Wanderlust
Tysk skog og turglede er tema for Mendelssohns mannskorsongar.
Utsnitt frå «Vandraren over tåkehavet» (1818), måla av Caspar David Friedrich (1774–1840).
Dobbelt-CD
Felix Mendelssohn Bartholdy:
Chöre für Männerstimmen
Männerstimmen des SWR Vokalensembles; dir.: Frieder Bernius. Carus 2023
Den tyske tidlegromantikaren Felix Mendelssohn Bartholdy komponerte jamt og trutt for firestemmig mannskor, fyrste gongen som elleveåring i 1820, siste gongen sju veker før han døydde i 1847. Mannskora inngår i skodespelmusikk, i kyrkjemusikk og i store, verdslege komposisjonar. I særstilling står likevel dei 38 mannskorsongane a capella (for songarar åleine), som mannskoret til den sørvesttyske kringkastinga SWR syng på sitt nye dobbeltalbum.
Frieder Bernius dirigerer. Tolkingane til denne nestoren i tysk kormiljø har lite av det tunge og klangleg klumpete me kjenner frå somme mannskor her heime. Denne letten har sjølvsagt med Mendelssohns komposisjonsteknikk å gjera, der han unngår for mange «tette» harmoniar etter kvarandre. Men hovudgrunnen er Bernius’ måte å dirigera på, med mykje «luft» mellom enkeltord og i slutten av frasane. Særleg bassane artikulerer luftig, nesten som kontrabassar pizzicato (nå strengene blir knepte på, ikkje strokne).
Spor 9 på fyrste plate, «Jägerlied», er eit godt døme. Melodien, som blir boren fram av tenorane, er songleg og tekstnær, medan bassane akkompagnerer med stutte basstonar på einskildord. Slikt driv satsen snøgt og smidig framover.
Sanselegdom
Mannskorkulturen blømde i Tyskland i fyrste helvta av 1800-talet, noko som har med samfunnsendringar i tida å gjera. Borgarklassen styrkte seg og fann saman i tallause samskipnader. Mannskorlaga var mellom dei viktigaste, der danna, nasjonalt innstilte mannfolk treftest i lukka selskap for å eta, drikka, syngja og dikta (i den rekkjefylgja, likar eg å tru). Stundom møttest mange lag til songarstemne med fleire tusen songglade herrar, gjerne i nyrestaurerte mellomalderborger over Rhindalen. (Eg tør ikkje tenkja på kor mykje øl og pølser som gjekk med ved slike høve.)
Mannskorkulturen var altså like mykje ein sosial og politisk som ein musikalsk tradisjon. Mendelssohns korsongar er klangen av den nye mellomklassen, av stolte og sjølvmedvitne mannfolk med sans for det sanselege.
Vandring og veiding
Det nasjonalpatriotiske ved mannskorkulturen var Mendelssohn framandt. Tyskdomssongar er der difor få av på albumet. Naturpoesi, derimot – om vandring og veiding, om vin og vakre jenter – slikt likte han å setja tonar til. Sentrale omgrep er her Deutscher Wald og Wanderlust, tysk skog og vandringslyst, særleg i to av dei vakraste songane, med tekst av tidlegromantikaren Joseph von Eichendorff: den lengtande «Der Jäger Abschied» (Jegerens avskil), sungen av heile koret, og den fyrige «Wanderlied» (Vandringssong), framført som solistkvartett av korets fire beste songarar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dobbelt-CD
Felix Mendelssohn Bartholdy:
Chöre für Männerstimmen
Männerstimmen des SWR Vokalensembles; dir.: Frieder Bernius. Carus 2023
Den tyske tidlegromantikaren Felix Mendelssohn Bartholdy komponerte jamt og trutt for firestemmig mannskor, fyrste gongen som elleveåring i 1820, siste gongen sju veker før han døydde i 1847. Mannskora inngår i skodespelmusikk, i kyrkjemusikk og i store, verdslege komposisjonar. I særstilling står likevel dei 38 mannskorsongane a capella (for songarar åleine), som mannskoret til den sørvesttyske kringkastinga SWR syng på sitt nye dobbeltalbum.
Frieder Bernius dirigerer. Tolkingane til denne nestoren i tysk kormiljø har lite av det tunge og klangleg klumpete me kjenner frå somme mannskor her heime. Denne letten har sjølvsagt med Mendelssohns komposisjonsteknikk å gjera, der han unngår for mange «tette» harmoniar etter kvarandre. Men hovudgrunnen er Bernius’ måte å dirigera på, med mykje «luft» mellom enkeltord og i slutten av frasane. Særleg bassane artikulerer luftig, nesten som kontrabassar pizzicato (nå strengene blir knepte på, ikkje strokne).
Spor 9 på fyrste plate, «Jägerlied», er eit godt døme. Melodien, som blir boren fram av tenorane, er songleg og tekstnær, medan bassane akkompagnerer med stutte basstonar på einskildord. Slikt driv satsen snøgt og smidig framover.
Sanselegdom
Mannskorkulturen blømde i Tyskland i fyrste helvta av 1800-talet, noko som har med samfunnsendringar i tida å gjera. Borgarklassen styrkte seg og fann saman i tallause samskipnader. Mannskorlaga var mellom dei viktigaste, der danna, nasjonalt innstilte mannfolk treftest i lukka selskap for å eta, drikka, syngja og dikta (i den rekkjefylgja, likar eg å tru). Stundom møttest mange lag til songarstemne med fleire tusen songglade herrar, gjerne i nyrestaurerte mellomalderborger over Rhindalen. (Eg tør ikkje tenkja på kor mykje øl og pølser som gjekk med ved slike høve.)
Mannskorkulturen var altså like mykje ein sosial og politisk som ein musikalsk tradisjon. Mendelssohns korsongar er klangen av den nye mellomklassen, av stolte og sjølvmedvitne mannfolk med sans for det sanselege.
Vandring og veiding
Det nasjonalpatriotiske ved mannskorkulturen var Mendelssohn framandt. Tyskdomssongar er der difor få av på albumet. Naturpoesi, derimot – om vandring og veiding, om vin og vakre jenter – slikt likte han å setja tonar til. Sentrale omgrep er her Deutscher Wald og Wanderlust, tysk skog og vandringslyst, særleg i to av dei vakraste songane, med tekst av tidlegromantikaren Joseph von Eichendorff: den lengtande «Der Jäger Abschied» (Jegerens avskil), sungen av heile koret, og den fyrige «Wanderlied» (Vandringssong), framført som solistkvartett av korets fire beste songarar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.
President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.
Foto: Javad Parsa / NTB
Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB
«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»
Statsminister Michel Barnier på veg til talarstolen i den franske nasjonalforsamlinga 4. desember, der han vart kasta i eit mistillitsvotum frå eit klårt fleirtal.
Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB
PARIS: Frankrike er i uvisse om framtida etter regjeringskrise.
Opprørarar frå islamistgruppa Hayat Tahrir al-Sham ved Aleppo 29. november. Den største byen i Syria fall raskt da opprørarane gjekk til åtak.
Foto: Mahmoud Hasano / Reuters / NTB