Ordets makt

Linda Boström Knausgård skriv med djup og nærverande innsikt i barnesinnet.

Tre av bøkene til Linda Boström Knausgård er omsette til norsk.
Tre av bøkene til Linda Boström Knausgård er omsette til norsk.
Publisert

Forfattarskapen til Linda Boström Knausgård (f. 1972) omfattar fire titlar over 19 år: ei diktsamling, ei novellesamling og to romanar. Samla er det under 400 sider, omtrent på linje med ein roman av ektemannen Karl Ove Knausgård. Men kvalitet har ingen ting med sidetal å gjere, og det eksklusive i Linda Boström Knausgårds forfattarskap kan ingen trekke i tvil. Velkommen til Amerika er den tredje boka hennar på norsk, alle omsette av Monica Aasprong.

Urscene

Den ulukkelege familien er ei urscene i litteraturen der mellommenneskelege relasjonar speler seg ut i eit fortetta og intenst kammerspel, og det er dette som er utgangspunktet for Boström Knausgård når ho går inn i og portretterer den elleveårige Ellen, tidleg i puberteten, men med barndommens magiske tenking intakt. Ho bur saman med mora og broren. Den alkoholiserte faren er død samtidig som han enda lever i Ellen i kraft av ei sterk skuldkjensle for at han er borte. Ho har nemleg bedt til Gud om at han skulle dø, og i spennet mellom dødsdrift og livslyst prøver Ellen på sitt vis å takle tilværet ved å nekte å snakke. Ho stenger seg inne i seg sjølv, broren spikrar igjen døra til rommet sitt og mora lever i kunsten som skodespelar på Dramaten. Denne trykkande avstanden i familien blir berre forsterka gjennom mora si insistering på at «vi er en lys familie» og ei vegring mot å søke profesjonell hjelp.

Ellen slit med ei sterk frykt for å bli vaksen: «Jeg sluttet å snakke da voksingen tok for stor plass i meg». Ved å stanse språket kan ho også stanse den fysiske veksten, og ho ber til Gud om å sleppe å bli vaksen, for ho har opplevd ordets makt gjennom farens død. Denne barnlege måten å kontrollere gjennom tagnad og fråvær blir samtidig den ultimate provokasjonen i møtet med dei næraste og i møtet med omverda.

Skjørt og poetisk

Likevel har ho ei forankring i språket gjennom ei ubrukt skrivebok og gjennom timar i teateret saman med mora. Samtidig har ho døden på rommet sitt gjennom ein kniv ho har gøymt, og i dette spennet lever ho med ein lengt etter å bli sett og forstått og tatt vare på.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement