Utkrope oratorium
Johann Matthesons Joseph syner artige kompositoriske påfunn.
Faraoen gjev ringen sin til Josef. Måleri av italienaren G.B. Tiepolo (1696–1770).
CD
Johann Mattheson:
Joseph. Oratorio 1727
Ensemble Paulinum; Pulchra Musica Baroque Orchestra; dir.: Christian Bonath. Capriccio 2022
Georg von Bertouch, generalkrigskommissæren på Akershus festning i fyrste helvta av 1700-talet, var ikkje berre soldat, men òg ein gentilhomme med sans for det musiske – særleg musikken. Frå stadsmusikant Meyer i Bergen fekk han tilsendt ein forvitneleg rapport om noko som hadde gått føre seg i Fana julaftan 1695, der underjordiske hadde spelt opp til dans. Meyer, som opplevde dette i ungdomen, hadde notert ned desse underjordiske tonane etter minnet.
Sjølv om det visstnok hadde vore ein del brennevin involvert («for det var særs kaldt» i Fana den kvelden, skriv Meyer), tok von Bertouch saka på alvor og vidaresende Meyers rapport til Hamburg – til musikkdirektøren der, Mattheson, som var samtidas største tyske musikkteoretikar. Denne gav så i 1740 ut skriftet Das unterirdische Klippenconcert in Norwegen («Den underjordiske klippekonserten i Noreg»), som inneheldt notane Meyer hadde notert ned.
Mattheson skulle slik skriva seg inn i den norske musikkhistoria. Dette var nemleg fyrste gongen norsk folkemusikk kom på prent – nærare bestemt ein halling, truleg for hardingfele.
Ypparlege ensemble
I den tyske musikkhistoria er Johann Mattheson (1681–1764) fyrst og fremst kjend som skribent. Men han var òg ein produktiv komponist. Vokalgruppa Ensemble Paulinum og barokkorkesteret Pulchra Musica, som begge er framifrå, lanserer no ein verdspremie på CD: Oratoriet Joseph, som Mattheson urframførte i Hamburg i 1727.
Librettoen byggjer på den gamaltestamentlege soga om Josef, som var sanndrøymd og kunne tyda draumar. Sidan han blei favorisert av faren, selde dei elleve sjalu brørne hans han som slave. I Egypt hamna han i fengsel, men etter å ha tolka faraoens draumar og slik redda landet frå svoltkatastrofe, avanserte han til toppen av maktpyramiden. Brørne flykta seinare til Egypt, der dei blei forlikte med Josef.
Naska korsats
Matthesons tonesetjing er langt frå halling. Men danseaktige satsar førekjem. Til dømes er ouverturen ein lystig og omskifteleg dansesats som på underleg vis vekslar brått mellom ulike taktartar. Instrumenteringa av oratoriet er berre for strykeinstrument og solopartia berre for mannsstemmer (tenor og bass). Men det som slik vantar av klangleg variasjon, blir teke att i satsteknisk mangfald.
Gamaldags vokalpolyfoni får me i «Des Neides Auge» («Avundssjukas auge»), ein korsats Mattheson har «knabba» frå italienaren Antonio Lotti og sett ny tekst til. Mot slutten av verket får me fleire moderne ariar som i eleganse og virtuositet godt kunne vore frå ein opera. Bassarien «Ihr unbarmherzigen Tyrannen» («De vondhjarta tyrannar») er vel den beste.
Men satsen eg kjem til å huska best, er den utkropne kanonen for fire tenorar. Smidig kling det ikkje, men akademisk og mest mellomaldersk komplisert. Men for eit påfunn! Aldri har eg høyrt fire tenorar på denne måten.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Mattheson:
Joseph. Oratorio 1727
Ensemble Paulinum; Pulchra Musica Baroque Orchestra; dir.: Christian Bonath. Capriccio 2022
Georg von Bertouch, generalkrigskommissæren på Akershus festning i fyrste helvta av 1700-talet, var ikkje berre soldat, men òg ein gentilhomme med sans for det musiske – særleg musikken. Frå stadsmusikant Meyer i Bergen fekk han tilsendt ein forvitneleg rapport om noko som hadde gått føre seg i Fana julaftan 1695, der underjordiske hadde spelt opp til dans. Meyer, som opplevde dette i ungdomen, hadde notert ned desse underjordiske tonane etter minnet.
Sjølv om det visstnok hadde vore ein del brennevin involvert («for det var særs kaldt» i Fana den kvelden, skriv Meyer), tok von Bertouch saka på alvor og vidaresende Meyers rapport til Hamburg – til musikkdirektøren der, Mattheson, som var samtidas største tyske musikkteoretikar. Denne gav så i 1740 ut skriftet Das unterirdische Klippenconcert in Norwegen («Den underjordiske klippekonserten i Noreg»), som inneheldt notane Meyer hadde notert ned.
Mattheson skulle slik skriva seg inn i den norske musikkhistoria. Dette var nemleg fyrste gongen norsk folkemusikk kom på prent – nærare bestemt ein halling, truleg for hardingfele.
Ypparlege ensemble
I den tyske musikkhistoria er Johann Mattheson (1681–1764) fyrst og fremst kjend som skribent. Men han var òg ein produktiv komponist. Vokalgruppa Ensemble Paulinum og barokkorkesteret Pulchra Musica, som begge er framifrå, lanserer no ein verdspremie på CD: Oratoriet Joseph, som Mattheson urframførte i Hamburg i 1727.
Librettoen byggjer på den gamaltestamentlege soga om Josef, som var sanndrøymd og kunne tyda draumar. Sidan han blei favorisert av faren, selde dei elleve sjalu brørne hans han som slave. I Egypt hamna han i fengsel, men etter å ha tolka faraoens draumar og slik redda landet frå svoltkatastrofe, avanserte han til toppen av maktpyramiden. Brørne flykta seinare til Egypt, der dei blei forlikte med Josef.
Naska korsats
Matthesons tonesetjing er langt frå halling. Men danseaktige satsar førekjem. Til dømes er ouverturen ein lystig og omskifteleg dansesats som på underleg vis vekslar brått mellom ulike taktartar. Instrumenteringa av oratoriet er berre for strykeinstrument og solopartia berre for mannsstemmer (tenor og bass). Men det som slik vantar av klangleg variasjon, blir teke att i satsteknisk mangfald.
Gamaldags vokalpolyfoni får me i «Des Neides Auge» («Avundssjukas auge»), ein korsats Mattheson har «knabba» frå italienaren Antonio Lotti og sett ny tekst til. Mot slutten av verket får me fleire moderne ariar som i eleganse og virtuositet godt kunne vore frå ein opera. Bassarien «Ihr unbarmherzigen Tyrannen» («De vondhjarta tyrannar») er vel den beste.
Men satsen eg kjem til å huska best, er den utkropne kanonen for fire tenorar. Smidig kling det ikkje, men akademisk og mest mellomaldersk komplisert. Men for eit påfunn! Aldri har eg høyrt fire tenorar på denne måten.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»