JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kammerspel med kvass tankevekkar

Krenket er energisk og appellerande aktualitetsteater.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane Oddgier Thune (t.v.), Amina Sewali, Marte Engebrigtsen og Assad Siddique får stort spelerom.

Skodespelarane Oddgier Thune (t.v.), Amina Sewali, Marte Engebrigtsen og Assad Siddique får stort spelerom.

Foto: Øyvind Eide

Skodespelarane Oddgier Thune (t.v.), Amina Sewali, Marte Engebrigtsen og Assad Siddique får stort spelerom.

Skodespelarane Oddgier Thune (t.v.), Amina Sewali, Marte Engebrigtsen og Assad Siddique får stort spelerom.

Foto: Øyvind Eide

2913
20190920
2913
20190920

Nationaltheatret

Ayad Akhtar:

Krenket

Omsett av Agnes Banach
Regi: Marit Moum Aune
Scenografi: Siri Langdalen

Dilemmaet med korleis ein skal sjå på religion og kultur er blitt påtrengande aktuelt i heile den vestlege verda. Vi blir stendig tvinga til å tenke over kor urokkelege verdiane våre eigentleg er, eller ikkje er, og kor grensene våre går med omsyn til toleranse og respekt.

Det amerikanske skodespelet Krenket (Disgraced) fekk Pulitzer-prisen i 2013. I form er ikkje dette overraskande eller nyskapande dramatikk, men stykket fekk nok åtgaumen sin av di det våga å konkretisere vanskelege samtidsspørsmål i individuelle tilfelle. Det har slett ikkje utspela aktualiteten sin no ved noregspremieren heller. Det rører framleis ved konfliktar og situasjonar vi kan kome opp i her hos oss òg. Viss vi tør.

Sjølverkjenning

I stykket møter vi ein vellukka asiatisk-amerikansk advokat, Amir, som tilsynelatande har teke avstand frå islam og strekkjer seg mot ein vestleg identitet, ikkje minst i sambuarskap med ei kvit, amerikansk kvinne, biletkunstnaren Emily, som ironisk nok er svært oppteken av islamsk kultur. (Er det difor dei er kjærestar?) Når nevøen til Amir ber onkelen om å forsvare ein islamsk aktivist, reagerer Amir og Emily tvert motsett kvarandre på den appellen. Og så kjem den jødiske kunstkuratoren Isaac, som promoterer bileta til Emily, på middagsbesøk med advokatkona si Jory, som er afroamerikansk, kollega av Amir og den argaste konkurrenten hans med tanke på karrieren. (Er det rasepolitikk som gjer at ho dankar han ut?) Konversasjonsdramaet utviklar seg med raknande, tilgjort fordomsfridom og pinlege avsløringar, der alle får sitt. Og i ein i utgangspunktet svært så kultivert setting endar det heile opp i høglydt krangel, spytting i andletet og rein vald. Det er ei uunngåeleg framdrift i stykket, og det gjev mange assosiasjonar til den klassiske tragedien, der formålet og sluttstreken er lutring gjennom sjølverkjenning.

Stort rørslerom

I Marit Moum Aunes vidspende regi får skodespelarane stort rørslerom, og Siri Langdalens stilreine overklasseinteriør gjev dei òg hjelp til å skape ei mett, velståande miljøkjensle. Stykket er i utgangspunktet så realistisk at det nærmar seg det vi no assosierer med TV-drama. Den ironiske humoren i teksten er fin, men i presentasjonsrunden av karakterane hemmar det framsyninga ein del at nokre spelar drama og nokre spelar situasjonskomedie. Det er først når samtalene strammar seg til, at alle skodespelarane er på same lag. I det store og heile skaper dei alle minneverdige rollefigurar, men kan hende er personen Emily den som når lengst i erkjenning, og den vi vil hugse lengst. Det kan både dramatikaren Ayad Akhtar og skodespelaren Marte Engebrigtsen ta æra for.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Nationaltheatret

Ayad Akhtar:

Krenket

Omsett av Agnes Banach
Regi: Marit Moum Aune
Scenografi: Siri Langdalen

Dilemmaet med korleis ein skal sjå på religion og kultur er blitt påtrengande aktuelt i heile den vestlege verda. Vi blir stendig tvinga til å tenke over kor urokkelege verdiane våre eigentleg er, eller ikkje er, og kor grensene våre går med omsyn til toleranse og respekt.

Det amerikanske skodespelet Krenket (Disgraced) fekk Pulitzer-prisen i 2013. I form er ikkje dette overraskande eller nyskapande dramatikk, men stykket fekk nok åtgaumen sin av di det våga å konkretisere vanskelege samtidsspørsmål i individuelle tilfelle. Det har slett ikkje utspela aktualiteten sin no ved noregspremieren heller. Det rører framleis ved konfliktar og situasjonar vi kan kome opp i her hos oss òg. Viss vi tør.

Sjølverkjenning

I stykket møter vi ein vellukka asiatisk-amerikansk advokat, Amir, som tilsynelatande har teke avstand frå islam og strekkjer seg mot ein vestleg identitet, ikkje minst i sambuarskap med ei kvit, amerikansk kvinne, biletkunstnaren Emily, som ironisk nok er svært oppteken av islamsk kultur. (Er det difor dei er kjærestar?) Når nevøen til Amir ber onkelen om å forsvare ein islamsk aktivist, reagerer Amir og Emily tvert motsett kvarandre på den appellen. Og så kjem den jødiske kunstkuratoren Isaac, som promoterer bileta til Emily, på middagsbesøk med advokatkona si Jory, som er afroamerikansk, kollega av Amir og den argaste konkurrenten hans med tanke på karrieren. (Er det rasepolitikk som gjer at ho dankar han ut?) Konversasjonsdramaet utviklar seg med raknande, tilgjort fordomsfridom og pinlege avsløringar, der alle får sitt. Og i ein i utgangspunktet svært så kultivert setting endar det heile opp i høglydt krangel, spytting i andletet og rein vald. Det er ei uunngåeleg framdrift i stykket, og det gjev mange assosiasjonar til den klassiske tragedien, der formålet og sluttstreken er lutring gjennom sjølverkjenning.

Stort rørslerom

I Marit Moum Aunes vidspende regi får skodespelarane stort rørslerom, og Siri Langdalens stilreine overklasseinteriør gjev dei òg hjelp til å skape ei mett, velståande miljøkjensle. Stykket er i utgangspunktet så realistisk at det nærmar seg det vi no assosierer med TV-drama. Den ironiske humoren i teksten er fin, men i presentasjonsrunden av karakterane hemmar det framsyninga ein del at nokre spelar drama og nokre spelar situasjonskomedie. Det er først når samtalene strammar seg til, at alle skodespelarane er på same lag. I det store og heile skaper dei alle minneverdige rollefigurar, men kan hende er personen Emily den som når lengst i erkjenning, og den vi vil hugse lengst. Det kan både dramatikaren Ayad Akhtar og skodespelaren Marte Engebrigtsen ta æra for.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis