Bondemann og lærd attende i ringen
Holberg har enno sitt tidlause smil, men snublar litt i trendy sceneuttrykk.
Henrik Rafaelsen har teke moderne uttrykk inn i framsyninga.
Foto: Jon-Petter Thorsen
Kilden Teater
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus
Regi: Henrik Rafaelsen
Scenografi / kostymedesign: Kaja Haven
Komponist: Olav Waastad
Det er alltid moro å sjå den evig aktuelle komedien Erasmus Montanus, den store ironipamfletten frå opplysningstida i Skandinavia. Den dag i dag, og truleg i all framtid, vil vel vi menneske stritte hardnakka imot ny kunnskap, særleg om han rokkar ved haldningane våre. Og like forbanna kjem vi framleis til å bruke kunnskap feil – og strø perler for svin.
Oppsetjinga Kilden Teater gjer av klassikaren har lagt stykket i ein leiken metastil med hint til både klassisk komedieteater og det typisk notidige. Scenebiletet har eit klassisk krinolinebakteppe og store teikna figurar av husdyr med sprellemannslemmar.
Rollebesetninga er i stor grad kjønnsnøytral, kostyma litt hummar og kanari, litt klassisk, litt absurd. Men den genuint avvæpnande humoren oppstår ikkje på augneblinken av dette, og det må vedgåast at ensemblet lèt til å trenge tid på å varme seg opp den første timen, fram til pause. Korkje tempo eller replikkføring kjem med nett den komediepulsen stykket treng.
Sånn sett er det typisk at det er den nøkterne og kloke Jakob, Erasmus’ bondebror, som er best på plass i dei første sekvensane, spela med fint undertrykk av Lars Funderud Johannessen. Han ber eigentleg mykje av børa gjennom heile stykket, men etter pausen er det òg fleire i ensemblet som blomstrar opp.
Den største fallgruva når ein vil kle opp ein klassikar i moderne klede, er at ein kan verte freista til å leggje inn «obligatoriske» teaterteikn som kan synast aktuelle nett no, men som ikkje nødvendigvis aksentuerer originalmaterialet. I denne samanhengen er det til dømes ikkje lett å sjå det dramatiske poenget i å la menn spele kvinner og omvendt. Dei av skodespelarane som må gjere det, er òg dei som scorar lågast.
På andre sida klarer Jørn-Bjørn Fuller-Gee å gjere Per Degns angst for å bli hane til eit av høgdepunkta for kvelden, og mot slutten vert vi òg tekne inn i erkjenningskampen til Erasmus, der han (Khalid Mahamoud) så lenge han berre kan, held fast på at jorda er rund.
Nokre korte songleg-musikalske tablå mellom aktene gjev ei sjarmerande innramming, og her har aktørane nett den stramme energien resten av framsyningen òg burde ha. Men det kan ho nok endå få.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kilden Teater
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus
Regi: Henrik Rafaelsen
Scenografi / kostymedesign: Kaja Haven
Komponist: Olav Waastad
Det er alltid moro å sjå den evig aktuelle komedien Erasmus Montanus, den store ironipamfletten frå opplysningstida i Skandinavia. Den dag i dag, og truleg i all framtid, vil vel vi menneske stritte hardnakka imot ny kunnskap, særleg om han rokkar ved haldningane våre. Og like forbanna kjem vi framleis til å bruke kunnskap feil – og strø perler for svin.
Oppsetjinga Kilden Teater gjer av klassikaren har lagt stykket i ein leiken metastil med hint til både klassisk komedieteater og det typisk notidige. Scenebiletet har eit klassisk krinolinebakteppe og store teikna figurar av husdyr med sprellemannslemmar.
Rollebesetninga er i stor grad kjønnsnøytral, kostyma litt hummar og kanari, litt klassisk, litt absurd. Men den genuint avvæpnande humoren oppstår ikkje på augneblinken av dette, og det må vedgåast at ensemblet lèt til å trenge tid på å varme seg opp den første timen, fram til pause. Korkje tempo eller replikkføring kjem med nett den komediepulsen stykket treng.
Sånn sett er det typisk at det er den nøkterne og kloke Jakob, Erasmus’ bondebror, som er best på plass i dei første sekvensane, spela med fint undertrykk av Lars Funderud Johannessen. Han ber eigentleg mykje av børa gjennom heile stykket, men etter pausen er det òg fleire i ensemblet som blomstrar opp.
Den største fallgruva når ein vil kle opp ein klassikar i moderne klede, er at ein kan verte freista til å leggje inn «obligatoriske» teaterteikn som kan synast aktuelle nett no, men som ikkje nødvendigvis aksentuerer originalmaterialet. I denne samanhengen er det til dømes ikkje lett å sjå det dramatiske poenget i å la menn spele kvinner og omvendt. Dei av skodespelarane som må gjere det, er òg dei som scorar lågast.
På andre sida klarer Jørn-Bjørn Fuller-Gee å gjere Per Degns angst for å bli hane til eit av høgdepunkta for kvelden, og mot slutten vert vi òg tekne inn i erkjenningskampen til Erasmus, der han (Khalid Mahamoud) så lenge han berre kan, held fast på at jorda er rund.
Nokre korte songleg-musikalske tablå mellom aktene gjev ei sjarmerande innramming, og her har aktørane nett den stramme energien resten av framsyningen òg burde ha. Men det kan ho nok endå få.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.
Foto: Lina Hindrum
Det trugande utanforskapet
På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.