Dystre teikn i fortida – og no?
Tidsbilete frå føydalt 30-talssamfunn gir nifs peikar til i dag.
Robert Skjærstad i rolla som fabrikkeigaren. Tom Styve spelar den undertrykte Sven.
Gisle Bjørneby
Teater Innlandet
Dennis Magnusson:
Den enfoldige morderen
Fritt etter Hans Alfredssons bok En ond man og film Den enfaldiga mördaren
Omsett av Ragnar Olsen
Regi: Petter Næss
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Då den populære Hans Alfredsson, halvparten av film- og revyduoen Hasse og Tage, kom med filmen Den enfaldiga mördaren i 1980-åra, var det eit lite kultursjokk for mange av oss. Vel kjende vi komikarane Hasse og Tage som samfunnskritiske, men dei var mest av alt morosame. Denne beintøffe skildringa av maktmisbruk og elende i Bygde-Sverige i 1930-åra var for eit norsk publikum eit velretta spark i jappetida. I dag er denne historia eit endå strammare apropos til nynazismen og det nymaterialistiske klassesamfunnet som ulmar i Skandinavia.
Teater Innlandet har gripe fatt i stoffet med ein meir stilisert dramaturgi enn i filmen. Det er naturleg nok: På ei scene, i eit ståande scenebilete, må ting forteljast annleis enn i ein film. Petter Næss har gitt godt spelerom for sterke, klåre og ærlege rollefigurar.
Det minst effektive ved framsyninga er forteljarteatersekvensane og forsøka på humoristisk flørt med publikum ved opninga av både første og andre akta. Det harmonerer ikkje med resten av innhaldet. Elles er vi tungt gripne av mellom anna Tom Styve som den undertrykte, men hjartegode Sven, Robert Skjærstad som den diabolske fabrikkeigaren, og i andre roller til dømes Eline Øverby og Marit Synnøve Berg. Nils Petter Molværs musikk styrker òg inntrykket av kryssing mellom tidsbilete og aktualitet.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater Innlandet
Dennis Magnusson:
Den enfoldige morderen
Fritt etter Hans Alfredssons bok En ond man og film Den enfaldiga mördaren
Omsett av Ragnar Olsen
Regi: Petter Næss
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Då den populære Hans Alfredsson, halvparten av film- og revyduoen Hasse og Tage, kom med filmen Den enfaldiga mördaren i 1980-åra, var det eit lite kultursjokk for mange av oss. Vel kjende vi komikarane Hasse og Tage som samfunnskritiske, men dei var mest av alt morosame. Denne beintøffe skildringa av maktmisbruk og elende i Bygde-Sverige i 1930-åra var for eit norsk publikum eit velretta spark i jappetida. I dag er denne historia eit endå strammare apropos til nynazismen og det nymaterialistiske klassesamfunnet som ulmar i Skandinavia.
Teater Innlandet har gripe fatt i stoffet med ein meir stilisert dramaturgi enn i filmen. Det er naturleg nok: På ei scene, i eit ståande scenebilete, må ting forteljast annleis enn i ein film. Petter Næss har gitt godt spelerom for sterke, klåre og ærlege rollefigurar.
Det minst effektive ved framsyninga er forteljarteatersekvensane og forsøka på humoristisk flørt med publikum ved opninga av både første og andre akta. Det harmonerer ikkje med resten av innhaldet. Elles er vi tungt gripne av mellom anna Tom Styve som den undertrykte, men hjartegode Sven, Robert Skjærstad som den diabolske fabrikkeigaren, og i andre roller til dømes Eline Øverby og Marit Synnøve Berg. Nils Petter Molværs musikk styrker òg inntrykket av kryssing mellom tidsbilete og aktualitet.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.