JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Væpna mann

Parodimesser er ingen spøk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Konstantinopels fall i 1453. Fransk illustrasjon frå slutten av 1400-talet. Utsnitt.

Konstantinopels fall i 1453. Fransk illustrasjon frå slutten av 1400-talet. Utsnitt.

Konstantinopels fall i 1453. Fransk illustrasjon frå slutten av 1400-talet. Utsnitt.

Konstantinopels fall i 1453. Fransk illustrasjon frå slutten av 1400-talet. Utsnitt.

3130
20220225
3130
20220225

Standard­innspelinga

Guillaume Dufay:

The Masses for 1453

Cantica Symphonia; dir.: Giuseppe Maletto. Glossa 2014

Ordet «parodimesse» kan gje feil assosiasjonar. Ei messe er i musikksamanheng eit vokalverk der messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Om «parodi» fortel ordboka at det er ei spottande etterlikning, ei karikering av eit kjent kunstverk eller herming etter ein person.

Men parodimessa er ingen spøk. Parodien går ut på at komponisten nytta ein alt eksisterande melodi som grunnlag for ei ny tonesetjing – gjerne ein verdsleg song som av lyttarane (som kjende den originale songteksten) blei tolka om i ein kristen samanheng.

Denne messetypen blei vanleg frå midten av 1400-talet. Komponistane nytta dei (verdslege) melodiane som cantus firmus («fast song») og komponerte sine eigne kunstferdige kontrapunkt (motstemmer) til.

To slike messer av renessansekomponisten Guillaume Dufay (ca. 1397–1474) blei spelte inn av ensemblet Cantica Symphonia i 2014. Noko av det finaste med plata er den spesielle klangen. Innspelinga blei gjord i ei høvande renessansekyrkje i den søritalienske regionen Puglia. Produsentane nytta berre eitt mikrofonpar, noko som får fram den naturleg linne og varme akustikken i kyrkjerommet, utan nemneverdig manipulering av lyden i etterkant.

Likkledet

Kven var så Guillaume Dufay? Han kom til verda i nærleiken av Brussel og soknar til den såkalla flamske skulen i musikksoga. Som si tids fremste europeiske komponist arbeidde han ved mange prestisjetunge hoff og viktige kyrkjer. Verka på albumet blei til medan han tente hjå hertug Ludvig av Savoie, i Chambéry, som den gongen var hovudstad i Savoie. (Området er i dag for det meste fransk, med grenser til Italia og Sveits.)

I 1453 hadde hertug Ludvig skaffa seg ein av kristendomens viktigaste relikviar: «likkledet i Torino», som ber dette namnet av di det dryge hundre år seinare hamna i Torino, som då var blitt hertugdømet Savoies nye hovudstad.

Det er i denne samanhengen Dufays Missa Se la face ay pale blei til – ei messe med melodien til den verdslege songen «Når andletet mitt bleiknar». Songen handlar om andletet til mannen som bleiknar i møte med kvinna han elskar. Men her, når melodien er nytta i ei messe, skal me sjølvsagt skjøna det som Kristi daude andlet.

Katastrofe

1453 blei elles eit annus horribilis for Europa. Berre nokre månadar etter at hertugen hadde motteke likkledet, blei det kristne Konstantinopel hærteke av dei muslimske hordane til sultan Mehmet II. Det er i samband med denne katastrofen me bør skjøna det andre Dufay-verket på albumet, Missa L’Homme armé, messa med den populære visa «Den væpna mannen».

I dag kjenner nok dei færraste til denne melodien. Men lyttar me nøye etter, finn me han att i «lange notar» (på fagspråket: i høge noteverdiar), voven inn i Dufays intrikate kontrapunktikk. For å gjera L’Homme armé-melodien ekstra markant har dei dyktige musikarane i Cantica Symphonia også dobla han med trompet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Standard­innspelinga

Guillaume Dufay:

The Masses for 1453

Cantica Symphonia; dir.: Giuseppe Maletto. Glossa 2014

Ordet «parodimesse» kan gje feil assosiasjonar. Ei messe er i musikksamanheng eit vokalverk der messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Om «parodi» fortel ordboka at det er ei spottande etterlikning, ei karikering av eit kjent kunstverk eller herming etter ein person.

Men parodimessa er ingen spøk. Parodien går ut på at komponisten nytta ein alt eksisterande melodi som grunnlag for ei ny tonesetjing – gjerne ein verdsleg song som av lyttarane (som kjende den originale songteksten) blei tolka om i ein kristen samanheng.

Denne messetypen blei vanleg frå midten av 1400-talet. Komponistane nytta dei (verdslege) melodiane som cantus firmus («fast song») og komponerte sine eigne kunstferdige kontrapunkt (motstemmer) til.

To slike messer av renessansekomponisten Guillaume Dufay (ca. 1397–1474) blei spelte inn av ensemblet Cantica Symphonia i 2014. Noko av det finaste med plata er den spesielle klangen. Innspelinga blei gjord i ei høvande renessansekyrkje i den søritalienske regionen Puglia. Produsentane nytta berre eitt mikrofonpar, noko som får fram den naturleg linne og varme akustikken i kyrkjerommet, utan nemneverdig manipulering av lyden i etterkant.

Likkledet

Kven var så Guillaume Dufay? Han kom til verda i nærleiken av Brussel og soknar til den såkalla flamske skulen i musikksoga. Som si tids fremste europeiske komponist arbeidde han ved mange prestisjetunge hoff og viktige kyrkjer. Verka på albumet blei til medan han tente hjå hertug Ludvig av Savoie, i Chambéry, som den gongen var hovudstad i Savoie. (Området er i dag for det meste fransk, med grenser til Italia og Sveits.)

I 1453 hadde hertug Ludvig skaffa seg ein av kristendomens viktigaste relikviar: «likkledet i Torino», som ber dette namnet av di det dryge hundre år seinare hamna i Torino, som då var blitt hertugdømet Savoies nye hovudstad.

Det er i denne samanhengen Dufays Missa Se la face ay pale blei til – ei messe med melodien til den verdslege songen «Når andletet mitt bleiknar». Songen handlar om andletet til mannen som bleiknar i møte med kvinna han elskar. Men her, når melodien er nytta i ei messe, skal me sjølvsagt skjøna det som Kristi daude andlet.

Katastrofe

1453 blei elles eit annus horribilis for Europa. Berre nokre månadar etter at hertugen hadde motteke likkledet, blei det kristne Konstantinopel hærteke av dei muslimske hordane til sultan Mehmet II. Det er i samband med denne katastrofen me bør skjøna det andre Dufay-verket på albumet, Missa L’Homme armé, messa med den populære visa «Den væpna mannen».

I dag kjenner nok dei færraste til denne melodien. Men lyttar me nøye etter, finn me han att i «lange notar» (på fagspråket: i høge noteverdiar), voven inn i Dufays intrikate kontrapunktikk. For å gjera L’Homme armé-melodien ekstra markant har dei dyktige musikarane i Cantica Symphonia også dobla han med trompet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis