JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Isnande klårt om krigsmørkret

Dramatiseringa av den sterke Stranger-romanen er både skakande og elegant.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Karin Bombe er ansvarleg for kostyme og scenografi i stykket.

Karin Bombe er ansvarleg for kostyme og scenografi i stykket.

Foto: Trøndelag Teater

Karin Bombe er ansvarleg for kostyme og scenografi i stykket.

Karin Bombe er ansvarleg for kostyme og scenografi i stykket.

Foto: Trøndelag Teater

2506
20201113
2506
20201113

Trøndelag Teater (Hovedscenen)

Simon Stranger:

Leksikon om lys og mørke

Dramatisert av Anne Birgitte Holtan
Regi: Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostyme:
Karin Bombe

Romanen Leksikon om lys og mørke var ein av dei store snakkisbøkene i fjor. Det var ei høgst personleg neddykking i historia til ein jødefamilie i Trondheim under krigen og i historia om den herostratisk kjende krigsantihelten Henry Rinnan.

Romanen var forma i skiftande brokkar, med tidshopp fram og attende i handlinga og med fleire narrative nivå. At boka såleis skifta mellom nøktern reportasjestil og ufiltrert menneskeskildring, gjorde at ho vart gripande på ein uvand måte. Det har òg teaterversjonen på Trøndelag Teater vorte.

Det gjev sjølvsagt produksjonen eit særskilt trykk at han vert spela på Trøndelag Teater, nett den norske kulturinstitusjonen som vart mest dramatisk ramma av krigen. Teatersjefen Henry Gleditsch vart likvidert av dei tyske styresmaktene saman med mellom andre den jødiske kjøpmannen Hirsch Komissar, ein nøkkelperson i romanen, og no i skodespelet.

Framsyninga er lagd i ei stilisert forteljeform, der skodespelarane går inn og ut av ulike roller, og der scenebiletet etablerer ulike rom, men ikkje realistiske interiør. Spelestilen heller òg meir mot eruptivt fysisk teater enn tradisjonell realisme. Enkelte sekvensar glir òg fascinerande over i kvarandre, mykje takka vere ein fjetrande koreografi av Ida Wigdel. Og både rollefigurane, lagnadene og konfliktane grip hoggande tak i oss, på eit vis vel så ukomfortabelt som når vi ser liknande historisk skam framstilt i TV-seriar.

Både historia om Rinnan sjølv, intenst framstilt av Kenneth Homstad, og maskineriet rundt han, og historia om familien Komissar før, under og etter det som ramma dei, blir fortald med parallelle uttrykk av nøktern, etterpåklok rapport og innlevd smerte. Den nærast funkisaktige scenografien og det kjølige lyset over det heile gjer òg sitt til at vi vekselvis grøssar og vert fascinerte.

Framsyninga har ein naturleg musikalitet i regien, som heile ensemblet følgjer opp. Og ærast skal sjølvsagt dei som ærast bør, men det er likevel ikkje fritt for at ein tenkjer: Her må trass alt byen Trondheim og åstaden Trøndelag Teater ha lege som ei ekstra inspirasjonskjelde, sjølv om dette stykket aldri så mykje vert spelt i nybygget frå 1997.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Trøndelag Teater (Hovedscenen)

Simon Stranger:

Leksikon om lys og mørke

Dramatisert av Anne Birgitte Holtan
Regi: Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostyme:
Karin Bombe

Romanen Leksikon om lys og mørke var ein av dei store snakkisbøkene i fjor. Det var ei høgst personleg neddykking i historia til ein jødefamilie i Trondheim under krigen og i historia om den herostratisk kjende krigsantihelten Henry Rinnan.

Romanen var forma i skiftande brokkar, med tidshopp fram og attende i handlinga og med fleire narrative nivå. At boka såleis skifta mellom nøktern reportasjestil og ufiltrert menneskeskildring, gjorde at ho vart gripande på ein uvand måte. Det har òg teaterversjonen på Trøndelag Teater vorte.

Det gjev sjølvsagt produksjonen eit særskilt trykk at han vert spela på Trøndelag Teater, nett den norske kulturinstitusjonen som vart mest dramatisk ramma av krigen. Teatersjefen Henry Gleditsch vart likvidert av dei tyske styresmaktene saman med mellom andre den jødiske kjøpmannen Hirsch Komissar, ein nøkkelperson i romanen, og no i skodespelet.

Framsyninga er lagd i ei stilisert forteljeform, der skodespelarane går inn og ut av ulike roller, og der scenebiletet etablerer ulike rom, men ikkje realistiske interiør. Spelestilen heller òg meir mot eruptivt fysisk teater enn tradisjonell realisme. Enkelte sekvensar glir òg fascinerande over i kvarandre, mykje takka vere ein fjetrande koreografi av Ida Wigdel. Og både rollefigurane, lagnadene og konfliktane grip hoggande tak i oss, på eit vis vel så ukomfortabelt som når vi ser liknande historisk skam framstilt i TV-seriar.

Både historia om Rinnan sjølv, intenst framstilt av Kenneth Homstad, og maskineriet rundt han, og historia om familien Komissar før, under og etter det som ramma dei, blir fortald med parallelle uttrykk av nøktern, etterpåklok rapport og innlevd smerte. Den nærast funkisaktige scenografien og det kjølige lyset over det heile gjer òg sitt til at vi vekselvis grøssar og vert fascinerte.

Framsyninga har ein naturleg musikalitet i regien, som heile ensemblet følgjer opp. Og ærast skal sjølvsagt dei som ærast bør, men det er likevel ikkje fritt for at ein tenkjer: Her må trass alt byen Trondheim og åstaden Trøndelag Teater ha lege som ei ekstra inspirasjonskjelde, sjølv om dette stykket aldri så mykje vert spelt i nybygget frå 1997.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis