JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kammerspelklassikar som «utespel»

Gode skodespelarar ror litt i motvind, er det naudsynt?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Helle Haugen, Modou Bah og Mari Dahl på Centralteatret.

Helle Haugen, Modou Bah og Mari Dahl på Centralteatret.

Foto: Lars Opstad

Helle Haugen, Modou Bah og Mari Dahl på Centralteatret.

Helle Haugen, Modou Bah og Mari Dahl på Centralteatret.

Foto: Lars Opstad

3350
20220225
3350
20220225

Oslo Nye Teater / Centralteatret

Tennessee Williams:

Glassmenasjeriet

Omsett av Inger Hagerup
Regi: Ilene Sørbø
Scenografi: Katja Ebbel
Musikk: Peder Varkøy

Glassmenasjeriet av Tennessee Williams er ein av dei største klassikarane i den nye verdsdramatikken. Her dreier det seg om det tidlause dilemmaet, kjernefamilien og sjelekampen mellom kjærleik og fridomstrong. Det er ei mor og to vaksne born som alle på kvar sitt vis har lukka seg inne i verd av vonbrot og uoppfylte draumar. Når ein glad og såkalla normal ung mann trer inn i det tronge scenarioet, går det heile sjølvsagt berre frå vondt til verre.

Sjølve columbiegget med all stor dramatikk er truleg at det klarer å balansere mellom det tragiske og det komiske. Denne balansen er tekstmessig lett synleg i Glassmenasjeriet, for dei fleste som har levd i ein kjernefamilie, kan kjenne att dei små og store gnissingane som kan oppstå ved matbordet og i kvardagstristessen. Gjenkjenning fører ofte til latter. Men så er utfordringa å finne balansen i sjølve oppsetjinga.

Distansert

Centralteatret har lagt stykket i eit kaldt, ope scenebilete, murvegger med fasadar av glasfliser. Det kan sjå ut som framsida av eit parkeringshus eller trappehuset i eit kontorbygg. Her finst ikkje stolar å sitje på eller bord å ete ved, ingen dører å kome inn eller ut av. Det heile ser mest ut som eit uteområde. Dette gjer at nokre av dialogane vert underleg meiningslause, for replikkane signaliserer eit klamt, konvensjonelt og borgarleg interiør.

Eit så pass openbert sprik mellom det verbale og det visuelle kan tyde på at ein har strekt seg mot ei distansert tolking av stykket, meir mot kjølig analyse enn emosjonell innleving. Det er i utgangspunktet ikkje noko uinteressant val, men det vert meir uforståeleg når sjølve spelestilen sprikjer.

Helle Haugen spelar mora, Amanda. Dette er ei skakkøyrd kvinne, heilt utan realitetsorientering, men full av kjærleik og otte for borna sine. Ho vil det beste for dei, men utan å vilje det audmjukar ho dei og overkøyrer dei. Helle Haugen er ei briljant komedienne, men i denne rolla har ho fått lov til å gjere Amanda Wingfield til ein halvgalen klovn, utstaffert i frisyre og kostyme som ei slags Wilma i Familien Flint. Slik kjem ho for det meste til å spele mot teksten, for Amanda er nok plagsam, men galen er ho ikkje.

Desperat og poetisk

Spriket i spelestilen mot dei unge i stykket, som da i relieff verkar erkenormale, gjer at den brennande temperaturen i teksten vert vanskeleg å ta på fullt alvor. Bortsett frå det er det godt å sjå Mari Dahl Sæther som dottera Laura, i ein fin dynamikk mellom det forknytte og det varsamt kontaktsøkjande, Modou Bah som den trygge og livsglade gjesten Jim, og Fredrik Høstaker som Tom, dramatikarens alter ego, som både fortel historia i retrospektiv og tek del i handlinga. Her er både den desperate og den poetiske dimensjonen på plass.

Førre gongen Oslo Nye spela Tennessee Williams, då med Sporvogn til begjær, vart det òg ein diskutabel balansegang mellom det komiske og det alvorlege. Truleg lyt ein hugse at sjølv dei beste stykka i verdsdramatikken bør handsamast med ei viss varsemd, kan hende nett som figurane i eit glassmenasjeri.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Oslo Nye Teater / Centralteatret

Tennessee Williams:

Glassmenasjeriet

Omsett av Inger Hagerup
Regi: Ilene Sørbø
Scenografi: Katja Ebbel
Musikk: Peder Varkøy

Glassmenasjeriet av Tennessee Williams er ein av dei største klassikarane i den nye verdsdramatikken. Her dreier det seg om det tidlause dilemmaet, kjernefamilien og sjelekampen mellom kjærleik og fridomstrong. Det er ei mor og to vaksne born som alle på kvar sitt vis har lukka seg inne i verd av vonbrot og uoppfylte draumar. Når ein glad og såkalla normal ung mann trer inn i det tronge scenarioet, går det heile sjølvsagt berre frå vondt til verre.

Sjølve columbiegget med all stor dramatikk er truleg at det klarer å balansere mellom det tragiske og det komiske. Denne balansen er tekstmessig lett synleg i Glassmenasjeriet, for dei fleste som har levd i ein kjernefamilie, kan kjenne att dei små og store gnissingane som kan oppstå ved matbordet og i kvardagstristessen. Gjenkjenning fører ofte til latter. Men så er utfordringa å finne balansen i sjølve oppsetjinga.

Distansert

Centralteatret har lagt stykket i eit kaldt, ope scenebilete, murvegger med fasadar av glasfliser. Det kan sjå ut som framsida av eit parkeringshus eller trappehuset i eit kontorbygg. Her finst ikkje stolar å sitje på eller bord å ete ved, ingen dører å kome inn eller ut av. Det heile ser mest ut som eit uteområde. Dette gjer at nokre av dialogane vert underleg meiningslause, for replikkane signaliserer eit klamt, konvensjonelt og borgarleg interiør.

Eit så pass openbert sprik mellom det verbale og det visuelle kan tyde på at ein har strekt seg mot ei distansert tolking av stykket, meir mot kjølig analyse enn emosjonell innleving. Det er i utgangspunktet ikkje noko uinteressant val, men det vert meir uforståeleg når sjølve spelestilen sprikjer.

Helle Haugen spelar mora, Amanda. Dette er ei skakkøyrd kvinne, heilt utan realitetsorientering, men full av kjærleik og otte for borna sine. Ho vil det beste for dei, men utan å vilje det audmjukar ho dei og overkøyrer dei. Helle Haugen er ei briljant komedienne, men i denne rolla har ho fått lov til å gjere Amanda Wingfield til ein halvgalen klovn, utstaffert i frisyre og kostyme som ei slags Wilma i Familien Flint. Slik kjem ho for det meste til å spele mot teksten, for Amanda er nok plagsam, men galen er ho ikkje.

Desperat og poetisk

Spriket i spelestilen mot dei unge i stykket, som da i relieff verkar erkenormale, gjer at den brennande temperaturen i teksten vert vanskeleg å ta på fullt alvor. Bortsett frå det er det godt å sjå Mari Dahl Sæther som dottera Laura, i ein fin dynamikk mellom det forknytte og det varsamt kontaktsøkjande, Modou Bah som den trygge og livsglade gjesten Jim, og Fredrik Høstaker som Tom, dramatikarens alter ego, som både fortel historia i retrospektiv og tek del i handlinga. Her er både den desperate og den poetiske dimensjonen på plass.

Førre gongen Oslo Nye spela Tennessee Williams, då med Sporvogn til begjær, vart det òg ein diskutabel balansegang mellom det komiske og det alvorlege. Truleg lyt ein hugse at sjølv dei beste stykka i verdsdramatikken bør handsamast med ei viss varsemd, kan hende nett som figurane i eit glassmenasjeri.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis