Sei ingenting
Denne danske debutfilmen om å vere fødd inn i ein forbrytarfamilie er dønn solid.
Etter at mor hennar døyr, blir 17 år gamle Ida (Sandra Guldberg Kampp) (nedst til venstre) plassert hos tanta Bodil og dei tre sønene hennar.
Foto: Chr. Geis / Mer Film
DRAMA/THRILLER
Regi: Jeanette
Nordahl
Blodsbånd (Orig.tittel: Kød & Blod)
Med: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Joachim Fjelstrup
Kinofilm
Då mora døyr på grunn av rattfyll, flyttar syttenåringen Ida (Guldberg Kampp) inn hjå tanta Bodil (Knudsen), som har kustus på dei tre vaksne sønene sine. Éin bur i kjellaren, éin tar planleggingsmøta for familieføretaket hjå mor og sistemann er ein rastlaus raring som er lydig med på tokt.
Bodil er særs kjærleg, og det store huset i landlege omgjevnader verkar vere ein møblert heim, men at ein vellukka arbeidsdag for ein son betyr ein papirpose med pengar og ein blodig neve, gjev grunn til uro.
Talentiade
Røynde Sidse Babett Knudsen er som skapt for rolla som mafiøs matriark. Alle dei andre skodespelarane held høg klasse, og Elliott Crosset Hove er ypparleg som kua og labil.
I hovudrolla gjer Sandra Guldberg Kampp si fyrste store spelefilmrolle. Det gjer ho med smålåten og sterk glans. Stort sett ser ho stille på kva som skjer. Ein får tid til å observere andletet hennar. Ofte heng fokus lenger enn venta på Ida, medan noko skjer utanfor biletet.
Kamera er stødig ført av kolombianske David Gallego, som òg har filma spektakulære Birds of Passage og Embrace of the Serpent. Lydbiletet er stort sett sømeleg forsiktig. Det er rart korleis roleg dur frå innsida av ein bil kan skapa dirrande spenning.
Gagns gangster
Regissør Jeanette Nordahl har godt grep om sin fyrste spelefilm. Dei visuelle vala gjer perspektivet til Ida tydeleg, med blikk inn i ein forkvakla familie fanga av klassiske lojalitetsband. Virket som lånehai er kanskje lukrativt, men blodsband kan kvele ein stille.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, og ein ser kva som kjem til å skje, vantar ikkje filmen overraskingar. Det er naturleg å sjå til ein annan dansk debutfilm om ei ung kvinne på randa av eit kriminelt miljø, nemleg Holiday av Isabella Eklöf frå i fjor. Holiday var friskare.
Etter originale og ofseleg fine Onkel er ikkje Blodsbånd den beste danske filmen på kino i år, men alle desse tre er døme på grådig gode filmar av lovande skandinaviske regissørar. Det er gledeleg at vi får sjå slike på kino.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA/THRILLER
Regi: Jeanette
Nordahl
Blodsbånd (Orig.tittel: Kød & Blod)
Med: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Joachim Fjelstrup
Kinofilm
Då mora døyr på grunn av rattfyll, flyttar syttenåringen Ida (Guldberg Kampp) inn hjå tanta Bodil (Knudsen), som har kustus på dei tre vaksne sønene sine. Éin bur i kjellaren, éin tar planleggingsmøta for familieføretaket hjå mor og sistemann er ein rastlaus raring som er lydig med på tokt.
Bodil er særs kjærleg, og det store huset i landlege omgjevnader verkar vere ein møblert heim, men at ein vellukka arbeidsdag for ein son betyr ein papirpose med pengar og ein blodig neve, gjev grunn til uro.
Talentiade
Røynde Sidse Babett Knudsen er som skapt for rolla som mafiøs matriark. Alle dei andre skodespelarane held høg klasse, og Elliott Crosset Hove er ypparleg som kua og labil.
I hovudrolla gjer Sandra Guldberg Kampp si fyrste store spelefilmrolle. Det gjer ho med smålåten og sterk glans. Stort sett ser ho stille på kva som skjer. Ein får tid til å observere andletet hennar. Ofte heng fokus lenger enn venta på Ida, medan noko skjer utanfor biletet.
Kamera er stødig ført av kolombianske David Gallego, som òg har filma spektakulære Birds of Passage og Embrace of the Serpent. Lydbiletet er stort sett sømeleg forsiktig. Det er rart korleis roleg dur frå innsida av ein bil kan skapa dirrande spenning.
Gagns gangster
Regissør Jeanette Nordahl har godt grep om sin fyrste spelefilm. Dei visuelle vala gjer perspektivet til Ida tydeleg, med blikk inn i ein forkvakla familie fanga av klassiske lojalitetsband. Virket som lånehai er kanskje lukrativt, men blodsband kan kvele ein stille.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, og ein ser kva som kjem til å skje, vantar ikkje filmen overraskingar. Det er naturleg å sjå til ein annan dansk debutfilm om ei ung kvinne på randa av eit kriminelt miljø, nemleg Holiday av Isabella Eklöf frå i fjor. Holiday var friskare.
Etter originale og ofseleg fine Onkel er ikkje Blodsbånd den beste danske filmen på kino i år, men alle desse tre er døme på grådig gode filmar av lovande skandinaviske regissørar. Det er gledeleg at vi får sjå slike på kino.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, vantar ikkje filmen overraskingar.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»