JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Utan «ismar»

Engegårdkvartetten spelar finsk samtidsmusikk med historisk blikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Olli Mustonen er fødd i 1967.

Olli Mustonen er fødd i 1967.

Foto: Heikki Tuuli

Olli Mustonen er fødd i 1967.

Olli Mustonen er fødd i 1967.

Foto: Heikki Tuuli

3062
20221118
3062
20221118

CD

Olli Mustonen:

String Quartet No. 1; Piano Quartet

Engegårdkvartetten; Olli mustonen, klaver. LAWO 2022

Olli Mustonen heiter ein finsk pianist, komponist og dirigent. Bråmogen må han ha vore, for som femåring byrja han å spela cembalo (ein uvanleg start – dei fleste byrjar med moderne klaver). Samstundes tok han fatt på komponeringa, og som 13-åring blei han elev av Einojuhani Rautavaara (1928–2016), Finlands største komponist etter Jean Sibelius. Rautavaara hadde i slutten av 1960-åra eit oppgjer med den musikalske avantgardismen. «Eg var skuffa av serialismens anemiske mainstream, eg ville attende til det ekspressive og klangfulle», sa han i samband med den fyrste klaverkonserten sin.

Saftige klangar høyrer me òg i dei to Mustonen-verka som Engegårdkvartetten tolkar på den nye plata si, nemleg Strykekvartett nr. 1 frå 2016 og Klaverkvintett frå 2014. I kvintetten medverkar Mustonen sjølv. Han er ein habil utøvar. Dei som vil høyra ei fin innspeling av Sibelus’ klaververk, til dømes, kan skaffa seg albumet Mustonen Plays Sibelus, som kom på plateselskapet Ondine i 2002.

Kvartett

Mustonen soknar medvite ikkje til ein spesiell kompositorisk skule eller «isme». Strykekvartetten, eit tingingsverk for Engegårdkvartetten, er ei reise gjennom ulike uttrykk og stilar.

Stykket som heilskap blir av komponisten skildra som «ei ferd frå mørkeret til ljoset». Dette er ein kjend modell for musikalsk utvikling. Erkeeksemplet er Beethovens femte symfoni, «Lagnadssymfonien».

Opninga av fyrstesatsen kling som ein krise, med dissonerande, hamrande akkordar i heile ensemblet, før bratsjen tek over med ein instrumental klagesong som ebbar ut i bivrande stillstand i pianissimo. I den stutte andresatsen er krafta kanalisert av vilje og retning, med eit uttrykk som minner om russisk barbarisme à la Stravinskijs Vårofferet.

Med den innettervende tredjesatsen, den sterkaste i stykket, lysnar det. Også denne har russisk let, men av den hymniske sorten, som er karakteristisk for korsongen i austkyrkja. Engegårdkvartetten spelar her på sitt beste. Dei vibratofrie akkordane gjer at dissonansane mot slutten får ekstra sterk verknad. I den rytmisk aggressive finalesatsen, «all’Ungharese», er komponisten open om inspirasjonen sin: Mustonen hyllar her sin musikalske helt, ungararen Béla Bartók.

Kvintett

Austkyrkja er alt nemnd. I klaverkvintetten har Mustonen late seg inspirera av ein roman om Det bysantinske rikets siste månadar (før tyrkarane hærtok Konstantinopel i 1453). Dette verket er meir tonalt enn det førre, altså meir tradisjonelt i tonespråket. Klangen er stundom romantisk, men i den sentrale andresatsen går formspråket lenger attende i musikksoga, til renessansens og barokkens polyfone komposisjonsteknikk.

For lyttarar som framleis ikkje har late seg overtyda om Mustonens kompositoriske handverk, tener nok denne satsen som endeleg stadfesting.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Olli Mustonen:

String Quartet No. 1; Piano Quartet

Engegårdkvartetten; Olli mustonen, klaver. LAWO 2022

Olli Mustonen heiter ein finsk pianist, komponist og dirigent. Bråmogen må han ha vore, for som femåring byrja han å spela cembalo (ein uvanleg start – dei fleste byrjar med moderne klaver). Samstundes tok han fatt på komponeringa, og som 13-åring blei han elev av Einojuhani Rautavaara (1928–2016), Finlands største komponist etter Jean Sibelius. Rautavaara hadde i slutten av 1960-åra eit oppgjer med den musikalske avantgardismen. «Eg var skuffa av serialismens anemiske mainstream, eg ville attende til det ekspressive og klangfulle», sa han i samband med den fyrste klaverkonserten sin.

Saftige klangar høyrer me òg i dei to Mustonen-verka som Engegårdkvartetten tolkar på den nye plata si, nemleg Strykekvartett nr. 1 frå 2016 og Klaverkvintett frå 2014. I kvintetten medverkar Mustonen sjølv. Han er ein habil utøvar. Dei som vil høyra ei fin innspeling av Sibelus’ klaververk, til dømes, kan skaffa seg albumet Mustonen Plays Sibelus, som kom på plateselskapet Ondine i 2002.

Kvartett

Mustonen soknar medvite ikkje til ein spesiell kompositorisk skule eller «isme». Strykekvartetten, eit tingingsverk for Engegårdkvartetten, er ei reise gjennom ulike uttrykk og stilar.

Stykket som heilskap blir av komponisten skildra som «ei ferd frå mørkeret til ljoset». Dette er ein kjend modell for musikalsk utvikling. Erkeeksemplet er Beethovens femte symfoni, «Lagnadssymfonien».

Opninga av fyrstesatsen kling som ein krise, med dissonerande, hamrande akkordar i heile ensemblet, før bratsjen tek over med ein instrumental klagesong som ebbar ut i bivrande stillstand i pianissimo. I den stutte andresatsen er krafta kanalisert av vilje og retning, med eit uttrykk som minner om russisk barbarisme à la Stravinskijs Vårofferet.

Med den innettervende tredjesatsen, den sterkaste i stykket, lysnar det. Også denne har russisk let, men av den hymniske sorten, som er karakteristisk for korsongen i austkyrkja. Engegårdkvartetten spelar her på sitt beste. Dei vibratofrie akkordane gjer at dissonansane mot slutten får ekstra sterk verknad. I den rytmisk aggressive finalesatsen, «all’Ungharese», er komponisten open om inspirasjonen sin: Mustonen hyllar her sin musikalske helt, ungararen Béla Bartók.

Kvintett

Austkyrkja er alt nemnd. I klaverkvintetten har Mustonen late seg inspirera av ein roman om Det bysantinske rikets siste månadar (før tyrkarane hærtok Konstantinopel i 1453). Dette verket er meir tonalt enn det førre, altså meir tradisjonelt i tonespråket. Klangen er stundom romantisk, men i den sentrale andresatsen går formspråket lenger attende i musikksoga, til renessansens og barokkens polyfone komposisjonsteknikk.

For lyttarar som framleis ikkje har late seg overtyda om Mustonens kompositoriske handverk, tener nok denne satsen som endeleg stadfesting.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis