Ei reise frå og til seg sjølv
Drama med låg puls får bra sprengkraft.
Ågot Sendstad spelar hovudrolla som Harper Regan.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret, Amfiscenen
Simon Stephans:
Harper Regan
Omsett av Kristoffer
Grønskog
Regi: Bjørn Floberg
Scenografi og lys: Øyvind
Wangensteen
Det er nok ein svært menneskeleg impuls å kjenne på, når livet buttar imot og ein kjenner seg dregen til alle kantar, denne trongen til å ta seg ein skikkeleg time-out, rett og slett stikke av frå alt og alle ei tid. I det norske klassikararkivet kjenner vi temaet godt frå mellom anna Cora Sandels Kranes konditori, om sydama fru Stordal, som spring frå systova til portvinsgløymsle på kafeen. Tittelpersonen i det britiske samtidsstykket Harper Regan er ikkje sydame, men ho har sanneleg nok å stri med, både i augneblinken og i minnebagasjen.
Konfrontasjon
Harper Regan er ei kvinne på 41 år, med ein for så vidt god jobb, ei tenåringsdotter og ein uføretrygda (?) mann. Det som utløyser krisa for henne, er at ho ikkje får velferdspermisjon for å reise og vitje den døyande far sin. Ho reiser likevel, utan å seie frå, lèt etter seg ein familie i unnatakstilstand, kjem for seint til far sin, som alt er død, og held fram eit par dagar på formålslaus reise, der ho har korte, semiabsurde konfrontasjonar med framande folk – og med mor si. Når ho kjem heim, har ho fått ut mykje gørr og kan snakke opnare med dei næraste enn før. Men stykket har likevel ikkje nokon eintydig lukkeleg slutt.
Skodespelet har alt frå fyrste augneblinken ein lågmælt, ironisk humor på overflata av ein psykisk desperasjon, og problema som har tårna seg opp for desse menneska, får vi servert i jamne porsjonar utover i handlinga. Nøkkelkonflikten ligg i at Harpers mann Joseph (Per Egil Aske) har vore mistenkt for pedofil verksemd og mista jobben. Dette har slått sprekkar i Harpers tilhøve til både han, dotter si og hennar eigne foreldre. Men sjølvsagt er ein slik konkret ting berre toppen på eit isfjell.
Kjenslevart
Stramt, intenst og med kjenslevart øyre for humoren har regissør Bjørn Floberg stemt saman eit framifrå skodespelarlag, som ikkje eitt sekund lèt oss sleppe konsentrasjonen. Det kunne freiste å nemne alle, men faktisk er det kvinnene som mest tek logen, frå Marit A. Andreassens smårare sjukesyster, Ellen Horns harde, men sympatiske mor, Rebekka Jynge som den trassige, men flotte dottera, og sjølvsagt Ågot Sendstad i tittelrolla, overtydande og «heil ved» i alle svingingar og hjørne av erkjenningsreisa til Harper.
Berre eitt ankepunkt her, som denne meldaren må få lov å mase om igjen: Å la same skodespelar spele fleire roller gjev fort ei kjensle av personalmangel ved teateret. Det gjer det òg her, og det skulle ikkje vere naudsynt ved landets fremste teaterscene.
Bent Kvalvik
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret, Amfiscenen
Simon Stephans:
Harper Regan
Omsett av Kristoffer
Grønskog
Regi: Bjørn Floberg
Scenografi og lys: Øyvind
Wangensteen
Det er nok ein svært menneskeleg impuls å kjenne på, når livet buttar imot og ein kjenner seg dregen til alle kantar, denne trongen til å ta seg ein skikkeleg time-out, rett og slett stikke av frå alt og alle ei tid. I det norske klassikararkivet kjenner vi temaet godt frå mellom anna Cora Sandels Kranes konditori, om sydama fru Stordal, som spring frå systova til portvinsgløymsle på kafeen. Tittelpersonen i det britiske samtidsstykket Harper Regan er ikkje sydame, men ho har sanneleg nok å stri med, både i augneblinken og i minnebagasjen.
Konfrontasjon
Harper Regan er ei kvinne på 41 år, med ein for så vidt god jobb, ei tenåringsdotter og ein uføretrygda (?) mann. Det som utløyser krisa for henne, er at ho ikkje får velferdspermisjon for å reise og vitje den døyande far sin. Ho reiser likevel, utan å seie frå, lèt etter seg ein familie i unnatakstilstand, kjem for seint til far sin, som alt er død, og held fram eit par dagar på formålslaus reise, der ho har korte, semiabsurde konfrontasjonar med framande folk – og med mor si. Når ho kjem heim, har ho fått ut mykje gørr og kan snakke opnare med dei næraste enn før. Men stykket har likevel ikkje nokon eintydig lukkeleg slutt.
Skodespelet har alt frå fyrste augneblinken ein lågmælt, ironisk humor på overflata av ein psykisk desperasjon, og problema som har tårna seg opp for desse menneska, får vi servert i jamne porsjonar utover i handlinga. Nøkkelkonflikten ligg i at Harpers mann Joseph (Per Egil Aske) har vore mistenkt for pedofil verksemd og mista jobben. Dette har slått sprekkar i Harpers tilhøve til både han, dotter si og hennar eigne foreldre. Men sjølvsagt er ein slik konkret ting berre toppen på eit isfjell.
Kjenslevart
Stramt, intenst og med kjenslevart øyre for humoren har regissør Bjørn Floberg stemt saman eit framifrå skodespelarlag, som ikkje eitt sekund lèt oss sleppe konsentrasjonen. Det kunne freiste å nemne alle, men faktisk er det kvinnene som mest tek logen, frå Marit A. Andreassens smårare sjukesyster, Ellen Horns harde, men sympatiske mor, Rebekka Jynge som den trassige, men flotte dottera, og sjølvsagt Ågot Sendstad i tittelrolla, overtydande og «heil ved» i alle svingingar og hjørne av erkjenningsreisa til Harper.
Berre eitt ankepunkt her, som denne meldaren må få lov å mase om igjen: Å la same skodespelar spele fleire roller gjev fort ei kjensle av personalmangel ved teateret. Det gjer det òg her, og det skulle ikkje vere naudsynt ved landets fremste teaterscene.
Bent Kvalvik
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.