JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Klaustrofobisk klassikartolking fengslar – trass i alt

Raskolnikov er ein eldprøve for både tilskodarar og aktørar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Preben Hodneland spelar Raskolnikov.

Preben Hodneland spelar Raskolnikov.

Foto: Dag Jenssen

Preben Hodneland spelar Raskolnikov.

Preben Hodneland spelar Raskolnikov.

Foto: Dag Jenssen

2833
20190830
2833
20190830

Det Norske Teatret, Scene 3

Fjodor Dostojevskij:

Raskolnikov

Dramatisert av Tormod
Skagestad og tilrettelagt av DNT og Hordaland Teater
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme:
Sven Haraldsson
Musikk: Erik Hedin og Tobias Pfeil

Det er mest urovekkjande å tenkje på kor aktuell romanen Brotsverk og straff frå 1866 er i vår tid, til og med i vesle Noreg. Det er historia om å gå over lik for ein idé, og den pinefulle sjelereisa ein ung mann må gjennom for å erkjenne følgjene av det han har gjort. Kva som har hendt her i landet nyleg, veit vi jo alle, stikkord: moské, men Dostojevskijs verk har faktisk halde seg høgt oppe og langt framme i alle dei 150 åra sidan det kom. Sceneversjonen på Det Norske Teatret er hard å sitje gjennom, men han er møda verd.

Djervt og drygt

Kjersti Horn har gjort mange djerve og til dels dryge grep på klassikarane, alt frå Richard III til Reisen til julestjernen. Resultata har vore både elska og hata. Ei fem timars framsyning utan pause, og på storskjerm, høyrdest avskrekkande ut på førehand. Ei stund har vi vel så pass otte over kor vidt vi skal halde det ut, at det går litt ut over konsentrasjonen. Men baren på Scene 3 er open heile tida, og når ein får tresmak av å sitje i amfiet, kan ein faktisk gå og setje seg og sjå på ein litt mindre skjerm i baren, så lenge ein vil. Det hjelper.

Men som sagt, denne framsyninga vert formidla berre via skjerm. Skodespelarane er ikkje på scena, men rører seg i teaterets indre gemakk, som i korridorar, på toalett og på pauserom, følgde av handhalde kamera. Noka realistisk miljøskildring er det difor ikkje tale om, og skodespelarane, hovudpersonen unnateke, spelar mange ulike roller med svært enkle, mest karnevalsaktige omkledingar. Det er på eit vis i grenselandet mellom «vanleg» teater og forteljarteater, men alle tek rollene på ramme alvor, og på ramme humor når det trengst. Her er aldri snakk om å spele mot teksten og ironisere.

klaustrofobisk

I denne kaotiske og klaustrofobiske innpakkinga er regi- og scenografiarbeidet imponerande, og her er skodespelarar som står på i hundre og held oss fast i time etter time. Hovudtyngda ligg sjølvsagt på den evnerike Preben Hodneland, som i tittelrolla byr på ein intensitet og ei kjensleutblåsing ein knapt har sett maken til. Han er så å seie ikkje ute av biletet heile kvelden til ende, og gjer dermed eit arbeid ein skulle meine grenser til det helsefarlege.

Både den ytre handlinga og den psykologiske djupna verkar skarpt oppfatta og formidla over heile lina. Og med omsyn til Preben Hodneland: Ikkje brenn han heilt ut for oss, Det Norske Teatret. Denne mannen vil vi ha lenge i norsk teater.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret, Scene 3

Fjodor Dostojevskij:

Raskolnikov

Dramatisert av Tormod
Skagestad og tilrettelagt av DNT og Hordaland Teater
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme:
Sven Haraldsson
Musikk: Erik Hedin og Tobias Pfeil

Det er mest urovekkjande å tenkje på kor aktuell romanen Brotsverk og straff frå 1866 er i vår tid, til og med i vesle Noreg. Det er historia om å gå over lik for ein idé, og den pinefulle sjelereisa ein ung mann må gjennom for å erkjenne følgjene av det han har gjort. Kva som har hendt her i landet nyleg, veit vi jo alle, stikkord: moské, men Dostojevskijs verk har faktisk halde seg høgt oppe og langt framme i alle dei 150 åra sidan det kom. Sceneversjonen på Det Norske Teatret er hard å sitje gjennom, men han er møda verd.

Djervt og drygt

Kjersti Horn har gjort mange djerve og til dels dryge grep på klassikarane, alt frå Richard III til Reisen til julestjernen. Resultata har vore både elska og hata. Ei fem timars framsyning utan pause, og på storskjerm, høyrdest avskrekkande ut på førehand. Ei stund har vi vel så pass otte over kor vidt vi skal halde det ut, at det går litt ut over konsentrasjonen. Men baren på Scene 3 er open heile tida, og når ein får tresmak av å sitje i amfiet, kan ein faktisk gå og setje seg og sjå på ein litt mindre skjerm i baren, så lenge ein vil. Det hjelper.

Men som sagt, denne framsyninga vert formidla berre via skjerm. Skodespelarane er ikkje på scena, men rører seg i teaterets indre gemakk, som i korridorar, på toalett og på pauserom, følgde av handhalde kamera. Noka realistisk miljøskildring er det difor ikkje tale om, og skodespelarane, hovudpersonen unnateke, spelar mange ulike roller med svært enkle, mest karnevalsaktige omkledingar. Det er på eit vis i grenselandet mellom «vanleg» teater og forteljarteater, men alle tek rollene på ramme alvor, og på ramme humor når det trengst. Her er aldri snakk om å spele mot teksten og ironisere.

klaustrofobisk

I denne kaotiske og klaustrofobiske innpakkinga er regi- og scenografiarbeidet imponerande, og her er skodespelarar som står på i hundre og held oss fast i time etter time. Hovudtyngda ligg sjølvsagt på den evnerike Preben Hodneland, som i tittelrolla byr på ein intensitet og ei kjensleutblåsing ein knapt har sett maken til. Han er så å seie ikkje ute av biletet heile kvelden til ende, og gjer dermed eit arbeid ein skulle meine grenser til det helsefarlege.

Både den ytre handlinga og den psykologiske djupna verkar skarpt oppfatta og formidla over heile lina. Og med omsyn til Preben Hodneland: Ikkje brenn han heilt ut for oss, Det Norske Teatret. Denne mannen vil vi ha lenge i norsk teater.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis