Dystre teikn i fortida – og no?
Tidsbilete frå føydalt 30-talssamfunn gir nifs peikar til i dag.
Robert Skjærstad i rolla som fabrikkeigaren. Tom Styve spelar den undertrykte Sven.
Gisle Bjørneby
Teater Innlandet
Dennis Magnusson:
Den enfoldige morderen
Fritt etter Hans Alfredssons bok En ond man og film Den enfaldiga mördaren
Omsett av Ragnar Olsen
Regi: Petter Næss
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Då den populære Hans Alfredsson, halvparten av film- og revyduoen Hasse og Tage, kom med filmen Den enfaldiga mördaren i 1980-åra, var det eit lite kultursjokk for mange av oss. Vel kjende vi komikarane Hasse og Tage som samfunnskritiske, men dei var mest av alt morosame. Denne beintøffe skildringa av maktmisbruk og elende i Bygde-Sverige i 1930-åra var for eit norsk publikum eit velretta spark i jappetida. I dag er denne historia eit endå strammare apropos til nynazismen og det nymaterialistiske klassesamfunnet som ulmar i Skandinavia.
Teater Innlandet har gripe fatt i stoffet med ein meir stilisert dramaturgi enn i filmen. Det er naturleg nok: På ei scene, i eit ståande scenebilete, må ting forteljast annleis enn i ein film. Petter Næss har gitt godt spelerom for sterke, klåre og ærlege rollefigurar.
Det minst effektive ved framsyninga er forteljarteatersekvensane og forsøka på humoristisk flørt med publikum ved opninga av både første og andre akta. Det harmonerer ikkje med resten av innhaldet. Elles er vi tungt gripne av mellom anna Tom Styve som den undertrykte, men hjartegode Sven, Robert Skjærstad som den diabolske fabrikkeigaren, og i andre roller til dømes Eline Øverby og Marit Synnøve Berg. Nils Petter Molværs musikk styrker òg inntrykket av kryssing mellom tidsbilete og aktualitet.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater Innlandet
Dennis Magnusson:
Den enfoldige morderen
Fritt etter Hans Alfredssons bok En ond man og film Den enfaldiga mördaren
Omsett av Ragnar Olsen
Regi: Petter Næss
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Då den populære Hans Alfredsson, halvparten av film- og revyduoen Hasse og Tage, kom med filmen Den enfaldiga mördaren i 1980-åra, var det eit lite kultursjokk for mange av oss. Vel kjende vi komikarane Hasse og Tage som samfunnskritiske, men dei var mest av alt morosame. Denne beintøffe skildringa av maktmisbruk og elende i Bygde-Sverige i 1930-åra var for eit norsk publikum eit velretta spark i jappetida. I dag er denne historia eit endå strammare apropos til nynazismen og det nymaterialistiske klassesamfunnet som ulmar i Skandinavia.
Teater Innlandet har gripe fatt i stoffet med ein meir stilisert dramaturgi enn i filmen. Det er naturleg nok: På ei scene, i eit ståande scenebilete, må ting forteljast annleis enn i ein film. Petter Næss har gitt godt spelerom for sterke, klåre og ærlege rollefigurar.
Det minst effektive ved framsyninga er forteljarteatersekvensane og forsøka på humoristisk flørt med publikum ved opninga av både første og andre akta. Det harmonerer ikkje med resten av innhaldet. Elles er vi tungt gripne av mellom anna Tom Styve som den undertrykte, men hjartegode Sven, Robert Skjærstad som den diabolske fabrikkeigaren, og i andre roller til dømes Eline Øverby og Marit Synnøve Berg. Nils Petter Molværs musikk styrker òg inntrykket av kryssing mellom tidsbilete og aktualitet.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Dei fleste som satsar på eigen solkraftproduksjon, vil gjerne tru at dei bidreg til reduserte utslepp av klimagassar.
Foto: Frank May / NTB
Solkraftproduksjon: «Dei fleste vil vel gjerne tru at dei bidreg til reduserte utslepp av klimagass.»
Ane Barmen er utdanna skodespelar og musikkvitar. Ho har tidlegare skrive to romanar.
Foto: Maria Olivia Rivedal
Ane Barmen skriv med snert og humor og ein bit alvor om sånt som skjer seg.
Teikning: May Linn Clement
Oppbretta brok i bratta
«Å bretta er i grunnen ‘å gjera bratt’, og i norrønt hadde bretta just tydinga ‘reisa opp, reisa seg’.»
Ole Paus døydde før sjølvbiografien var ferdigskriven.
Foto: Nina Djæff
Eit sandkorn i maskineriet
Ole Paus skriv mest om slektsbakgrunn og mindre om artistkarrieren i sjølvbiografien sin, men det forklarar likevel mennesket Ole Paus.
Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.
Foto: Frederik Ringnes / NTB
Husforsikring i hardt vêr
Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?