JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Taxi Asunción

Den første paraguayanske filmen på kino i Noreg er eit nydeleg drama.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Chela (Ana Brun) får ei ny veninne i Angy (Ava Ivanova) i eit kvinnedrive drama frå Paraguay.

Chela (Ana Brun) får ei ny veninne i Angy (Ava Ivanova) i eit kvinnedrive drama frå Paraguay.

Foto: AS Fidalgo

Chela (Ana Brun) får ei ny veninne i Angy (Ava Ivanova) i eit kvinnedrive drama frå Paraguay.

Chela (Ana Brun) får ei ny veninne i Angy (Ava Ivanova) i eit kvinnedrive drama frå Paraguay.

Foto: AS Fidalgo

3116
20181116
3116
20181116

Drama

Regi: Marcelo Martinessi

Arvingene (Orig.tittel: Las herederas)

Med: Ana Brun, Margarita Irún, Ana Ivanova, Nilda González

Chela (Brun) og sambuaren Chiquita (Irún) er kvinner på seksti i den paraguayanske overklassen i hovudstaden Asunción. Dei sel arva krystallglas, måleri og middagsbord for å få unna stor gjeld, men Chiquita hamnar likevel i fengsel for svindel. Chela får hjelp heime med piller og kaffi av nytilsette Pati (González). Då nabokona Pituca spør om Chela kan køyre henne i eit ærend, opnar ein ny veg seg, der Chela gjev skyss til rike, eldre damer. Der møter ho yngre Angy (Ivanova), som får liv i den resignerte målaren.

Arbeid gjev fridom

Det er klart at Chiquita har hatt hendene på rattet i heimen. Chela gøymer seg i skuggane og blir sjuk av skamma over fallet frå fornemme krinsar. Ho ter seg kjipt, men figuren har ei spennande utvikling. Å bli privatsjåfør er sårt for ei kunstnarspire, men ho forstår snart at plassen i førarsetet kan by på andre formar for fridom.

Chela dundrar ut Chopin og Tsjajkovskij frå bilstereoen medan korset dinglar frå sladrespegelen. Overklassen er eurosentrisk og klagar på kvinnene frå lågare sosiale lag som bur og jobbar hos dei. Klasseskilja viser seg i språk, hud og hår. Chela skjuler dei blå augo sine bakom døra medan Pati tek imot kvinner med bleikt hår på jakt etter middagsservise. Blikk med medynk svir i sjela til Chela, men små endringar i sjølvbiletet siv sakte gjennom andlet og klede. Chela strekker seg sakte etter noko nytt.

Gretne gamle kvinner

Gjengen med eldre kvinner som spelar kort heime hjå naboen Pituca, er litt av ein gjeng. Observasjonane frå miljøet er truverdige. Sår nostalgi blir blanda med pragmatikk og sladder om menn som aldri er å sjå.

Arvingene er full av vittige og smarte detaljar. Historia er universell. Samstundes har ho sterke paraguayanske trekk, som teen terere og prat om politikk og oppskrift på maiskaka sopa paraguaya frå radioen. Dei sosiale strukturane er klassisk latinamerikanske. Stilla om jakt på homofile under diktaturet er slåande, og kjønnsdiskriminering blir berre nemnd kort via omvegar. Filmen har ingen store fakter. Stilen er realistisk, intim, subtil og med fine fargar og ljos.

Prisverdige Paraguay

Det er snodig kor gode somme unge latinamerikanske menn, som debutant Marcelo Martinessi, er til å lage film om godt vaksne kvinner som søkjer fridom. Gloria, av den chilenske Oscar-vinnaren Sebastián Lelio, er ein meir sprelsk parallell.

Den pensjonerte teaterskodespelaren Ana Brun tok pause frå advokatjobben for å spele Chela. Det heldt til ein sølvbjørn for beste hovudrolle i Berlin. Det er ikkje rart. Ho er sitrande god. Totalt har Arvingene hausta 27 premiar. Såpass skal til for å få distribusjon i Noreg frå små, fjerne land. Ikkje miss sjansen til å sjå ein film frå Paraguay på kino. Det kan bli lenge til neste.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Marcelo Martinessi

Arvingene (Orig.tittel: Las herederas)

Med: Ana Brun, Margarita Irún, Ana Ivanova, Nilda González

Chela (Brun) og sambuaren Chiquita (Irún) er kvinner på seksti i den paraguayanske overklassen i hovudstaden Asunción. Dei sel arva krystallglas, måleri og middagsbord for å få unna stor gjeld, men Chiquita hamnar likevel i fengsel for svindel. Chela får hjelp heime med piller og kaffi av nytilsette Pati (González). Då nabokona Pituca spør om Chela kan køyre henne i eit ærend, opnar ein ny veg seg, der Chela gjev skyss til rike, eldre damer. Der møter ho yngre Angy (Ivanova), som får liv i den resignerte målaren.

Arbeid gjev fridom

Det er klart at Chiquita har hatt hendene på rattet i heimen. Chela gøymer seg i skuggane og blir sjuk av skamma over fallet frå fornemme krinsar. Ho ter seg kjipt, men figuren har ei spennande utvikling. Å bli privatsjåfør er sårt for ei kunstnarspire, men ho forstår snart at plassen i førarsetet kan by på andre formar for fridom.

Chela dundrar ut Chopin og Tsjajkovskij frå bilstereoen medan korset dinglar frå sladrespegelen. Overklassen er eurosentrisk og klagar på kvinnene frå lågare sosiale lag som bur og jobbar hos dei. Klasseskilja viser seg i språk, hud og hår. Chela skjuler dei blå augo sine bakom døra medan Pati tek imot kvinner med bleikt hår på jakt etter middagsservise. Blikk med medynk svir i sjela til Chela, men små endringar i sjølvbiletet siv sakte gjennom andlet og klede. Chela strekker seg sakte etter noko nytt.

Gretne gamle kvinner

Gjengen med eldre kvinner som spelar kort heime hjå naboen Pituca, er litt av ein gjeng. Observasjonane frå miljøet er truverdige. Sår nostalgi blir blanda med pragmatikk og sladder om menn som aldri er å sjå.

Arvingene er full av vittige og smarte detaljar. Historia er universell. Samstundes har ho sterke paraguayanske trekk, som teen terere og prat om politikk og oppskrift på maiskaka sopa paraguaya frå radioen. Dei sosiale strukturane er klassisk latinamerikanske. Stilla om jakt på homofile under diktaturet er slåande, og kjønnsdiskriminering blir berre nemnd kort via omvegar. Filmen har ingen store fakter. Stilen er realistisk, intim, subtil og med fine fargar og ljos.

Prisverdige Paraguay

Det er snodig kor gode somme unge latinamerikanske menn, som debutant Marcelo Martinessi, er til å lage film om godt vaksne kvinner som søkjer fridom. Gloria, av den chilenske Oscar-vinnaren Sebastián Lelio, er ein meir sprelsk parallell.

Den pensjonerte teaterskodespelaren Ana Brun tok pause frå advokatjobben for å spele Chela. Det heldt til ein sølvbjørn for beste hovudrolle i Berlin. Det er ikkje rart. Ho er sitrande god. Totalt har Arvingene hausta 27 premiar. Såpass skal til for å få distribusjon i Noreg frå små, fjerne land. Ikkje miss sjansen til å sjå ein film frå Paraguay på kino. Det kan bli lenge til neste.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Klasseskilja viser seg i språk, hud og hår.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Foto: Eng Chin An / FIDE

SjakkKunnskap
Atle Grønn

Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar
Brit Aksnes

At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis