av ord og uttrykk. Og denne meldaren er ikkje alltid samd med Øyvind Berg.
Skodespelarane (med Anders Baasmo som Peer i spissen), regissør Tandberg, scenograf Birkeland og resten av bakmannskapet kan trygt pynte seg med fjør i hatten etter dette. Dei får Peer Gynt til å komme oss ved.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.
Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.
Foto: Arthaus
Leiken kjærleik
Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.
Ein atomsopp lyser opp nattehimmelen under prøvesprenginga Badger i USA i 1953.
Foto via Wikimedia Commons
Eg er dauden
Samtidig som faren for ein tredje verdskrig er større enn på eit halvt hundreår, ser vi på russiske trugsmål om bruk av atomvåpen som tomme.
Foto: Edvard Thorup
Makta og den uavhengige forskinga
«Eg er fullt klar over at mange gjorde ein stor innsats i Sør-Sudan, og med gode intensjonar.»