JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Desperate Hamsun er attende

Anders T. Andersen har laga ei dramatisering med visuell og musikalsk varme.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Preben Hodneland spelar hovudrolla. I bakgrunnen Tuva Syvertsen (t.v.), Jørgen Wiig Salvesen og Julia Backe-Wiig.

Preben Hodneland spelar hovudrolla. I bakgrunnen Tuva Syvertsen (t.v.), Jørgen Wiig Salvesen og Julia Backe-Wiig.

Foto: Erik Berg

Preben Hodneland spelar hovudrolla. I bakgrunnen Tuva Syvertsen (t.v.), Jørgen Wiig Salvesen og Julia Backe-Wiig.

Preben Hodneland spelar hovudrolla. I bakgrunnen Tuva Syvertsen (t.v.), Jørgen Wiig Salvesen og Julia Backe-Wiig.

Foto: Erik Berg

2958
20200117
2958
20200117

Lytt til artikkelen:

Riksteatret

Knut Hamsun:

Sult

Dramatisering og regi: Anders T. Andersen
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Videodesignar: Kenneth Karlstad
Komponist: Tuva Syvertsen

Det er rart korleis Sult, ein roman med såpass lite ytre handling, gjentekne gonger har freista teater- og filmfolk til visuell vidareformidling. For så vidt gjeld det for andre Hamsun-romanar òg. Han er faktisk den mest filmatiserte forfattarane vår, medan det han sjølv skreiv for scenen, synest langt sjeldnare enn dei dramatiserte romanane.

Men Sult står no der som ein bauta av ein roman, ikkje berre i Hamsun-katalogen, men i norsk litteratur i det heile. Det intenst introverte i historia revolusjonerte på eit vis romansjangeren den gongen i 1890, og enno i dag kan det vere vondt å finne ei bok som syg seg hardare fast i den lesande, med den indre smerta som finst der, og det paradoksalt syrgjelege – og lukkelege – ropet på livet. Det er forståeleg at nokon vil vi skal sjå det, og ikkje berre lese det.

Einsamkjensle

Regissøren og skodespelaren Anders T. Andersen har fleire gonger før gått laus på romanklassikarar med freidig pågangsmot og fengslande resultat. Den sordinerte Vesaas-filmatiseringa Fuglane var det siste vi såg av han før dette. Det kan synast som om einsamkjensla, det å falle utanfor fellesskapet, er eit vesentleg ærend for han å fortelje om.

Eg-personen i Sult er eit åndsmenneske som lever på eit eksistensminimum, og romanen er frå start til slutt ei skildring av livskampen hans, kampen for å finne meiningsfylt arbeid, tene pengar til mat og klede, oppfylle draumar om kjærleik og karriere, i det heile finne ein plass å vere i livet. Kjensler og tankar rasar gjennom han, og han rører seg frå vilt temperament til utmatta botnnivå.

I denne sceneversjonen er «Eg», sangvinsk spela av Preben Hodneland, omgjeven av tre skodespelarar som både er bipersonar i handlinga og alter ego for han sjølv, ettersom dei formidlar mange av tankane som er hans eigne. Dette fungerer utmerkt, framført med stram scenekultur, av Sverre Bentzen og Jørgen Wiig Salvesen. Den siste, Julia Backe-Wiig, spelar kjærleiksmålet Ylajali og har berre denne eine konkrete rolla. Det verkar difor ikkje like effektivt med henne som kommentator og alter ego, av di vi snart ser altfor godt kven ho skal vere. Men i sjølve Ylajali-rolla er ho nydeleg, og dei valne kjærleiksscenene mellom henne og han er dei aller sterkaste i framsyninga.

Ekstra dimensjon

Visuelt er det først og fremst dei poetiske videoprojeksjonane som gir stykket meiningsfylt bakgrunn, og Tuva Syvertsens suggererande musikk og musikkframføring gjev òg opplevinga den ekstra dimensjonen av desperasjon og lengt som stadfester heilskapsinntrykket.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

Riksteatret

Knut Hamsun:

Sult

Dramatisering og regi: Anders T. Andersen
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Videodesignar: Kenneth Karlstad
Komponist: Tuva Syvertsen

Det er rart korleis Sult, ein roman med såpass lite ytre handling, gjentekne gonger har freista teater- og filmfolk til visuell vidareformidling. For så vidt gjeld det for andre Hamsun-romanar òg. Han er faktisk den mest filmatiserte forfattarane vår, medan det han sjølv skreiv for scenen, synest langt sjeldnare enn dei dramatiserte romanane.

Men Sult står no der som ein bauta av ein roman, ikkje berre i Hamsun-katalogen, men i norsk litteratur i det heile. Det intenst introverte i historia revolusjonerte på eit vis romansjangeren den gongen i 1890, og enno i dag kan det vere vondt å finne ei bok som syg seg hardare fast i den lesande, med den indre smerta som finst der, og det paradoksalt syrgjelege – og lukkelege – ropet på livet. Det er forståeleg at nokon vil vi skal sjå det, og ikkje berre lese det.

Einsamkjensle

Regissøren og skodespelaren Anders T. Andersen har fleire gonger før gått laus på romanklassikarar med freidig pågangsmot og fengslande resultat. Den sordinerte Vesaas-filmatiseringa Fuglane var det siste vi såg av han før dette. Det kan synast som om einsamkjensla, det å falle utanfor fellesskapet, er eit vesentleg ærend for han å fortelje om.

Eg-personen i Sult er eit åndsmenneske som lever på eit eksistensminimum, og romanen er frå start til slutt ei skildring av livskampen hans, kampen for å finne meiningsfylt arbeid, tene pengar til mat og klede, oppfylle draumar om kjærleik og karriere, i det heile finne ein plass å vere i livet. Kjensler og tankar rasar gjennom han, og han rører seg frå vilt temperament til utmatta botnnivå.

I denne sceneversjonen er «Eg», sangvinsk spela av Preben Hodneland, omgjeven av tre skodespelarar som både er bipersonar i handlinga og alter ego for han sjølv, ettersom dei formidlar mange av tankane som er hans eigne. Dette fungerer utmerkt, framført med stram scenekultur, av Sverre Bentzen og Jørgen Wiig Salvesen. Den siste, Julia Backe-Wiig, spelar kjærleiksmålet Ylajali og har berre denne eine konkrete rolla. Det verkar difor ikkje like effektivt med henne som kommentator og alter ego, av di vi snart ser altfor godt kven ho skal vere. Men i sjølve Ylajali-rolla er ho nydeleg, og dei valne kjærleiksscenene mellom henne og han er dei aller sterkaste i framsyninga.

Ekstra dimensjon

Visuelt er det først og fremst dei poetiske videoprojeksjonane som gir stykket meiningsfylt bakgrunn, og Tuva Syvertsens suggererande musikk og musikkframføring gjev òg opplevinga den ekstra dimensjonen av desperasjon og lengt som stadfester heilskapsinntrykket.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Det kan synast som om einsamkjensla er eit vesentleg ærend.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis